Közigazgatási kérdőjelek. Az adminisztrációs kényszer jó hatással lesz a magyar ügyvitelre

Az egyik legfontosabb kérdés a magyar közigazgatás számára most, a csatlakozás után, hogy miképpen tud együttműködni az Európai Unió intézményeivel. Létrejöttek-e a koordináció ellátására alkalmas magyar szervezetek, meg tudják-e oldani a feladatot, avagy kisebbfajta káosz lesz úrrá rajtuk, zaklatott és ideges hivatalnokok átkozzák mindazokat, akik egykoron a csatlakozás mellett szavaztak? Interjúalanyaink szerint az elmúlt évtized jogharmonizációs munkadömpingjét elvégeztük, a szervezetek felálltak. Igaz, a gyakorlatban mindig minden más.

Az Európai Unió szervezeteivel létrejövő koordináció terhei sokak vállát nyomják majd; elsősorban a külügyi tárca, valamint az európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter hivatali szervezetének és – az ágazatai felelősség jegyében – a minisztériumoknak a szakembereiét, továbbá a Brüsszelben dolgozó magyar tisztviselőkét, akik 2010-ig 650-en lesznek.

Akik részt vesznek a döntésekben

Idén februárban született kormányrendelet a magyar részvétel általános szabályairól az Európai Unió döntéshozatali tevékenységében. Eszerint az unióval kötött házasság dolgos-szorgos mindennapjainak kezelésében, a magyar álláspontok kialakításában szerepet kapnak az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság, annak szakértői csoportjai, a közigazgatási államtitkári értekezlet, az európai integrációs ügyek koordinációjáért felelős tárca nélküli miniszter. Fontos szerep jut majd a Külügyminisztérium Integrációs és Külgazdasági Államtitkárságának, a Miniszterelnöki Hivatalnak, az Igazságügyi Minisztériumnak és a pénzügyi tárcának. A kifutó ISPA és SAPARD program a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal és a Nemzeti Fejlesztési Terv Hivatala kebelén belül támad fel.

A szervezeti rész tehát rendben is volna, a munka dandárját az elmúlt évtizedben elvégeztük – állítják a megkérdezettek –, a jogharmonizáció sikeres volt. Igaz, olykor nehezen követtük a struktúrát, kormányváltástól függően hivatalok, főhatóságok szűntek meg, ám a dolog működőképes. Ami még fontos: külön uniós hivatalok lényegében nem lesznek.

Ésszerűsítés és feladatátcsoportosítás

A működés mikéntjének megválaszolásához nézzük meg a magyar közigazgatás legfontosabb paramétereit.

A hazai közigazgatási jog egyik legelismertebb szakértője, Szegvári Péter szerint a cél csakis a tagállamként való hatékony működést szolgáló közszolgáltatási rendszer elérése. Ehhez szükséges az OECD átlagához mérten is „felduzzadt” közszektor szerepének és funkcióinak a korszerű követelmények szerinti ésszerűsítése. (A hasonló nagyságú tagállamokban mintegy feleannyian dolgoznak a közigazgatásban.)

Az egyik lehetséges kitörési stratégia a regionális szint kiépítése és a középszintű funkciók megteremtése. E középszint ugyanis a magyar közigazgatási rendszer egyik nagy hiánya. Hosszabb távon – esetleg 2006-ban vagy 2010-ben – már az autonóm regionális önkormányzatok kialakítása, megválasztása szolgálhatna az erős és hatékony, átláthatóan működő közigazgatás alapjainak a megerősítéséhez. Az Európai Unió számára semmiképp sem közömbös– mutat rá Szegvári Péter –, hogy milyen a döntéseinek előkészítését és végrehajtását végző tagállam közigazgatása.

Györkös Péter, a Külügyminisztérium szakértője azt emeli ki, hogy a közigazgatási feladatok bizonyos területeken megsokasodnak, míg másokon elhalnak. Jó példa erre a vámigazgatás: a megszűnő vámhatárok nyugaton és északon tehercsökkenést, a keleti és déli határszakaszokon azonban tehernövekedést jelentenek a vámhatóság számára.

A hazai intézményrendszerben tehát egyfajta feladatátcsoportosítás figyelhető meg majd. Eddig soha nem látott mértékben lesz szükség a koordinációra, hiszen naprakészen tudnunk kell, mi történik az Európai Bizottságban vagy az Európai Parlamentben, továbbá az Európai Unió Tanácsában, az Európai Bíróságon, a Régiók Bizottságában, a Gazdasági és Szociális Bizottságban. Fontos, hogy e szervezetek munkájában minél teljesebb mértékben és minél hatékonyabban vegyünk részt, hiszen nemzeti érdekeink érvényre juttatása csak így válik lehetségessé.

A csatlakozás napjától Magyarországot valamennyi intézmény tekintetében teljes körű, a többi tagállammal egyenlő jogok illetik meg. Ez persze azt is jelenti, hogy Magyarországnak sokkal több kérdésben kell otthon lennie, hogy megfelelően vegyünk részt a közös döntéshozatalban. Mert például Spanyolország számára kiemelten fontos Latin-Amerika, a belgáknak vagy a franciáknak Közép-Afrika, így mindezen ügyekben mi is naprakészebbé válunk, a tanácskozásokra ugyanis fel kell készülni.

