A megengedett vezetési idő túllépésének számos oka lehet. Előfordulhat, hogy a fáradt sofőr nem veszi észre, a menetideje a vége felé közeledik, esetleg már le is járt. Lehet, hogy amikor meg kell állnia, épp olyan útszakaszon van, ahol ezt nem teheti, mert például nagy értékű áruval csak őrzött parkolóban állhat meg. Gyakran előfordul, hogy a diszpécser elfelejti figyelmeztetni a sofőrt, vagy egyszerűen rosszul számítja ki az adott fuvar teljesítéséhez szükséges időt, esetleg útközben nem kiszámítható események következnek be. A szállítmányozási piacon dúló kiélezett harc következtében nemegyszer előfordul az is, hogy olyan feltételekkel vállalnak el megbízásokat a fuvarozók, amelyekbe már eleve kódolva van a szabálytalanság lehetősége - áll a WebEye Magyarország közleményében.
„Európában az ún. AETR (Accord Européen sur les Transports Routiers) egyezmény szabályozza a maximális vezetési időket és a kötelezően betartandó pihenőket napi, heti, és kétheti bontásban. Az egyezmény a szankciókról is kellő részletességgel rendelkezik, példaként érdemes megemlíteni, hogy egy másfél órás túlvezetés 400 000 forintos büntetési tételt von maga után. A vezetési és pihenőidők rögzítésére a menetíró berendezés, az úgynevezett tachográf szolgál. Ennek szigorú ellenőrzése Nyugat-Európa közútjain már hosszú évek óta bevett gyakorlat, s az utóbbi évek során hazánkban is egyre kiterjedtebb és szigorúbb ellenőrzésekkel kell számolniuk a tachográf használatára kötelezett gépjármű-tulajdonosoknak." - mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.
(A fuvarozó cégeknek az üzemanyaglopásból származó károkkal is meg kell küzdeniük.)
Fontos szempont, hogy a sofőrök szabálytalanságaiért a munkáltatót is felelősség terheli. A mindenkori szabályozás elismeri a teljes szállítási lánc együttes felelősségének elvét, arra ösztönözve a lánc összes szereplőjét, hogy kellő gondossággal tervezzék meg a fuvarokat.
Hogyan lehet kivédeni a túlvezetést?
•1. Az útvonalak optimális tervezésével, az idő, távolság, az útvonal közlekedési jellemzőinek és a fuvarfeladatnak megfelelően.
•2. Részletes terv a megállási helyszínekről, amelyhez társul egy pót-terv is, ha váratlan esemény következne be, vagy valami lassítaná a haladást.
•3. Reális feladatokkal tervezés, a feladatokhoz megfelelő jármű és menetidő rendelésével.
•4. Hatékony fuvarszervezés, az adott fuvarfeladat megtervezése annak függvényében, hogy minél kevesebb költségre, minél több bevétel jusson, de nem az erőforrások túlhajtásával.
•5. A sofőrök képzése, hiszen fontos érteniük, miért kell betartaniuk a szabályokat és ennek megfelelően motiválni is kell őket. Nem attól lesz jó munkaerő, ha túlhajtja magát, hanem attól, hogy szabályosan végzi feladatait és figyel egészségére.