Kapunyitás az átjáróházban

Schengen "lebontotta" északi és nyugati határainkat, miközben a helyi politika épített újakat. De nyilvánvaló, hogy a vállalkozások tudnak élni az új lehetőségekkel, s fordítva értelmezik a mindkét irányból behajtani tilos táblákat: egymásra találnak, közelebb kerülnek egymáshoz a cégek.

Visszaállt a "régi" rend: a környék nagyvárosába, Aradra járnak be dolgozni a közeli kisebb települések - például Battonya - lakói. A hír akkor teljes persze, ha közöljük: országhatár választja el e két települést egymástól, valamint: Arad az elmúlt pár évben páratlan tempójú gazdasági fejlődésnek indult, s mint a szivacs, úgy szívja fel a térségben lévő szabad munkaerőt, még a magyarországi magyarokat is.

Dackorszak Mörbischben

Ellentétben a délkeleti végekkel, a nyugati országrészben éppen az országhatár az, ami teljesen eltűnt a lakosság szeme elől, s eltűnt persze az az infrastruktúra is, amelyik nem csupán jelképét, hanem fizikai valóságát is jelentette az elkülönülésnek. Itt, Magyarország és Ausztria között a schengeni nyitány óta mégis visszaépült valami. Bár nem közkívánatra.

- A sorompók eltűnése után okkal véltük, hogy a zöldhatáron is bárhol át lehet menni a két ország között - jelentette ki Fertőrákos polgármestere, Palkovits János, válaszolva a Piac és Profitnak ama kérdésére, hogy ha egyszer az Európai Unió schengeni szabályai szerint Ausztria és hazánk között december 21-ét követően valóban megszűnt az adminisztratív és a fizikai határ, akkor Mörbisch közelében az osztrákok miért akadályozzák meg a közvetlen átkelést. - Szerintem több apropója is lehet a tiltásuknak, de leginkább az, hogy némelyeket elfogott az irigység: attól félnek, hogy nekünk, magyaroknak jobb lesz.

A dacnál azért többről is szó lehet, például a pénzről, a bevételről. A vendégeiket féltik, azt hiszik "odaát", hogy kevesebb turista érkezik majd hozzájuk. A fertőrákosi polgármester természetesen éppen fordítva látja, szerinte ellentétes előjelű forgalomváltozás lesz: a magyar oldalon megszálló, egy-két hetet nyaraló vendég nemcsak Fertőrákoson sétál, hanem a térséget akarja bebarangolni.

- A tőlünk három kilométerre lévő Mörbisch "elválasztása" olyan, mintha a fertőrákosiak akarnák megakadályozni a turistákat abban, hogy Sopronba menjenek el ebédelni, bevásárolni - mond analógnak látszó példát az osztrák oldal "schengeni" gondolkodására Palkovits polgármester, aki a helyi átkelőutakat közlekedési akadályokkal és táblával elrekesztő burgenlandiak ellen, ha nem használ a szép szó, Brüsszelben kíván fellépni. - Mi annak örülünk, ha a hozzánk érkező turista jól érzi magát, s költse nyugodtan a pénzét Mörbischben. A lényeg, hogy szeressen itt lenni, és jöjjön vissza jövőre is.

A "mindkét irányból behajtani tilos" közlekedési táblák december 21-ét követően azonban átvették a hatalmat, pedig Fertőrákos felől a két közvetlen átjutást lehetővé tevő út közül az egyik egészen jó minőségű. Ám ha a mesterséges akadályokat használják - márpedig december 21-e óta használják - az osztrákok, akkor 40 kilométeres kerülőre szorul a helyi autós és persze a turista is. A fertőrákosi polgármester döntött, és táblákat készíttetett ő is német és magyar nyelvű felirattal, amelyeket az osztrákok tábláinak közelében helyeztetett el. A szöveg azonban nem tilt, ellenkezőleg, köszönti az érkezőt.

Igenlő válasszal nyugtázta az okokat kutató kérdésünket a polgármester: igen, valóban egy-két ottani vállalkozónak állhat csak érdekében a korlátozás, mert azt hiszik, így meggondolják az ő vendégeik, hogy a bécsi szeletet a magyar oldalon fogyasszák-e el. Sőt, gondolják a burgenlandi kocsmárosok, honfitársaik lemondanak a fröccsről az országúti kerülő miatt. Csakhogy az ő fröccsük árán itt egy liter bort is megihatnak...

- A mörbischiek kerestek meg: találjunk megoldást az övéik okozta problémákra - utal a borozások ellenére is józanul gondolkodó szomszédokra Palkovits János. - A másik oldalon a határ közelében már hosszabb ideje aszfaltozott út vezet, amellyel szinte párhuzamosan fut nálunk is egy földút: eldöntöttük, hogy összekötjük a kettőt. Eldózeroltattuk a természetes akadályokat. Pár nappal később Mörbisch hatóságai oszlopokkal rakták tele az átkelőt. Most már kerékpárral is nehéz az átkelés... Mi ennek az ára? Nyáron kiderül, a nemzetközi rangú fertőrákosi, illetve a mörbischi, St. Margarethen-i hangversenyekre, kulturális rendezvényekre érkezők, tekintettel az átkelési macerára, nem töltenek el hosszú hétvégéket a környéken, hanem mennek tovább isten hírével.

Polgármester, ha önsanyargató

A leányok megoldják?
A magánembernek is, a vállalkozónak is fontos lehet, hogyan tud gyorsan pénzügyi szolgáltatásokhoz jutni. Az internetes bankolás világában is lehet szerepe annak, hogy az ügyfél a számlavezető bank fiókjához mennyit kénytelen utazni. A "magánpénzügyek" mindeközben nemzetköziesednek, például a munkások bére az egyik országban keletkezik, de a másikban fizetnek lakbért, adót. Az is realitás lehet, hogy szívesebben fektetne be, kötne le pénzt "odaát", mint "ideát".

Az a hitelintézet, amelyiknek egyformán van hálózata például Szlovákiában és Magyarországon is, szigorú határvonalat húz egységei közé. Az OTP Bank Nyrt. médiakommunikációs osztálya ebbéli kérdéseinkre válaszolva azt a tájékoztatást adta, hogy mivel a schengeni rendszerhez való csatlakozás határőrizeti kérdés, a banki ügyintézés lebonyolítására az nincs hatással. Az OTP Bank külföldi leánybankjai önálló jogi személyiséggel rendelkeznek, saját országukban bejegyzett, önálló hitelintézetként működnek. Emiatt az ügyfelek számára nem nyílik mód a számláikhoz kapcsolódó közvetlen banki ügyintézésre a bankcsoport más tagjainál, azonban a bank és külföldi leánybankjai egyaránt speciális termékekkel állnak ügyfeleik rendelkezésére, kiemelkedően kedvező feltételeket biztosítva a bankcsoporton belüli bankműveletek lebonyolításához.
A határ nélküli határvillongásoknak komoly hagyományai vannak Közép-Európában. Az északkeleti végeken sem más a helyzet, ott is eltűnt az adminisztratív államhatár, s megszületett a helyi új akadály. Burgenlandban a pénzüket, a vállalkozásukat féltik az úttorlaszt emeltetők. Sátoraljaújhelyen az üzlet zavartalan, ám ott a politika helyezi el az ő behajtani tilos tábláit.

- Hosszú évek óta várta-remélte a lakosság, hogy a várost kettészelő határ eltüntetésével ismét egységes lesz Sátoraljaújhely, az emberek szabadon jöhetnek, mehetnek - mutatja be a különös település különös helyzetének felszámolási törekvéseit Majoros László, a helyi önkormányzat szocialista frakciójának vezetője. - Az uniós csatlakozás óta a már csak sorompóval elválasztott, Szlovákiához tartozó Sátoraljaújhelyről, Novoe Mestóról leginkább dolgozni jönnek át biciklivel vagy gyalog az emberek. Mindenki arra számított, hogy a schengeni határnyitás után a Rákóczi úton - az megy a határhoz - végre akadálytalanul lehet végigmenni akár autóval is.

A sorompó "alatt" voltaképpen egy híd is van, a Ronyva nevű patak volt a "természetes" országhatár Trianon óta. A schengeni nyitás előtt kiderítették, 60 tonnás járművek is átmehetnének rajta. Teherautókat talán mégsem, de személykocsikat pró és kontra boldogan átengednének a helybéliek, hiszen a szomszédoláshoz végre nem kell bő 15 kilométert kerülniük a városon kívüli átkelőhöz és vissza. Ráadásul májusra elkészül egy elkerülő út a patak mentén, amely a város közepén áthaladó forgalmat hivatott tompítani, és akár a "kishatárhoz" eljuttatni. És ezt már üzleti mércével is nézik a helyi vállalkozók, hiszen igen sokan a közeli Sárospatak gyógyfürdőjét érhetik el Szlovákiából is végre gyorsan és kényelmesen, forgalmat, bevételt generálva.

Évi 30-40 ezerről 200 ezerre gyarapodott a főleg lengyel, szlovák, észt, litván, bolgár, román kamionok forgalma, az uniós tagság ezt hozta a városnak és az úgynevezett nagyhatárnak. A készülő terelőút segítségével a Terebes-Kassa útvonalon haladók a jövőben is a nagyhatáron - a városon kívül - kelnek majd át. A jóval kisebb forgalom - amelyik Királyhelmec felől érkezik - ma is és elképzelhetően a későbbiekben is keresztülmegy Újhely szlovákiai részén. De folytatják az útjukat "odaát", kimennek a városból, át azon a bizonyos nagyhatáron, majd vissza a városba, de már "ideát". Ez lesz a sorsuk a személykocsiknak is, ha a szlovák oldalon a mindkét irányból behajtani tilos táblát, újabban pedig a jókora betonelemeket is a Rákóczi út kellős közepén akarják tudni a "helyiek".

- Novoe Mesto szlovák polgármesterének a háza előtt megy el oda-vissza az a többletforgalom, amelyik kétszer szeli át a várost - magyarázza az önsanyargatásra hosszú távon is kész honatya helyzetét Majoros László. - A háromszáz méteres lezárt szlovákiai Rákóczi út miatt így minden személyautónak kiutalnak legalább tizenöt kilométeres kerülőt.

Ez a politika másmilyen számokban is kifejezhető a változatlanul kettévágott városban. Decemberben a szlovákiai Újhely testülete tárgyalta a határügyet, és kimondta 11:0 arányban, hogy gépkocsival mindkét irányból behajtani tilos. Ezek után az innenső polgármester sem szorgalmazta ennek az akkor még csak tervezett állapotnak a megváltoztatását. A "Tilos az Á..." állapotot tartózkodó vokssal nyugtázta Sátoraljaújhely első embere, párttársai pedig szlovákosan döntöttek, mintha közös erővel összekacsintottak volna a magyarellenesnek tűnő ottani testülettel. Azóta ugyan születnek és postára is kerülnek levelek, melyekben a helyzet megváltoztatását kérik az újhelyi városatyák, de nem jutnak egyről a kettőre.

Életesély és megélhetés

A térség lakói a lábukkal és persze a kerülni kénytelen autóikkal szavaznak, s most nem idézzük, hogy mit mondanak azok a szlovákiai oldalon élők, akiknek házai előtt a megannyi szlovák rendszámú autó elállja a kijárást, mert a sofőrök jobb híján gyalogszerrel ugrottak át bevásárolni a "határ" másik oldalára.

Amit viszont jó dolog idézni, az a helyi üzleti élet hangja: az uniós csatlakozás arrafelé a pezsgés kezdetét jelentette, a schengeni könnyítések pedig - kis túlzással - a Kánaánt.

- A fuvarozással, vámraktározással is foglalkozó cégünket az üzleti világban elsősorban a bérmunkában végzett lézervágásról ismerik, e szolgáltatáshoz speciális berendezést használunk - határozza meg Hornyák János ügyvezető igazgató azt a szakmai környezetet, amelyet a térség iparvállalatai igénybe vesznek a királyhelmeci székhelyű Cargo-Trans SRO-tól. - A határnyitás előtt valóban nehézkes volt az együttműködésünk mindazon cégekkel, amelyek egyrészt földrajzi értelemben is közel voltak hozzánk, másrészt szükségük volt arra a technológiára, amelyet az anyagvágásra alkalmas lézerberendezésünk nyújt. Az együttműködés most összehasonlíthatatlanul könnyebb, s gazdaságosabb például a lecsökkent a távolságok miatt.

Azaz nem csupán eszmei értelemben zsugorodott a cégek közötti távolság, a szlovákiai Királyhelmecről akár ötven-száz kilométereket is megspórolnak üzleti útjaik alkalmával. Hornyák János a kilométereket forintba, vagy koronába is átszámolja magának, hiszen egy üzletember számára lényeges körülmény, hogy munkahelyeket találnak sokan, a vállalkozások pedig bővülő piacokat, növekvő termelést.

Persze nemcsak Királyhelmecen, hanem a zempléni városkában, Sátoraljaújhelyen is osztanak és szoroznak, s ki is derül, Nyugat-Európában - Schengen kiötlőinek - nagyon is megérte eltörölni a határokat. Most pedig az RTW Service Hungary Kft. munkatársai számolnak, s már a finomhangolásnál tartanak, azaz tartanának, ha a tömegközlekedés menetrendfelelősei is úgy akarnák.

- Kétszázhúsz fős varrodánk női konfekciót készít olasz, svájci, francia, német megbízóknak - mutatja be a céget Szabó Dénes. - Átlagosan harmincan járnak át a határon az újhelyi üzembe dolgozni, körülbelül negyven kilométeres távolságból érkeznek munkatársaink, immáron útlevél-ellenőrzés nélkül, gyorsan, zavartalanul, s újabban mindennap elkésve...

A szlovákiai helyközi autóbuszok menetrendjét "átszerkesztették", s így a varroda "külföldi" munkatársai nem blokkolhatnak szabályosan. Az RTW Service Hungary Kft. igyekezett egyezkedni a tömegközlekedési céggel, hogy a korábbiaknak megfelelően járhassanak munkába az asszonyok. Tény, a közlekedési vállalat arra gondosan ügyelt, hogy a délutáni ellenirányú járművek véletlenül se induljanak arányosan később...

A kft. vezetőjének eszébe nem jut a szó, kiszúrás, elég, ha az asszonyok gondolják így. A lényeg szerinte az, hogy valóban megszűntek a határok, és az embereknek maholnap jobb megélhetésük lehet, s a többség normálisan gondolkodik erről "odaát" is. A varroda vezetője gondolatban ezért is jár egy lépéssel előbb: a királyhelmeci szakmunkásképzőben az idén végző fiatalokkal készek munkaszerződést kötni, kivált, mert ez jó az összes érdekeltnek, lévén "odaát" nem lenne hol elhelyezkedniük a diákoknak tanult szakmájukban.

Más léptékben látják a "határtalanságot" a közeli Sárospatak nagyvállalatánál, a Weinberg'93 Építő Kft.-nél, ahol - Bodnár Sándor cégvezető, vállalkozási igazgató elmondásából tudjuk - szinte munkaeszköz a külföld. A náluk készülő vasbetonelemekkel, acélszerkezetekkel kereskedelmi, ipari csarnokokat építenek fel fő piacaikon, Lengyelországban, Szlovákiában, Romániában.

- Schengen óta teljesen zavartalanul megyünk át a határokon a két északi országba, s most már a magyar rendszám sem irritálja a rendőröket a szükségtelen kellemetlenkedésre -bizonygatja az üzleti érdekűnek is nevezhető határbontás előnyeit a pataki cégvezető. - Most már teljesen mindegy, hogy egy-egy megbízás alapján Dél-Lengyelországban avagy Budapesten dolgozunk, hiszen valóban csak a távolság a mérce, pontosabban most már az sem, hiszen körülbelül ugyanannyit kell autózni erre is, arra is az üzletért - hál' istennek teljesen akadálytalanul.

Tőkevonzó Kárpátok
A keletlengyel, keletszlovák, kárpátaljai, északromán és persze kelet-magyarországi térségek hálózata, a Kárpátok Nemzetközi Alapítvány nem változtat stratégiáján. Annak ellenére sem, hogy újabban Lengyelország, Szlovákia és Magyarország határai gyakorlatilag eltűntek, Románia pedig tagja lett az Európai Uniónak. Bata Boglárka, a magyarországi Kárpátok Alapítvány ügyvezető igazgatója ki is fejtette, hogy az öt ország egymáshoz közeli térségeinek együttes tőkevonzó képessége megnő éppen a schengeni egyezmény hatálybalépésével. Hatékonyabban vonhatók be többletforrások, mindenekelőtt az induló Interreg IV. programot hasznosíthatják a civil szervezetek, önkormányzatok, az üzleti szektor.

A hálózat nemrégiben indította el a Bridge nevet viselő programját. Ennek keretében helyi szervezetek pályáznak innovatív ötletekkel fejlesztésekre. Természetesen uniós forrásokat szándékoznak bevonni, de a megpályázás, a lehívás rendszerint bonyolult, és komoly szakmai felkészültséget igényel. A Bridge ezen életképes innovatív ötletek javára nyújt támogatást, partner a kidolgozásban, benyújtásban, sőt az önerő 25-75 százalékos pótlására, támogatására is vállalkozik. Ilyenkor mint partner szerepel az ügyletben a Kárpátok Alapítvány, s projektmenedzsment-asszisztenciát, minőségbiztosítást ajánl fel az akár közvetlen brüsszeli pénzekért pályázó helyi ötletgazdáknak. Gyakori, hogy a projektek pénzeinek kifizetése késik, ezért az alapítvány kész áthidaló hitelt nyújtani az ötleteiket megvalósító helyhatóságoknak, vállalkozásoknak, civil szervezeteknek. A múlt év végén már premierre is sor került, akkor zárult le az első nagyobb projekt: Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei és szlovákiai közös, határok nélküli falusi- és víziturizmus-programot dolgoztak ki, indítottak el a civil szervezetek, helyhatóságok, vállalkozások.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo