Cégér: Meglátni a láthatatlant

Egy jó ötlet fél siker, de jó ötletre lelni nem egyszerű dolog. A Burken Kft. tulajdonosa rendelkezik azzal a képességgel, hogy nemcsak meglát szinte láthatatlan piaci réseket, egészen speciális részterületeket, hanem el is tudja foglalni azokat. A kezdetben villamosipari földelésekkel foglalkozó cég profilbővülése is hasonló: radarral, lézerrel földeríti mindazt, ami nem látható. Legyen az láthatatlan gáz, talaj alatt rejtező kábel vagy kincs, esetleg tömeg mögött vagy akár a felszínen rejtőzködő valami.

Az 1998-ban alapított Burken Kft. fantázianevet visel. A név adásakor az volt a szempont, hogy rövid és megjegyezhető legyen, s lehetőleg Európa egyik országában se okozzon nehézséget a kiejtése. Az alapító hosszú ideig úgy tudta, a szónak nincs jelentése, mígnem egyik ismerőse azzal lepte meg, hogy a nálunk is ismert svéd lakberendezési áruházban pohárkészletet kínálnak ilyen néven. Annak, hogy a skandináv országban mit jelölhet ez a szó, még nem járt utána a tulajdonos, Kandra Lajos.

Azt, amivel a cég foglalkozik, valószínűleg nem. Induláskor ugyanis a villamosipari földelések piacát célozta meg a hét egyesült államokbeli évet maga mögött tudó, akkoriban alig több, mint harmincéves, a tengerentúlon diplomázott villamosmérnök, aki - mint mondja - komoly szakmai tapasztalattal jött vissza Magyarországra. Olyan cégnél állt alkalmazásban, amelynek nagy állami intézmények voltak a megrendelői, így dolgozott erőművek, alállomások, katonai objektumok munkálatainál is.

Minden kezdet nehéz

Kandra Lajos itthon nekilátott felderíteni a piacot, majd első lépésként referenciamunkákat vállalt önköltségen. Amikor aztán az erre szánt pénze elfogyott, rövid időre felhagyott a vállalkozással: egy nagy amerikai gépipari társaság magyarországi cégének lett az ügyvezető igazgatója. Hasznosnak tartja ezt a három évet. Jó iskola volt, mondja, mert a számára új szakmai terület rákényszerítette, hogy megismerkedjék egy másik piaccal, más gondolkodásmóddal, más mechanizmusokkal.

Aztán ismét nekiállt, hogy a villamosiparban érjen el sikereket. Piaci rést fedezett fel a kommunikációs és az erősáramú földelések területén: itt az átlagosnál precízebb munkára és alacsonyabb ellenállású földelésre van szükség. Saját terméket is kifejlesztett, de be kellett látnia, hogy a honi gazdasági környezetet még jobban meg kell ismernie ahhoz, hogy az általa előállított elektrolitikus földelőelektródát értékesíteni tudja. Így először szolgáltatást értékesített: a Burken Kft. alállomások, távvezetékek auditját vállalta. Több sikeres diagnosztikai munka után már a terméket is sikerült értékesítenie: komplett megoldással jelent meg a piacon, és komoly referenciákkal is rendelkezett a társaság - többek között az MVM-nek, a Molnak, az Elműnek, a MÁV-nak végzett munkákat -, mígnem egy megbízás következményeként bővült a termékpaletta. Az új üzletág neve: Geovision.

Mi van a föld alatt?

- Még a legnagyobb társaságoknál is előfordul, hogy nem tudják, mi van a cég alatt - állítja Kandra Lajos. - Végül is nem csoda, a közműtérképek nem éppen a legmegbízhatóbbak, és a tudásmenedzsment sem kiforrott Magyarországon. Nem foglalkoznak a cégnél felhalmozódó tudás összegyűjtésével, megosztásával, hasznosításával, napra készen tartásával.

Ez történt a Parlament előtti parkolóban végzendő földelési munkák előkészítésekor is: nem tudták pontosan, mi van a föld alatt. Márpedig az elektródák elhelyezéséhez fúrni kellett, s ehhez - hogy mást ne fúrjanak meg - azt tudniuk kellett. Így a cégtulajdonos nekiállt felderíteni, hogy milyen technológiák léteznek erre. Kutatómunkáját siker koronázta: azonosította a talajradarozás geofizikai gyorsvizsgálati módszerét, amit nálunk piacszerűen eddig nem alkalmaztak.

- A talajradar drága, de úgy döntöttem, megéri: egyrészt segíti a villamosipari földelési munkát, mert kockázatmentessé teszi a fúrásokat, másrészt új üzletág megindítását is lehetővé teszi - meséli Kandra Lajos. - És ha már ismerem a piacot, miért ne értékesíthetném a terméket? - teszi hozzá.

Fölvette hát a kapcsolatot és partneri szerződést is kötött a piacvezető geofizikai gyártó céggel, a svéd Mala GeoSience-szel. Kezdetként rögtön négy talajradart vásárolt - több mint tízmillió forintot költött erre a cég -, mert minden antennának más a frekvenciája, mást lehet vele felderíteni. A munkatársak köre pedig geofizikusokkal bővült. A talajradarral közműkeresést, vasúti töltések, útpályatervek rétegeinek vizsgálatát, alállomások alatti kábelek, földelések, alapozások felderítését végzik.

Mérföldkő: régészet

- Az látszott, hogy az autópálya-építések következményeként a régészet szinte iparággá válik. A talajradarral ez a munka felgyorsítható, hiszen célirányossá teszi a szondázást, nem a vakszerencse dönti el, hogy hol vizsgálódnak - ismerteti gondolatmenetét a cégtulajdonos.

Így hát a Burken Kft. felkutatta, milyen lehetőség van arra, hogy jogszerűen részt vegyenek ilyen munkákban. Fáradozásukat siker koronázta, egy együttműködési szerződés, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia egy cégével, az Archeosztrádával kötöttek meg: együtt végzik a feltárásokat a talajradar segítségével.

Kandra Lajos mérföldkőnek nevezi a régészeti munkákban való részvételt, rendkívül sokrétűnek, színesnek. Legutóbb például Románia területén dolgoztak. Most már biztos, mondja, hogy Nagyszentmiklóson nincs több kincs. Merthogy a talajradarral ez is kideríthető volt, és eldőlt a vita, hogy az eddig ismertté vált értékes leletek mellett rejt-e még meglepetéseket a föld.

Kulturális értékek azonban nem csak a föld alatt vannak. A cégtulajdonos ismét profilbővítés mellett döntött. A felszín alatti, a tömeg mögötti információk feltérképezése kiegészült a felszín felettiekkel. Az új üzletág a Laservision nevet kapta, utalva a technológiára: a berendezés egy optika és lézersugarak segítségével három dimenzióban beszkenneli a vizsgált objektumot, amelyet így a legapróbb részletekig meg tudnak vizsgálni.

- Nagy teher volt, másfél évig nem merészkedtünk ki a piacra. Új szakmai tudásra volt szükség, hardver- és szoftverismeretekre egyaránt. Sok mérést végeztünk a saját költségünkre vagy önköltségen. Évi négy-ötmillióba biztos, hogy belekerült, de megtérül. Ahhoz ugyanis, hogy terméket tudjunk kovácsolni a lézeres felmérésből, biztos tudásra kellett szert tennünk. Magunknak is bizonyítani kellett, hogy meg tudjuk csinálni - foglalja össze a Laservision történetét a cégvezető.

A Mátyás-templom szkennelését most, március végén végezték el. Az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ megbízása a tetőszerkezet állapotának ábrázolására szólt, de a Burken munkatársai az egész objektumot felmérték. Saját okulásukra is.

A környezet védelme

A környezetvédelem természetes módon kapcsolódik mindahhoz, ami a cég profiljába tartozik, hiszen a roncsolásmentes felderítés is ebbe a körbe sorolható. De más is, például egy újabb üzletág: a Gasvision. Azért egy kakukktojás van, mert olyan nincs, hogy vezetékvision, tréfálkozik a tulajdonos.

A Gasvision a gázzal töltött berendezések ellenőrzését jelenti. A villamosiparban szigetelőként használt kén-hexafloridot a Kyotói Egyezmény is nevesíti mint az üvegházhatás egyik felelősét. Szivárgásának felderítése nem egyszerű, színtelen, szagtalan gázról van ugyanis szó, amelyet viszont a Burken által használt speciális kamera láthatóvá tesz.

- Nagyon érdekes, olyan, mint amikor a dzsinn kijön a palackból - mondja Kandra Lajos.

