A november elsején életbe lépett új közigazgatási eljárásról szóló törvény (KET) nagymértékben megkönnyíti a hivatalos ügyek intézését, és az eddig megszokotthoz képest ügyfélbarát helyzetet teremt a közigazgatási eljárásban. A legfőbb - és szolgáltatásközpontú - változás, hogy az ügyfél hamarabb értesül a hivatalból indított eljárásokról, és nem kell minden hivatalos helyről újra és újra beszereznie a róla nyilvántartott adatokat, hiszen ezt a hivatalok teszik meg helyette. Új szabály viszont az is, hogy a korábban az állam által fizetett különböző vizsgálatok díját az ügyfélre hárítják, ha elmarasztaló ítélet születik, vagy ha a vizsgálat az ügyfél kérelmére indult; ilyen például egy beruházáshoz szükséges környezetvédelmi vizsgálat.
Először csak rt.-k
Az új szabályozás vállalkozásokat érintő legfőbb területe azonban az elektronikus eljárás, amelynek főbb pontjai már szeptember elsején hatályba léptek.
E-szignó program: a minősített elektronikus aláíró program segítségével az elektronikus dokumentumokat digitálisan lehet aláírni, és elektronikus aktákba lehet rendezni.
Időbélyeg: cégiratokon fellelhető elektronikus aláírások adott időpontban való lekérdezésének igazolása.
A nagy cégek hamarabb léphetnek: a részvénytársaságok valamennyi kérelmüket benyújthatják elektronikus úton, a kft.-k egyelőre csak székhelyük, telephelyeik vagy tevékenységi köreik megváltozását jelenthetik, a többi esetben 2006. szeptember elseje lesz a változás kezdete.
Elektronikus cégeljárás esetén a közzétételi díj lényegesen kevesebbe kerül, mint a hagyományos befizetés esetén: szeptember elsejétől a közzétételi díj egyötöde terheli az ügyvédet, közjegyzőt, ha ilyen módon intézi a cégügyeket. Új cég bejegyzésekor például 25 ezer helyett 5 ezer, változásbejegyzésnél 15 ezer helyett 3 ezer forint a tarifa.
Elektronikus cégeljárás esetében az illetéket és a költségtérítést kizárólag elektronikus úton rendezheti a cég, viszont papíralapú eljárás esetében is választható az elektronikus fizetés.
Az elektronikus ügyintézéshez szükséges tanúsítvány, kártyaolvasó, időbélyegző használata a négy szolgáltatónál nagyjából azonos költséget takar: a tanúsítvány - azaz az elektronikus aláírás - díja 7-8 ezer forint, a rendszer elemeinek használata már havi 3-4 ezer forintból kihozható.
A folyamat
Az elektronikus cégügyintézéshez nem kell túl sok informatikai fejlesztés: természetesen egy - szélessávú - internetkapcsolat, a szoftver futtatására képes személyi számítógép - Windows 2000 vagy XP operációs rendszerrel -, szkenner, kártyaolvasó és a kormányzati portálról letölthető e-szignó program.
Az elektronikus aláírás és a hozzá tartozó időbélyeg - ezek jelenleg a következő minősített informatikai vállalkozásoktól szerezhető be: NetLock Kft., MÁV Informatika Kft., Magyar Telekom Rt. és Microsec Kft. - szolgál biztosítékul arra, hogy a cégpapírok hitelesek, kiadásuk óta senki nem változtatta meg őket.
Fizetéshez a cég az Igazságügyi Minisztérium Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálat honlapjáról letöltheti az illetékbefizetési és költségtérítési utalványmintákat, amelyeket kitöltve a kérelemhez kell csatolni, miután természetesen a bankban vagy elektronikus úton az illetéket átutalta.
A cégek jogi képviselője az e-szignó program segítségével a beszkennelt cégiratokat fekete-fehér, általános formátumban elmentett aktákba rendezi, majd azokat egyszerűen elektronikus levélben megküldi az illetékes cégbíróság postafiókjába.
Nem tanultak bele
Egyelőre azonban, úgy tűnik, hiábavalónak bizonyult a nagy kampánnyal beharangozott elektronikus aláírás már négy éve meglévő lehetősége, miként a kormányzat elektronikus cégeljárást népszerűsítő kampányai sem voltak sikeresek, miután a szeptembertől hatályos törvény lehetőségeivel egyelőre még senki sem élt. A cégbíróságok lapzártáig egyetlen elektronikus cégügyletről sem tudtak, pedig a minősített cégeknél már több tucatnyian regisztrálták magukat, azaz szereztek jogosultságot a cégbírósági ügyintézés elektronikus használatára.