- A Nemzeti Fejlesztési Hivatal által közzétett legutóbbi táblázat szerint az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program, az AVOP 105 milliárd forintos keretéből még egyetlen fillért sem osztottak szét a pályázati nyertesek között, igaz, lekötések már történtek. Mi az oka, hogy az AVOP ennyire elmaradt a szerződéskötések és a kifizetés terén?
- Az AVOP-ot megelőző előcsatlakozási program, a SAPARD komoly fennakadást okozott a szaktárcának. Utolsó kiírásait ugyanis jelentősen túljegyezték, sőt a pályázatok kétharmada az utolsó hónapban érkezett, ami teljesen megbénította a már működő AVOP pályázatainak feldolgozását. Ráadásul a SAPARD - mivel még nem voltunk az Európai Unió tagja - szigorúbb feltételrendszert szabott a pályázóknak, így jóval több munkát adott a regionális irodák dolgozóinak is, mint amivel meg tudtak birkózni. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a SAPARD- és az AVOP-kifizetéseket ugyanazok a kollégák kénytelenek intézni, már érthető, hol akadtak fenn a pályázatok. Jól látható, hogy az előcsatlakozási program, amely segítette ugyan az AVOP bevezetését, a pályázatértékelési és -kifizetési szakaszban gátolta a végrehajtását, ami nem lenne baj, ha az AVOP-nak nem kellene versenyeznie a többi négy operatív programmal.
- Mikorra tudják magukat utolérni a regionális irodák? Látható már az alagút vége?
- A SAPARD-megállapodásokban az ország konkrét összegű éves kifizetéseket vállalt. Ha ezek nem teljesülnek, a fennmaradt összeget elvonja az unió. A SAPARD-kifizetések tehát, a pályázók és az Európai Bizottság elvárásainak megfelelően, egészen 2006 végéig - a források teljes felhasználásáig - ütemesen zajlanak, ám ez az AVOP-kifizetéseket semmilyen tekintetben nem akadályozza. Ugyanakkor a regionális irodákban állandó a kapacitáshiány a feldolgozások terén. Ennek egyik oka, hogy a SAPARD-tapasztalatok beépültek a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, az MVH dolgozóinak gyakorlatába, így hiába egyszerűbb elvileg az AVOP-pályázatok feltételrendszere, néha mégis a bürokratikusabb SAPARD-hozzáállás érvényesül. Az FVM megbízásából jelenleg is egy felmérő cég vizsgálja az intézményi kereteket a célból, hogyan lehetne egyszerűsíteni a rendszeren.
- A Gazdasági Versenyképesség Operatív Programját, a GVOP-ot tavaly sok támadás érte azért, mert a pályázat beadásának feltételei túl szigorúak voltak, számos esetben például nem pótolható dokumentumok hiánya miatt kellett elutasítani egy-egy pályázatot. Így ez évre ott néhány könnyítést terveznek. Gondolkodnak-e hasonló lépéseken?
- A regionális irodák munkatársainak véleménye szerint javul a pályázatok minősége, az AVOP-ban azonban épp fordított a helyzet, mint a GVOP esetében. Az MVH a pályázatok nagy száma miatt mostanra jutott el odáig, hogy megköveteljen bizonyos minimális elvárásokat egy pályázattal szemben. Az eddigi SAPARD-gyakorlat szerint ugyanis a vállalkozásnak elegendő volt egy "sajtcetlivel" jelentkeznie, hogy pályázni szeretne, az MVH kiküldte számára a beadandó dokumentumok listáját, és minden lehetséges módon próbálta segíteni a pályázók sikerét. Ez azonban a jelentkezők nagy száma miatt nem lehetséges, ezért valószínűleg szigorítanunk kell a kritériumokat, és hiányuk esetén a pályázatot automatikusan elutasítjuk, hiánypótlásra nem adunk lehetőséget.
- Az AVOP pályázatainak nagy részét jelenleg felfüggesztették, további intézkedésig nem pályázhatók. Mikor számíthatnak változásra az érdeklődők?
- A felfüggesztett pályázatok státusa egyelőre nem változik. Az MVH regionális irodáiban körülbelül május közepére-végére tudják értékelni a beérkezett mintegy 5200 pályázatot, s csak ez után születhet döntés arról, hogy újraindítunk-e bizonyos jogcímeket. Az azonban már most biztosan látszik, hogy a legtöbb jogcím esetében a mostanáig beérkezett pályázatokkal kimerül a 2004-2006-os pénzügyi időszakra szóló keret. Az AVOP 105 milliárd forintos hároméves keretére eddig mintegy 144 milliárd forintnyi igény érkezett. Egy-egy - jellemzően komolyabb elvárásokat megfogalmazó, kevésbé népszerű - jogcím még nyitva maradhat jövőre is, bár elképzelhető, hogy a monitoringbizottság javaslatára azokat átcsoportosítják más, "kedveltebb" kiírásokba. A már említett pályázati torlódás miatt az öt operatív program közül eddig az AVOP teljesített a legrosszabbul, ám az év végéig változhat a helyzet. A kifizetések még csak kis összegben teljesültek, ám az irányító hatóság által jóváhagyott lekötések értéke elérte a 17 milliárd forintot, s az év második felére látványos felfutás várható a szerződéskötések, majd a kifizetések területén.
- Az első Nemzeti Fejlesztési Terv, a SAPARD és az AVOP tanulságai nyilván kihatással lesznek a finanszírozási rendszer jövőjére is. Várhatók-e változások a vidékfejlesztés területén, illetve az FVM és az MVH szervezeti felépítésében az Európai Unió következő, 2007-2013-as költségvetési időszakában?
- A 2007-2013-as ciklusra konkrét tervek még nincsenek, bár az már most nyilvánvaló, hogy a következő pénzügyi időszak alapvető változásokat hoz a vidékfejlesztésben. Nem lesz külön Nemzeti Vidékfejlesztési Terv és AVOP; az új közös programot pedig már nem a strukturális alapokból, hanem külön vidékfejlesztési alapból finanszírozzák. Jelenleg azonban még folyik a jogszabály vitája Brüsszelben. Zajlik továbbá itthon a Nemzeti Fejlesztési Terv II. és azon belül a vidékfejlesztési fejezet vitája, utóbbi megalkotása a minisztériumra hárul. Most tehát ez a prioritás, a vidékfejlesztési tervvel kapcsolatban egyelőre az előkészítő munka folyik, a tényleges tervkészítés ősztől, az új vidékfejlesztési rendelet megjelenése után indul majd be.