Az iQ története körülbelül öt évvel ezelőtt kezdődött, amikor a főmérnök, Hiroki Nakajima által vezetett mérnökcsapat azt a különleges feladatot kapta, hogy alkossák meg a Toyota által valaha piacra dobott egyik legfontosabb autót. A Prius után ez igencsak nagy kihívás elé állította őket, de végül megalkották az iQ-t, amely a kompakt, környezetbarát városi autók új generációját képviseli.
Bámulatos megoldások
Az iQ kialakítása bámulatos, 2985 milliméteres hosszához képest két üléssora van, amely a világ legkisebb négyszemélyes autójává avatja. Rendben, valójában 3+1 személyessé, mert a sofőr mögé maximum egy kisgyerek, az utas mögé pedig egy felnőtt ülhet be. Ám ha belegondolunk, legtöbbször egyedül vagy másodmagunkkal utazunk, az iQ pedig elöl olyan tágas, mint egy középkategóriás személyautó. A mérnökök különleges megoldásokat vetettek be annak érdekében, hogy mindez megvalósuljon. A differenciálművet például a motor elé helyezték, a kormányművet pedig a motor fölött ágaztatták le, így a lehető legrövidebbre szabhatták a kocsi orrát. Mivel a fűtő- és légkondicionáló egység is 20 százalékkal kisebb méretű a szokásosnál, aszimmetrikus, az utas oldalán jóval mélyebb műszerfalat alakíthattak ki. Ezenkívül lapos, padló alatti üzemanyagtankot raktak az autóba, és a hátsó lengéscsillapítókat előrefelé megdöntötték, hogy az apró csomagtartó szabályos, téglalap alakú maradhasson. Az iQ így 2 méteres tengelytávval büszkélkedhet.
Az iQ külseje is nagy műgonddal készült, a kisautó fazonja friss és vagány. A 15 hüvelykes kerekekre állított miniautó egyáltalán nem tűnik törékenynek vagy labilisnak, ugyanis csaknem 1,7 méter széles, és 1,5 méter magas. Nagyon magas az ablakvonal, és az autó közepét teljesen kitöltik a hatalmas ajtók. Egyedi kialakításúak, szépek a lámpák, s a hátsó, tetőtől a lökhárítóig lefutó „S" karaktervonal is nagyon ügyes. A Toyota végre olyan autót alkotott, amely után megfordulnak az utcán. Bármennyire is apró, van tekintélye.
A japán mérnöki találékonyság az utastérben is lenyűgöz. Rögtön szembetűnnek a vékonyított támlájú, ám nagy felületű ülések, az aszimmetrikus műszerfal és a közepén lebegő, kicsit földönkívülis beütésű, V alakú középkonzol. A Toyota szerint a fémes csillogású középkonzol manta rájára emlékeztet; nos, a navigáció nélküli kivitelekben ez valóban így van. Különben rendesen feldobja a műszerfalat, és fémszínével jól ellenpontozza a meghatározó csokoládébarna színt. Az iQ-ban megkapjuk a prémiumérzetet is, bár mindössze a kormánykeréken és a váltógombon találkozunk bőrrel. A különleges felületű műanyagok és a rafinált formák elhitetik velünk, hogy prémiumautóban ülünk, amely nagyon praktikus is. A kapcsolók, kezelőszervek száma minimális, egyetlen forgókapcsolóval szabályozható például a klímaberendezés valamennyi funkciója. Jobb oldalt elöl hatalmas a lábtér, még kesztyűtartó sincsen; ezt patentokkal rögzíthető, kivehető, modern kézitáska helyettesíti.
Elöl valóban akkora a hely, mint egy limuzinban, és a magas üléshelyzetet is meg lehet szokni. Fejtér van bőven, egyedül a hosszában nem állítható kormány kifogásolható. A sofőr mögött gyűszűnyi a lábtér, ám jobb oldalt egymás mögé két felnőtt be tud ülni. A 32 literes „csomagtérbe" egy laptoptáska éppen befér, ennél nagyobb tárgyak berakásához már le kell hajtani a hátsó üléseket. E rém egyszerű művelet után 238 literrel gazdálkodhatunk, ami két ember poggyászának elegendő. A hátsó ülések alatt tárolórekesz húzódik, a fejtámlákat is ide lehet elrakni. A térkihasználás összességében ennél nem lehetne zseniálisabb, a kis iQ ebben utolérhetetlen.
Az iQ menet közben is nagyautós benyomást tesz. Sarkokra kihelyezett kerekei és széles nyomtávja miatt nagy sebességnél is kiváló az egyenesfutása, nagyon stabilan kanyarodik, és rugózási kényelme is nagyszerű. Nem pattog, mint egy smart, nem ró súlyos ütéseket a gerincre. Igényes MacPherson rugóstagos első és torziós rudas hátsó futóműve csak a kifejezetten rossz utakon jön ki a sodrából, ekkor ráz. Rendkívül jó az iQ szigetelése is, az egyliteres háromhengeres motorjából például szinte semmit sem hallani. Hangja még pörgetésnél is a háttérben marad. Igaz ez a menetzajra is, a miniautók között ez a legcsendesebb modell. A 68 lóerős erőforrás egyébként nem feltétlenül a legjobb választás az iQ-hoz, a gyári értéknél átlagosan másfél literrel többet fogyaszt, körülbelül 6 litert százon. Ereje amúgy városban és autópályán is elegendő.
Átértékeli a képet
A Toyota iQ-t élményszerűen könnyű vezetni, nevetségesen kis mérete és páratlan fordulékonysága nagy előnyt jelent a többiekkel szemben. Bárhol megfordulunk (7,8 méteres körben!), és bármilyen parkolóhelyre beférünk vele; az iQ-val közlekedve átértékeljük az autózásról alkotott képünket. Eszményi és radikálisan újszerű, környezetbarát városi autó (CO2-kibocsátása 99 g/km), amely azonban a városon kívül is megnyugtatóan biztonságos. Háromféle motorral kapható, alapfelszereltsége magas, de megkérik az árát. Minimum 3,6 milliót kell érte fizetni.