- Ezt a szolgáltatást egyébként a már meglévő villamosipari kapcsolatrendszerünkre építettük fel. - Amit aztán egy újabb szolgáltatással egészítettek ki: ezeknek a berendezéseknek a speciális szigetelésével. A Furmanite nevű világcéggel együttműködve Magyarországon tökéletesítették az innovatív megoldást: a berendezéseket lekapcsolás és állásidő nélkül szigetelik.

A különböző területek újszerű összekapcsolása nem idegen a cég gondolkodásmódjától, ebbe a sorba illeszkedik például a geofizikai talajradar és a lézeres felmérés kombinációja. Ily módon például felmérhető a folyómeder és a partvonal együttese. A cégtulajdonos mutatja is számítógépe monitorján, ahogy a Gellért-hegy vonulata a Duna-fenék domborzatában folytatódik, majd elenyészik, és a talajradar által föltérképezett folyómeder fölött átível a lézeresen fölmért Szabadság-híd. A kép három dimenzióban bármely szögből szemügyre vehető.

Árulkodó közhelyek

- Amit ma tudunk, az kevés ahhoz, hogy túléljük a holnapot - szögezi le Kandra Lajos. - Éppen ezért a kollégáimnak nem komfortérzetet akarok nyújtani, hanem arra ösztönözni őket, hogy készüljenek a változásra. Nem másokhoz igazodni, hanem magunkat kell fejlesztenünk. Nem lehet gyenge láncszem, egy kis cég ezt nem engedheti meg magának. Ez nem az én érdekem, hanem a cégé, mindenkié, aki itt dolgozik. Persze, ezek közhelyek.

Amelyek azért sok mindent elárulnak a Burken eddigi pályájáról. Mint ahogyan az is, hogy mit válaszol a cég tulajdonosa arra kérdésre, hogy az induláskor mi volt a kitűzött minimális cél:

- Meghatározó szerepet betölteni a földelések diagnosztikája és telepítése piacán. - Ezt mindenképpen elérte a 2003-ban 150 milliós árbevételt elérő társaság - 2004-ben volt némi megtorpanás a fejlesztések miatt, de ez évre 200 millióval kalkulálnak -, amely ma hét alkalmazottal és mintegy negyven, a profilhoz szorosan kapcsolódó belföldi beszállítóval, alvállalkozóval dolgozik. Akikkel jó volt az együttműködés, azokkal újra és újra együtt dolgoznak.

Ez a minőségbiztosítás kezdete, mondja a tulajdonos, aki elmondása szerint kezdettől úgy építette föl a céget, hogy mindenhez volt terv, leírás. Véleménye szerint csak így lehet értéknövelt szolgáltatást nyújtani, ami feltétele annak, hogy a megrendelő visszatérjen. Mert nem egyedi munkákat akar, hanem stratégiai partnerséget, s mint mondja, keresi is azt a "kritikus tömegű" megrendelést, amely mellett ez megvalósulhat. Az ISO-ra szükség volt ahhoz, hogy gond nélkül indulhassanak pályázatokon, de Kandra Lajos szerint a minőségbiztosítás fegyelmezettséget is ad, iránymutatást.

- A növekedés velejárója azonban, hogy változnak a szabályok - mondja. - Minden módosítható, cserélhető, ha van jobb, hatékonyabb megoldás. Mert ha nem mi változtatunk, az események elsodornak. Nekünk kell az eseményeket irányítanunk.

A tudásmenedzsment nem kiforrott Magyarországon. Nem foglalkoznak a cégnél felhalmozódó tudás összegyűjtésével, megosztásával, hasznosításával, napra készen tartásával.

A Mátyás-templom szkennelését most, március végén végezték el. A megbízás a tetőszerkezet állapotának ábrázolására szólt, de a cég munkatársai az egész objektumot felmérték. Saját okulásukra is.

Kandra Lajos: "Sok mérést végeztünk a saját költségünkre vagy önköltségen, de ez megtérül. Ahhoz ugyanis, hogy terméket tudjunk kovácsolni a lézeres felmérésből, biztos tudásra kellett szert tennünk"

Kandra Lajos: "Amit ma tudunk, az kevés ahhoz, hogy túléljük a holnapot. Éppen ezért a kollégáimnak nem komfortérzetet akarok nyújtani, hanem arra ösztönözni őket, hogy készüljenek a változásra"

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo