A fejlődés motorja

A kivételesen kedvező gazdasági környezet Franciaországban sok lehetőséget kínál a magyar vállalatoknak is – állítja Hevér György, az ITD-Hungary párizsi irodájának vezetője. Egyúttal szakértői véleményeket idéz, amelyek szerint jelenleg Franciaország a fejlődés motorja az Európai Unióban.

– Az üzleti lehetőségek szempontjából Franciaország korábban soha nem tapasztalt módon fontos relációvá fejlődött a magyar gazdaság számára. Ez némi meglepetést is kelt, hiszen az elmúlt évtizedekben csekély érdeklődést tanúsított a két ország egymás iránt, és a magyar vállalatok is többnyire elhanyagolták a francia üzleti kapcsolatokat. Óriási dinamizmus jellemzi a kétoldalú kapcsolatok fejlődését, amit mutat az is, hogy már nemcsak a nagyvállalatok, hanem a kis cégek, a családi vállalkozások is, amelyek korábban alig-alig és csak rendkívül óvatosan mozdultak ki otthonról, érdeklődnek az együttműködés lehetőségei iránt.

Akkor akár azt is mondhatjuk, hogy jó dolga van Párizsban?

– Így igaz. Néhány korábbi kereskedelmi tanácsos komolyan irigyel is engem azért, hogy ilyen kedvező feltételek között dolgozhatok. Az elemzők azt mondják, jelenleg Franciaország a fejlődés motorja az Európai Unióban. Ma a francia iparvállalatok kapacitásuk maximumán dolgoznak, megrendelésállományuk 2001 végéig telítve van, ami a külső konjunktúrának is köszönhető, de amit nagyrészt a belső fogyasztás tartós és dinamikus növekedése alapoz meg. Ez a kivételesen kedvező gazdasági környezet, amelyben a magyar–francia gazdasági kapcsolatok fejlődhetnek, sok üzleti lehetőséget kínál a magyar vállalatok számára is.

Magyar részről eddig mennyire sikerült kiaknázni ezeket a lehetőségeket?

– A rendszerváltás kezdetén stagnált a kétoldalú kereskedelmi forgalom, majd évente a vártnál és eltervezettnél jóval nagyobb mértékben, 30-40 százalékkal bővült az árucsere, tavaly pedig már 2,4 milliárd dollár volt a teljes forgalom. Az utóbbi időben különösen a magyar export növekszik látványosan, amiben komoly része volt a Magyarországon befektető franciák és a magyar nemzeti vállalatok kivitelének egyaránt. Korábban a magyar cégek és vállalkozók inkább a német, az osztrák vagy az olasz piacra igyekeztek bejutni, csak néhány éve lehet tapasztalni növekvő érdeklődést Franciaország iránt. Ma már gyakorlatilag nincs vám- és kontingensjellegű akadály a kereskedelmi kapcsolatok előtt, és úgy tűnik, hogy a hatalmas felvevőképességű francia piacon minden áru eladható, ha ár és minőség szempontjából versenyképes. A gazdasági kapcsolatok minden elképzelést felülmúló fejlődéséhez persze szükség volt arra is, hogy a franciák felfedezzék Magyarországot, amely rendkívül gyorsan vonzóvá alakította saját befektetési környezetét, és a franciák ezt nagyon hamar észrevették.

Az irodájuk mennyire képes lépést tartani ezzel a gyors fejlődéssel?

– Most kereskedelmi szolgálat a hivatalos elnevezésünk, és a teljesen üzletcentrikussá átalakított tevékenységünket az ITD Hungary irányítja. Az a feladatunk, hogy segítsük a magyar vállalatokat üzleti partnerkapcsolatok kialakításában, abban, hogy termékeikre, szabad ipari kapacitásaikra vevőt, érdeklődő felhasználót találjunk, és minél több befektetőt hozzunk Magyarországra. Tevékenységünk révén sok konkrét üzleti eredmény születik, a párizsi szolgálathoz mostanában hetente 60–80 megkeresés érkezik, s ezek mintegy 30-40 százaléka értékelhető és megvalósítható elképzelést, kérést fogalmaz meg. Kár, hogy Magyarország éppen ilyen időszakban szűkítette kereskedelmi külképviseleti rendszerét, így az előzőekhez képest szerényebb keretből gazdálkodva, kisebb létszámmal igyekszik a hálózat megfelelni a korábbinál összehasonlíthatatlanul nagyobb igényeknek és lehetőségeknek. Ráadásul a szomszédos országok, versenytársaink, az exportpromóció és befektetésösztönzés terén egyre nagyobb erőt, létszámot és forrást koncentrálnak erre a területre.

*
A magyar kapcsolat
Szinte folyamatos az érdeklődés a francia importőr és nagykereskedő cégek részéről az acéláruk, gépek, gépelemek, alkatrészek, fa-, üveg-, bútor-, papír- és nyomdaipari termékek, csomagolóanyagok iránt. Ugyancsak nagy az igény a szabad magyar beszállítói kapacitások felkutatására. A keresett szektorok általában a gépipar, a fémmegmunkálás, az elektronika, a járműalkatrész-gyártás és a fémkohászat.

Az ITD Hungary párizsi irodája jelenleg is több francia befektetési projekt megvalósításán dolgozik. A Plastic Omnium nevű nagy, műanyag autóalkatrészeket gyártó vállalat 350 millió frankos beruházásra készül Magyarországon, a mintegy 500 főt foglalkoztató új üzem szlovákiai autógyártókhoz szállítaná majd az alkatrészeket. A Solectron chipkártyagyártó vállalat 2000 főt foglalkoztató, 20 ezer négyzetméteres üzem létrehozását tervezi harmadik generációs mobiltelefonokhoz való telefonkártya előállítására, a beruházás értéke 60 millió dollár. A Faurecia, a Peugeot leányvállalata komplett kipufogórendszereket állít elő, és klienseit követve 50 millió frankos beruházásra készül hazánkban. A strasbourgi székhelyű FM Logistique, szintén ügyfeleit követve, egy 60 ezer négyzetméteres logisztikai központ kialakítását tervezi itt.

Néhány kisebb beruházási elképzelés megvalósításán is dolgozik a kereskedelmi szolgálat. Ilyen például a teherautókra szerelhető klímaberendezéseket gyártó Carrier cég magyarországi összeszerelő üzem létrehozását célzó 10 millió frankos beruházási projektje.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo