Minden tizedik baleset túlvezetés miatt következik be

Magyarországon minden tizedik baleset fáradtság vagy elalvás miatt következett be, ezek 9%-át a teherautósok okozták a 2011-es statisztikai adatok szerint. A balesetek háttérében gyakran a túlvezetés okozta kimerültség és a koncentráció csökkenése áll. A tehergépjárművek sofőrjeinek vezetési idejét jogszabály korlátozza, és a teljes ellátási lánc együttes felelősségének elvéről rendelkezik.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

 

A megengedett vezetési idő túllépésének számos oka lehet. Előfordulhat, hogy a fáradt sofőr nem veszi észre, a menetideje a vége felé közeledik, esetleg már le is járt. Lehet, hogy amikor meg kell állnia, épp olyan útszakaszon van, ahol ezt nem teheti, mert például nagy értékű áruval csak őrzött parkolóban állhat meg. Gyakran előfordul, hogy a diszpécser elfelejti figyelmeztetni a sofőrt, vagy egyszerűen rosszul számítja ki az adott fuvar teljesítéséhez szükséges időt, esetleg útközben nem kiszámítható események következnek be. A szállítmányozási piacon dúló kiélezett harc következtében nemegyszer előfordul az is, hogy olyan feltételekkel vállalnak el megbízásokat a fuvarozók, amelyekbe már eleve kódolva van a szabálytalanság lehetősége - áll a WebEye Magyarország közleményében.

„Európában az ún. AETR (Accord Européen sur les Transports Routiers) egyezmény szabályozza a maximális vezetési időket és a kötelezően betartandó pihenőket napi, heti, és kétheti bontásban. Az egyezmény a szankciókról is kellő részletességgel rendelkezik, példaként érdemes megemlíteni, hogy egy másfél órás túlvezetés 400 000 forintos büntetési tételt von maga után. A vezetési és pihenőidők rögzítésére a menetíró berendezés, az úgynevezett tachográf szolgál. Ennek szigorú ellenőrzése Nyugat-Európa közútjain már hosszú évek óta bevett gyakorlat, s az utóbbi évek során hazánkban is egyre kiterjedtebb és szigorúbb ellenőrzésekkel kell számolniuk a tachográf használatára kötelezett gépjármű-tulajdonosoknak." - mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

(A fuvarozó cégeknek az üzemanyaglopásból származó károkkal is meg kell küzdeniük.)

Fontos szempont, hogy a sofőrök szabálytalanságaiért a munkáltatót is felelősség terheli. A mindenkori szabályozás elismeri a teljes szállítási lánc együttes felelősségének elvét, arra ösztönözve a lánc összes szereplőjét, hogy kellő gondossággal tervezzék meg a fuvarokat.

Hogyan lehet kivédeni a túlvezetést?

•1.     Az útvonalak optimális tervezésével, az idő, távolság, az útvonal közlekedési jellemzőinek és a fuvarfeladatnak megfelelően.

•2.     Részletes terv a megállási helyszínekről, amelyhez társul egy pót-terv is, ha váratlan esemény következne be, vagy valami lassítaná a haladást.

•3.     Reális feladatokkal tervezés, a feladatokhoz megfelelő jármű és menetidő rendelésével.

•4.     Hatékony fuvarszervezés, az adott fuvarfeladat megtervezése annak függvényében, hogy minél kevesebb költségre, minél több bevétel jusson, de nem az erőforrások túlhajtásával.

•5.     A sofőrök képzése, hiszen fontos érteniük, miért kell betartaniuk a szabályokat és ennek megfelelően motiválni is kell őket. Nem attól lesz jó munkaerő, ha túlhajtja magát, hanem attól, hogy szabályosan végzi feladatait és figyel egészségére.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo