Bérszámfejtés külsőssel

Az öregedő társadalom, a szakképzett munkaerő előre jelzett hiánya és a szélesedő termelékenységi szakadék a globális gazdaság mai korántsem fényes helyzetében piacot teremtett a humánerőforrás-outsourcing szolgáltatásoknak. A Yankee Group legfrissebb felmérése szerint a következő években egyre több európai vállalat bízza HR-feladatait külső szakértőcégre. Sőt a szerződések egyre nagyobb számban vonatkoznak majd a magasabb hozzáadott értékű feladatokra is.

A humánerőforrás-stratégia - tehát a munkatársak szervezése és az őket érintő kérdések kezelése - napjainkban az egyik lényeges vállalati feladat, és mint ilyen, a működési költség jelentős hányadát teszi ki. Ám az outsourcer szolgáltatók nem kevesebbet ígérnek a cégeknek, mint hogy ezt a feladatot leveszik a vállukról, és szerződésben megállapított havidíj fejében jól mérhetően és számon kérhetően - s olcsóbban, magasabb színvonalon - látják majd el. Úgy tűnik, az európai gazdaság állapota rákényszeríti az eddig a HR-feladatok outsourcingjától (HRO) ódzkodó vállalatokat, hogy az ajánlatot elfogadják.

Racionalizálás átszervezéssel

Az amerikai Yankee Group felmérése szerint a tavaly még tizenkilencmilliárd dolláros európai HRO-piac idén év végére eléri a huszonkétmilliárd dollárt, 2009-ben pedig már akár harmincegymilliárdos is lehet. A piacbővüléssel együtt a költések szerkezete is változik. Eddig ugyanis a legtöbb outsourcingszerződés a nagy volumenben végezhető, az üzleti döntéseket kevésbé befolyásoló tranzakciókon alapuló tevékenységekre - például bérszámfejtésre - vonatkozott. Az elkövetkező években ezzel szemben a humánerőforrás-feladatok közül a konzultációs tevékenységek is házon kívülre kerülhetnek, először a dolgozói call center szolgáltatások, az évtized vége felé pedig már a vállalatok üzleti folyamatait befolyásoló HR-konzultáció is. E tevékenységi kör növekedési üteme messze meg is haladja az évek óta létező sikeres informatikai outsourcingszerződésekét.

Az európai cégek leginkább a HR-outsourcingra nyitottak, miután a piaci versenyben egyre nagyobb az igény a HR-feladatok - bérszámfejtés, munkaerő-toborzás, természetbeli juttatások és kompenzációk kezelése, tréningek, oktatási programok, valamint teljesítménymérés - gyors és hatékony ellátására, méghozzá a lehető legalacsonyabb költségszint mellett. Tehát a pénzügyi és számviteli tevékenységek, a beszerzés és CRM-funkciók lemorzsolódása mellett a munkatársakkal kapcsolatos adminisztratív, illetve előbb-utóbb az üzleti döntéseket is befolyásoló HR-feladatok is egyre nagyobb számban kerülnek külső cégekhez. A cél mindenekelőtt a működési költségek leszorítása.

A konzervativizmust is legyőzi

A tengerentúli kutatócég elemzéséből kiderül az is, hogy napjainkban leginkább az angolszász országokban, ahol gyengébbek a szakszervezetek pozíciói, nyitottak a vállalatok üzleti, és ezen belül is humánerőforrás-feladataik kiszerződésére - az európai HR-outsourcing szerződésállományának harminchárom százalékát az Egyesült Királyságban kötötték -, az elkövetkező években viszont a francia és német cégek szerződéseinek számában várható ugrásszerű növekedés.

A szakértők szerint Franciaországban és Németországban, ahol konzervatív a vállalati struktúra és erős a szakszervezeti befolyás, elsősorban az üzleti döntéseket nem befolyásoló bérszámfejtés kiszerződése válhat gyakoribbá. A jelenség háttérben egyértelműen az alulteljesítő gazdaság áll. Bár recesszióról nem beszélhetünk, a kedvezőtlen növekedési kilátások - az Európai Bizottság Németország esetében például 0,8 százalékkal csökkentette a korábban 2005-re prognosztizált gazdasági növekedési rátát - az outsourcingban rejlő költségcsökkentési tényező felértékelődéséhez vezettek.

A szerződés mélyül, a tárgyalási idő rövidül

A piac bővülése több irányból várható. Az Accenture például évek óta végez a British Telekom számára HR-tevékenységet, mostanáig azonban kizárólag a vállalat angliai dolgozóira terjedt ki a szerződés. Az újabb tíz évre meghosszabbított, 575 millió dolláros kontraktus viszont már a cég összes európai leányvállalatára vonatkozik.

Más esetben a felek közti erősödő bizalom vezetett a feladatkör bővüléséhez: az EDS Magyarország Kft. a Siemens félvezetőgyártó leányvállalata, az Infineon számára először csak bérszámfejtett, ma viszont a német és az osztrák cég külföldi dolgozóinak költségelszámolása és a call center szolgáltatás is Magyarországról történik.

Persze nemcsak a meglévő szerződések volumene bővül, új szolgáltatási kontraktus megkötésére is vannak kilátások. Különösen az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országok olcsóbb, szakképzett munkaereje kínál kedvező nearshore-terepet az európai cégek számára. Tehát az európai vállalatvezetők számára egyértelműen felértékelődtek azok az előnyök, amelyeket a HRO kínál. Ez már csak abból is látszik, hogy míg korábban egy szerződés megkötését nemritkán többéves tárgyalási szakasz előzte meg, ma ez a periódus lerövidült, és alig néhány hónap elegendő a tető alá hozáshoz. A HR-feladatok outsourcingja ugyanis nem pusztán költségcsökkentést jelent, hanem számos közvetett hozama is van a dolgozók magasabb szintű kiszolgálása és az elvárt minőség számonkérhetősége révén. Ezek megint csak kulcstényezők lehetnek a vállalatok között zajló piaci versenyben.

Garancia is van

- Az utóbbi három-négy év tapasztalatai alapján a cégek költségmegtakarítási elvárása általában minimum huszonöt százalék. Ennek teljesítéséhez az adott folyamatokat új, egységes alapra kell helyezni. Ha a különböző telephelyeken vagy a leányvállalatoknál ez megtörténik, körülbelül harminc-negyven százalékkal javul a hatékonyság. Amit addig - tegyük fel - harminc ember végzett, ezután tizenöt fő feladata lesz. Ezenkívül számos pluszfunkció társulhat még egy egyszerű bérszámfejtéshez is: riportok, help desk szolgáltatás vagy direkt adatok lekérdezése. Tehát a mennyiségi tényezők mellett a minőség is javul.

A szerződéses viszonyból eredően az előre meghatározott szolgáltatási színvonal - a legnagyobb BPO (üzleti folyamat outsourcing)-szolgáltatók általában nulla százalékos hibarátát garantálnak - időről időre számon kérhető. Sőt a feladatot kiszerződött cég akár a kötbér, akár a rendkívüli felmondás eszközével is élhet, ha kell - magyarázza Wessely István, az EDS Magyarország Kft. ügyfélkapcsolati igazgatója.

A szolgáltatási színvonalra vállalt jogi, illetve anyagi garancia az outsourcing típusú feladatellátás talán legfontosabb eleme. Ennek ára van, amit az outsourcer beépít a havidíjba. A feladatát kihelyező vállalat mérlegének másik serpenyőjében viszont a személyi állományban bekövetkezett csökkenés, illetve a magasabb minőségű teljesítmény áll.

A növekvő munkanélküliséggel szembenéző Európában persze az elbocsátások sem vetnek jó fényt egy cégre. A vezető outsourcer vállalatok a felszabaduló munkaerő bizonyos százalékát integrálják, tehát jobb esetben a feladattal együtt a munkatársaik is biztonságba kerülnek.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo