A lakossági szolgáltatások terén - a nemzetközi szóhasználat szerint - retail, personal és private jelzővel illetett banki szolgáltatásokat különböztethetünk meg.
Fokozatok
A retail, vagyis a lakossági kategória a banki ügyfelek széles rétegét célozza meg standard termékkínálattal, tömegtermékekkel és ehhez szabott árazással. A kiemelt szolgáltatás többlépcsős is lehet. A personal/premium - személyes, kiemelt - jelző már bizonyos kivételes szolgáltatásokat jelent, amelyeket az átlagosnál magasabb jövedelmű és ilyen igényű ügyfelek számára kínálnak, akik ezáltal például a saját kapcsolattartójukon keresztül intézhetik ügyeiket, és a fiókban sem kell sorban állniuk. A szolgáltatás azonban nem tartalmaz személyre szabott elemeket. A kínálat a lakossági termékek körét öleli fel, de a bank segítséget nyújt a kiemelt ügyfélnek, hogy megtalálja ezek közül a számára legkedvezőbb megoldásokat.
A private bankinget, a privát banki szolgáltatást viszont az igazán vagyonos ügyfeleknek találták ki, és számukra már hozzáférhető a teljes paletta: személyre szabott konstrukciók, személyi bankár, exkluzív kényelmi szolgáltatások. A díjazás szolgáltatásonként különböző lehet, százalékos mértékű vagy fix díjas, de az ingyenes tranzakciók mellett felszámíthatnak sikerdíjat is. A kereskedelmi bankok a private banking során a klasszikus banki szolgáltatások mellett exkluzív pénzügyi, befektetési, vagyonkezelés szolgáltatásokat kínálnak, lehetővé teszik ügyfeleik számára, hogy befektetési spektrumukat szélesítsék, a legjobb befektetési lehetőségek közül választhassanak, illetve pénzügyeiket kényelmes és eredményes módon kezelhessék.
Hosszú távú együttműködés
A legtöbb ember számára érték a bizalmon alapuló személyes kapcsolat. A pénzügyek területén fokozottan igaz ez, hiszen megalapozott és hasznos tanácsot csak olyan szakértő képes nyújtani, aki a pénzügyi piacokon túl jól ismeri partnere befektetői szokásait és elvárásait. A private banking üzletág tapasztalt banki tanácsadói diszkrét körülmények között folytatott beszélgetések során hallgatják meg vagyonos ügyfeleik gyakran egyedi igényeit, és nyújtanak személyre szabott megoldásokat az egyszerű banki tranzakciók, a hitelezés, a különféle befektetési szolgáltatások és nem utolsósorban az értéknövelt kiegészítő szolgáltatások területén.
A private banking lényege: teljes körű szolgáltatás; személyes kapcsolat; szakértelem; biztonság, kényelem. A sikeres private banking a világon mindenütt a hosszú távú együttműködésen alapul, és az a legfontosabb célja, hogy a kölcsönös bizalmon, személyes kapcsolaton alapuló együttműködés révén a bankok vagyonos ügyfeleik igényeit minden tekintetben maximálisan kielégítsék.
A személyi bankárok - akiknek kiválasztásánál a szakmai tudás mellett a biztonsági szempontok igen nagy súllyal esnek latba, a banki titoktartás legszigorúbb feltételei vonatkoznak rájuk - folyamatosan nyomon követik a világ pénz- és tőkepiacainak híreit, így javaslataikkal segítséget nyújthatnak az ügyfeleik érdekeinek leginkább megfelelő, optimális portfolió összeállításában. A személyi bankárok gyakran párokban dolgoznak, hogy a két közvetlen személyes tanácsadó közül az egyikük mindig naprakészen az ügyfél rendelkezésére állhasson.
Munkaidőn túl és hétvégeken ők is a telefonos, mobiltelefonos és internetes szolgáltatásokon keresztül intézhetik tranzakcióikat.
Kinek ajánlható?
Ez a kiemelt banki szolgáltatás elsősorban annak ajánlható, aki megteremtette már saját maga és családja részére a stabil hátteret, ami egyben anyagi függetlenséget is jelent, és ezt a jövőben is biztosítani szeretné szeretteinek. Akinek fontos, hogy eddigi munkájával megszerzett vagyona, jövedelme értékét megőrizze, gondozza, gyarapítsa. Aki hivatását magas színvonalon, professzionális módon űzi, ennek megfelelően törekszik idejének minél hatékonyabb beosztására, gyors, rugalmas ügyintézésre minden területen. Aki szabadidejét nyugodtan, a lehető legjobban kihasználva - családjával, pihenéssel, hobbijával - szereti eltölteni.
Korábban sok banknál 20-30 millió forint kezelésénél húzták meg a private banking szolgáltatás határát. Ezt mára a legtöbb helyen eltörölték, a gyakorlat azonban azt igazolja, hogy mintegy 40 millió forint mobilizálható tőke alatt nem érdemes a privát banki szolgáltatást igénybe venni. A Magyarországon kínált privát banki szolgáltatások akár már 10-15 millió forint megtakarítással is igénybe vehetők, azonban ekkora összeg esetében nehezen megvalósítható a kockázatok megfelelő szintű megosztása (diverzifikáció), amely akár túlzott kockázat felvállalását is eredményezheti.
Az utóbbi években a portfóliókezelés is alapvetően megváltozott. Különböző forrásokból származó, folyamatosan növekvő mennyiségű információtömeg áll rendelkezésre, szinte korlátlan hozzáféréssel. Ezzel párhuzamosan egyre dinamikusabbá válik a piac, ezért csak a befektetések állandó figyelemmel kísérése, elemzése lehet a siker kulcsa. Továbbá az, hogy az összegyűjtött információk alapján a szakértők, elemzők minél gyorsabban készítsék elő a különböző befektetési lehetőségeket, és tegyék meg ügyfeleiknek a javaslataikat. A privát banki tevékenység során is számos jogi kérdés merül fel, amelyek hatékony és gyors megoldása, a legkedvezőbb lehetőségek kiválasztása feltétele a sikeres portfóliókezelésnek. A privát bankároknak ezen a téren is rendelkezésre kell állniuk.
E szolgáltatásnál különösen fontos, hogy a pénzügyi szervezet megfelelő tájékoztatást nyújtson a szolgáltatás összetevőiről, illetve hogy feltérképezze az ügyfél kockázattűrő képességét, anyagi helyzetét, jövőbeli terveit. A személyes igények feltérképezését követően több bank ajánlatát és kondícióit is érdemes megismerni, mielőtt döntenénk a szerződés megkötéséről.