A humánerőforrás-stratégia - tehát a munkatársak szervezése és az őket érintő kérdések kezelése - napjainkban az egyik lényeges vállalati feladat, és mint ilyen, a működési költség jelentős hányadát teszi ki. Ám az outsourcer szolgáltatók nem kevesebbet ígérnek a cégeknek, mint hogy ezt a feladatot leveszik a vállukról, és szerződésben megállapított havidíj fejében jól mérhetően és számon kérhetően - s olcsóbban, magasabb színvonalon - látják majd el. Úgy tűnik, az európai gazdaság állapota rákényszeríti az eddig a HR-feladatok outsourcingjától (HRO) ódzkodó vállalatokat, hogy az ajánlatot elfogadják.
Racionalizálás átszervezésselAz amerikai Yankee Group felmérése szerint a tavaly még tizenkilencmilliárd dolláros európai HRO-piac idén év végére eléri a huszonkétmilliárd dollárt, 2009-ben pedig már akár harmincegymilliárdos is lehet. A piacbővüléssel együtt a költések szerkezete is változik. Eddig ugyanis a legtöbb outsourcingszerződés a nagy volumenben végezhető, az üzleti döntéseket kevésbé befolyásoló tranzakciókon alapuló tevékenységekre - például bérszámfejtésre - vonatkozott. Az elkövetkező években ezzel szemben a humánerőforrás-feladatok közül a konzultációs tevékenységek is házon kívülre kerülhetnek, először a dolgozói call center szolgáltatások, az évtized vége felé pedig már a vállalatok üzleti folyamatait befolyásoló HR-konzultáció is. E tevékenységi kör növekedési üteme messze meg is haladja az évek óta létező sikeres informatikai outsourcingszerződésekét.
Az európai cégek leginkább a HR-outsourcingra nyitottak, miután a piaci versenyben egyre nagyobb az igény a HR-feladatok - bérszámfejtés, munkaerő-toborzás, természetbeli juttatások és kompenzációk kezelése, tréningek, oktatási programok, valamint teljesítménymérés - gyors és hatékony ellátására, méghozzá a lehető legalacsonyabb költségszint mellett. Tehát a pénzügyi és számviteli tevékenységek, a beszerzés és CRM-funkciók lemorzsolódása mellett a munkatársakkal kapcsolatos adminisztratív, illetve előbb-utóbb az üzleti döntéseket is befolyásoló HR-feladatok is egyre nagyobb számban kerülnek külső cégekhez. A cél mindenekelőtt a működési költségek leszorítása.
A konzervativizmust is legyőziA tengerentúli kutatócég elemzéséből kiderül az is, hogy napjainkban leginkább az angolszász országokban, ahol gyengébbek a szakszervezetek pozíciói, nyitottak a vállalatok üzleti, és ezen belül is humánerőforrás-feladataik kiszerződésére - az európai HR-outsourcing szerződésállományának harminchárom százalékát az Egyesült Királyságban kötötték -, az elkövetkező években viszont a francia és német cégek szerződéseinek számában várható ugrásszerű növekedés.
A szakértők szerint Franciaországban és Németországban, ahol konzervatív a vállalati struktúra és erős a szakszervezeti befolyás, elsősorban az üzleti döntéseket nem befolyásoló bérszámfejtés kiszerződése válhat gyakoribbá. A jelenség háttérben egyértelműen az alulteljesítő gazdaság áll. Bár recesszióról nem beszélhetünk, a kedvezőtlen növekedési kilátások - az Európai Bizottság Németország esetében például 0,8 százalékkal csökkentette a korábban 2005-re prognosztizált gazdasági növekedési rátát - az outsourcingban rejlő költségcsökkentési tényező felértékelődéséhez vezettek.
A szerződés mélyül, a tárgyalási idő rövidülA piac bővülése több irányból várható. Az Accenture például évek óta végez a British Telekom számára HR-tevékenységet, mostanáig azonban kizárólag a vállalat angliai dolgozóira terjedt ki a szerződés. Az újabb tíz évre meghosszabbított, 575 millió dolláros kontraktus viszont már a cég összes európai leányvállalatára vonatkozik.
Más esetben a felek közti erősödő bizalom vezetett a feladatkör bővüléséhez: az EDS Magyarország Kft. a Siemens félvezetőgyártó leányvállalata, az Infineon számára először csak bérszámfejtett, ma viszont a német és az osztrák cég külföldi dolgozóinak költségelszámolása és a call center szolgáltatás is Magyarországról történik.
Persze nemcsak a meglévő szerződések volumene bővül, új szolgáltatási kontraktus megkötésére is vannak kilátások. Különösen az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országok olcsóbb, szakképzett munkaereje kínál kedvező nearshore-terepet az európai cégek számára. Tehát az európai vállalatvezetők számára egyértelműen felértékelődtek azok az előnyök, amelyeket a HRO kínál. Ez már csak abból is látszik, hogy míg korábban egy szerződés megkötését nemritkán többéves tárgyalási szakasz előzte meg, ma ez a periódus lerövidült, és alig néhány hónap elegendő a tető alá hozáshoz. A HR-feladatok outsourcingja ugyanis nem pusztán költségcsökkentést jelent, hanem számos közvetett hozama is van a dolgozók magasabb szintű kiszolgálása és az elvárt minőség számonkérhetősége révén. Ezek megint csak kulcstényezők lehetnek a vállalatok között zajló piaci versenyben.
Garancia is van- Az utóbbi három-négy év tapasztalatai alapján a cégek költségmegtakarítási elvárása általában minimum huszonöt százalék. Ennek teljesítéséhez az adott folyamatokat új, egységes alapra kell helyezni. Ha a különböző telephelyeken vagy a leányvállalatoknál ez megtörténik, körülbelül harminc-negyven százalékkal javul a hatékonyság. Amit addig - tegyük fel - harminc ember végzett, ezután tizenöt fő feladata lesz. Ezenkívül számos pluszfunkció társulhat még egy egyszerű bérszámfejtéshez is: riportok, help desk szolgáltatás vagy direkt adatok lekérdezése. Tehát a mennyiségi tényezők mellett a minőség is javul.
A szerződéses viszonyból eredően az előre meghatározott szolgáltatási színvonal - a legnagyobb BPO (üzleti folyamat outsourcing)-szolgáltatók általában nulla százalékos hibarátát garantálnak - időről időre számon kérhető. Sőt a feladatot kiszerződött cég akár a kötbér, akár a rendkívüli felmondás eszközével is élhet, ha kell - magyarázza Wessely István, az EDS Magyarország Kft. ügyfélkapcsolati igazgatója.
A szolgáltatási színvonalra vállalt jogi, illetve anyagi garancia az outsourcing típusú feladatellátás talán legfontosabb eleme. Ennek ára van, amit az outsourcer beépít a havidíjba. A feladatát kihelyező vállalat mérlegének másik serpenyőjében viszont a személyi állományban bekövetkezett csökkenés, illetve a magasabb minőségű teljesítmény áll.
A növekvő munkanélküliséggel szembenéző Európában persze az elbocsátások sem vetnek jó fényt egy cégre. A vezető outsourcer vállalatok a felszabaduló munkaerő bizonyos százalékát integrálják, tehát jobb esetben a feladattal együtt a munkatársaik is biztonságba kerülnek.