Kényszer a magyar hatóságokon

A konkrét, minisztériumot érintő mindennapi kapcsolatok feltérképezésében Szigetváry Viktor, a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (GYISM) sajtófőnöke volt segítségünkre. A tárca fő kompetenciái: az ifjúság, a sport és a kábítószerügyek. Az ifjúság területével például az unión belül az Európai Bizottság Oktatási és Kulturális Főigazgatósága foglalkozik, a döntéseket az Oktatás, Ifjúság és Kultúra Tanácsa hozza meg, amely évente legalább négy alkalommal ül össze a tagállamok illetékes minisztereinek részvételével. Hasonló a struktúra a sport esetében is. A kábítószerügyekkel az Európai Bizottság Bel- és Igazságügyi Főigazgatósága foglalkozik, ezen a területen elsősorban a Bel- és Igazságügyi Tanács rendelkezik döntési hatáskörrel. (A Piac és Profit oknyomozása azt is kiderítette, hogy a Bel- és Igazságügyi Tanács esetében hat magyar minisztérium minősíthető társfelelősnek.)

Több minisztérium szakemberével folytatott eszmecsere után a véleményeket a következőképp szintetizálhatjuk: a teljesítési, az adminisztrációs kényszer jó hatással lesz az ügyviteli átalakulásra. Nagy erővel jelenik meg a közösség részéről egyfajta elvárás, és ez is jó lesz a polgároknak. Amit lehet, érdemes kiszervezni. Minden egyes tárcának elemeznie kell, milyen szervezeti rendben tudja a területén működő szakmai, érdek-képviseleti és civil csoportokat a leghatékonyabban koordinálni, és együttműködni bel- és külföldi közigazgatási szervekkel, következetesen és állhatatosan.

Az Európai Unió Tanácsi Formációi

Általános Ügyek és Külkapcsolatok Tanácsa

Gazdasági és Pénzügyi Tanács

Bel- és Igazságügyi Tanács

Foglalkoztatás, Szociálpolitika, Egészség- és Fogyasztóvédelmi Ügyek Tanácsa

Versenyképességi Tanács

Közlekedési, Távközlési és Energia Tanács

Mezőgazdasági és Halászati Tanács

Környezetvédelmi Tanács

Oktatás, Ifjúság és Kultúra Tanácsa

Velük kell kapcsolatban állni

Európai Bizottság

A végrehajtó hatalmat gyakoroló fő szerv. Székhely: Brüsszel. Tagok száma: 20 biztos – közösségi funkcionárius. A Bizottságba jelenleg az öt legnagyobb tagállam 2-2 főt, a kisebbek 1-1 főt delegálnak. Mandátumuk 5 évre szól, a tagállamok kinevezésével, a Parlament jóváhagyásával. Ülések: heti rendszerességgel.

Európai Parlament

A törvényhozó testület. Székhely: Strasbourg. Tagok száma: jelenleg 626 fő (1979 óta a tagállamok a képviselőket közvetlenül választják, a mandátumok száma a tagállam népességétől függ). A Parlament elnököt és 14 alelnököt választ.

Az Európai Unió Tanácsa vagy Miniszterek Tanácsa

A legfőbb döntéshozó szerv. Székhely: Brüsszel. Tagok: a tagállamok kormányait képviselő szakminiszterek.

Európai Bíróság

Az egyik legfőbb szervként konkrét ügyekben állást foglal, az alapszerződéseket és az EK-jogot értelmezi. Székhely: Luxemburg. Tagok száma: 15 független bíró, akiket a tagállamok választanak meg, az elnököt maguk közül választják 3 éves időszakra. Munkájukat 9 főügyész segíti. Mandátum: 6 év (megújítható). Munkanyelve: francia.

Régiók Bizottsága

A regionális és helyi érdekeket megjelenítő testület. Székhely: Brüsszel. Tagok száma: 222 fő (a tagok jelölése a nemzeti kormányok joga, regionális és helyi szervek képviselőiből), akik az elnököt maguk közül választják, 2 évre.

Gazdasági és Szociális Bizottság

A munkavállalók és munkaadók képviseleti szerveinek tanácskozó fóruma. Székhely: Brüsszel. Tagok száma: 222 fő (tagállamok kinevezésével). Mandátum: 4 év (az időtartam megújítható).

Számvevőszék

Az öt alapintézmény egyike; a közösségi szervek, elsősorban a Bizottság gazdálkodását ellenőrzi. Székhely: Luxemburg. Tagok száma: 15 fő (a tagállamok javaslatára, tanácsi kinevezéssel), elnököt maguk közül választanak 3 évre. Mandátum: 6 év (megújítható).

Európai Központi Bank

Az unió központi bankja. Székhely: Frankfurt. Hivatali szervezete: Kormányzótanács. Tagjai: jegybankelnökök és az Igazgatótanácsa tagjai.

Európai Beruházási Bank

Az EU-tagországok közös bankja. Székhely: Luxemburg. Hivatali szervezete: Kormányzótanács. Tagjai: a tagállamok pénzügyminiszterei.

Európai Ombudsman

Az uniós polgári jogok biztosa. Székhely: Strasbourg. Mandátum: 5 év (az Európai Parlamentével megegyező).

Europol Európai Rendőrségi Hivatal

Központi, koordináló bűnügyi, rendőrségi szervezet. Székhelye: Hága.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo