Az IP telefónia esetében a telefonkészülékek, azaz az IP telefonok a számítógépekhez hasonlóan az adathálózatra csatlakoznak, a hangforgalom ugyanúgy IP csomagok segítségével történik, mint az adatátvitel. Az LCD kijelzővel ellátott IP telefonok kis számítógépként működnek, rengeteg hasznos funkciót kínálnak, a nyílt fejlesztői felületek támogatása révén pedig számos egyéni alkalmazást futtathatnak, a felhasználó igényeihez igazodva.
Az IP telefónia kifejezésről sokan a VoIP, azaz Voice over IP (internetprotokoll) technológiára asszociálnak. A VoIP nem más, mint hangforgalom IP infrastruktúrán, azaz adathálózaton keresztül. E technológia alkalmazható például két, hagyományos alközponttal rendelkező telephely között a hangforgalom hatékony átvitelére. Az IP telefónia azonban több, mint egyszerűen Voice over IP. A hangkommunikációs szolgáltatásokat ugyanis a hagyományos rendszerektől eltérő architektúrában oldja meg, és ennek előnyei túlmutatnak azon, hogy a hangtovábbítás adathálózaton folyik. Az IP telefónia teljes körű telefonos szolgáltatást nyújt, azaz minden olyan funkciót, amit a hagyományos alközpontos rendszerek, ám azoknál sokkal egyszerűbben és rugalmasabban telepíthető, és emellett számos új alkalmazásra is lehetőséget ad.
Hagyományos alközpontok helyett
Az IP telefónia évek óta egyre lendületesebben terjed, és folyamatosan váltja fel a hagyományos irodai alközponti rendszereket, melyeknek fejlesztése már meg is állt, így a jövőben a piacuk szűkülésére kell számítani. Az IP telefónia piaca azonban a Gartner Group 2003-as előrejelzése szerint a jelenlegi 550-600 millió dollárról 2006-ra 3,8 milliárd dollárosra nőhet az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika)-régióban, ami Kelet-Közép-Európában is 76 százalékos növekedést jelent a 2004–2007-es időszakban, és idén itt is megáll az „IP-sített” hagyományos hálózatok terjedése.
A piackutatók által az IP telefónia vezető gyártójaként megjelölt Cisco Systems tavaly decemberig több mint 2,5 millió IP telefont értékesített világszerte. A 2,5 millió eladott készülékből 1,9 milliónál integrált hangpostarendszer működik. A megoldás a Contact Centerekben is alkalmazható, ennek következtében világszerte 650 ezer telefonos ügyfélszolgálati munkatárs dolgozik a Cisco IP alapú technológiáját alkalmazó kapcsolati központokban. Magyarországon a cég mintegy 20 ezer IP telefont értékesített.
Akár intraneten is
A hangkommunikáció – mint kiemelten fontos adatforgalom – átvitele az IP alapú adathálózatra új alkalmazások bevezetésére ad lehetőséget, miközben mind a vállalatok, mind a szolgáltatók költségeit csökkenti. Korábban ugyanis a telefonhálózatok és az adathálózatok berendezései, szoftverei és szakembergárdája technikailag elkülönült egymástól. A közös adathálózati infrastruktúrán azonban a vállalatok gazdaságosan vezethetik be és működtethetik a gyakorlatilag minden alkalmazott számára tartózkodási helyétől függetlenül elérhető hang- és adatátviteli alkalmazásokat. Mivel az IP telefonok a vállalati számítógépes adathálózatra csatlakoznak, nem szükséges külön telefonhálózatot kiépíteni és üzemben tartani.
A hagyományos alközpontos hálózatot is képessé lehet tenni az IP alapú hangkommunikációra, ám ez hosszú távon nem kifizetődő megoldás. A tiszta IP telefónia különösen költségkímélő a több telephelyen működő vállalatok számára – például bankok, kereskedelmi láncok vagy közüzemi szolgáltatók –, hiszen a cégen belüli, telephelyek közötti kommunikáció akár távközlési szolgáltató beiktatása nélkül, intranet hálózaton keresztül is megvalósítható.
Telefonok és alkalmazások
Az IP telefónia a hagyományos telefonos szolgáltatásokon túl rengeteg hatékonyságnövelő alkalmazással segíti a munkatársak napi munkáját. A vezetékes telefóniában megszokott konferenciabeszélgetés, hívásátirányítás vagy hangposta-szolgáltatás egységes üzenetkezeléssel és személyre szabott beállításokkal egészül ki. Az egységes üzenetkezelés lehetővé teszi például, hogy a beérkező üzenetek – e-mail, fax vagy hangposta – mind a telefon képernyőjén, mind a számítógépes levelezőprogram postafiókjában elérhetők legyenek.
Mivel az IP telefonok az adathálózatra kapcsolódnak, az alkalmazottak számos információhoz férhetnek hozzá: a nagyméretű LCD kijelzőn kívánságra internetes tartalmak – például vállalati telefonkönyv, tőzsdei információk, pénzügyi hírek – vagy vállalati hírlevelek jeleníthetők meg. Nagyon praktikus funkció a mellékállomás-mobilitás vagy más néven -hordozhatóság is, amely lehetővé teszi, hogy a munkatársak bármelyik íróasztalnál végezhessék a munkájukat. Ha ugyanis bárki beüti személyi azonosítóját, majd PIN kódját a készülékek bármelyikébe, az azonnal felveszi használója egyéni beállításait, még a gyorsgombok funkcióit is.
Szoftverek IP telefonokra
Világszerte több mint ötven szoftverfejlesztő cég dolgozik az integrált hang- és adatátviteli alkalmazásokat bevezetésén az IP telefonokra. A készülékek óriási előnye, hogy fejlesztőfelületük nyitott architektúrájú, és a vállalatok a szokásos ügyviteli háttéralkalmazásokból, vállalatirányítási rendszerből kinyert adatokat és információkat megjeleníthetik az IP telefonok kijelzőin.
A szoftverfejlesztők a bővíthető jelölőnyelvvel, az XML-lel (eXtensibel Markup Language) ugyanolyan egyszerűen készíthetnek alkalmazásokat az IP telefonokhoz, mint bármilyen webhelyhez vagy internetes megoldáshoz. A Cisco IP telefonjaira kifejlesztett alkalmazások között megtalálhatók például vállalati telefonkönyvek, árfolyam-kalkulátorok, az oktatási intézmények hallgatóinak óralátogatását, illetve a vállalatok dolgozóinak ledolgozott munkaidejét nyilvántartó megoldások, sőt léteznek készletlekérdezők is kiskereskedelmi egységek számára. Az IP telefonokon akár a heti étlap is megjeleníthető, majd az étel megrendelhető, és a kórházakban pedig vizitnél az orvos a telefon képernyőjén előhívhatja a betegek adatait, illetve megjegyzéseket fűzhet hozzájuk.
A Synergon Informatika Rt., a Cisco Gold partnere, maga is IP telefonokat használ, többek között a tárgyalótermek állapotát kérdezi le velük, illetve a kávérendelést is ezekkel oldja meg. Nagyon hasznos szoftveres alkalmazás a Soft Phone, amelynek segítségével akkor is minden hívási funkció ellátható számítógépről, ha nincs a közelben IP telefon. Bejelentkezés után így például egy laptopból az adott munkatárs telefonos melléke lesz, s csak hálózathasználati díjat kell fizetni.
Ma már az IP telefonoknak igen széles skáláját találjuk meg, a kisméretű kijelzőstől a nagyméretű színes képernyős modellekig, de létezik hordozható, mobiltelefonméretű készülék is, amely a 802.11b szabványon alapuló vezeték nélküli hálózathoz kapcsolódik. A Cisco Systems IP telefon-palettája az egyik legszélesebb a piacon: minden igényt lefed, a felsorolt készülékek mellett kifejezetten konferenciahívásra alkalmas készülékük is van.
Akár teljes vállalatméretre
– Tavaly októbertől kínálja a Cisco Systems a Call Manager Express elnevezésű, integrált, IP alapú telefonrendszert, amely a 10–120 felhasználós, tehát a kis- és közepes méretű vállalatok számára is elérhető. Ezzel a rendszerrel tehát a kisvállalatok is élvezhetik a konvergens hang- és adathálózat előnyeit – hangsúlyozza Budafoki Róbert, a Cisco Systems Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. – A Cisco Call Manager Express költséghatékony, megbízható, egyszerűen telepíthető, sokoldalú telefonrendszer. A hagyományos alközponti telefóniás szolgáltatások – például hívásfogadás, -továbbítás, nappali-éjszakai szolgáltatás, keresési csoport, személyhívó kezelése, hangosbemondó stb. – mellett a Cisco Unity Expresszel együtt telepítve teljes körű hangposta- és üzenetkezelő funkcionalitást nyújt.
A megoldás alapja a Cisco IOS szoftver (operációs rendszer), valamint a Cisco középméretű routerei, amelyek a szoftveralapú hívásvezérlést valósítják meg. A Call Manager Express később bővíthető a Call Manager felé, amely a nagyobb vállalatok igényeit is kielégítő hívásvezérlő megoldás.
– A kisvállalatok az IP telefóniával – amellett, hogy két hálózat helyett egyet kell telepíteniük és fenntartaniuk – elsődlegesen nem a hangkommunikáció költségeit faraghatják le, hanem a nagyfokú skálázhatóság előnyeit élvezhetik. Új munkatárs érkezésénél elég például egy új IP telefont vásárolni, majd webes felületről bekonfigurálni azt, nem kell az alközpontot egy kiérkező szakembernek átállítani, mint hagyományos esetben. Ha az alkalmazottak száma például egy év alatt tízzel nő, ez IP telefóniával sokkal könnyebben menedzselhető, mint hagyományos telefonrendszerrel, ahol ilyenkor általában a korábbi alközpontokat le kell cserélni nagyobb kapacitásúakra – tájékoztat Kászonyi Péter, az LNX Hálózatintegrációs Rt. ügyvezető igazgatója.
Nem szolgáltató, megoldásszállító
Hagyományos értelemben vett IP telefonszolgáltatás, ahol a szolgáltató üzemelteti a hívásvezérlő szoftvert, a készülékeket, az összeköttetést pedig leadja az ügyfélnek, Magyarországon nem létezik. Megoldásszállítók vannak – például az LNX –, amelyek felépítik, telepítik az IP telefonhálózatot, majd ha igény van rá, annak karbantartását is végzik. Az eszközökért, a telepítésért és a karbantartásért az ügyfél fizet a megoldásszállítónak, aki néha csomagban szállítja a rendszert. A Cisco Systemsnek például gold, silver és premier partnerei vannak, de disztribútoraira is nagy szerep hárul. A kiemelt partnerek – HP, IBM, LNX, Matáv, Synergon – teljes körű szolgáltatásokat nyújtanak Cisco megoldások tervezésében, telepítésében, üzemeltetésében, támogatásában, összetett hálózatok kiépítésében, valamint az esetleges zavarelhárításban. Mindamellett, az egyes IP telefonkészülék-gyártók is kialakították és kínálják a saját IP telefonmegoldásaikat.
- Számos egyetem, kereskedelmi lánc, sőt a KSH is IP telefóniamegoldást alkalmaz. Komoly rendszert telepítettünk az OTP Bank új székházában és az Axelerónál is. Az ügyfelek között azonban már nemcsak nagy, hanem középvállalatok is megtalálhatók - mondta Budafoki Róbert.
Hallj és láss!
Az IP telefónia a hangot és az adatot egyetlen csatornába, az adathálózatra tereli. Legnagyobb előnye, hogy a vállalatnak nem kell két hálózatot kiépítenie, üzemeltetnie és karbantartania, így leegyszerűsíti, illetve olcsóbbá teszi a telephelyek közti kommunikációt. A tapasztalatok szerint egy IP telefonrendszer beruházásának költsége átlagosan 9–16 hónap alatt megtérül.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.