Muszáj tényleg kikapcsolni

2012. szeptember 07. péntek - 13:44 / Timár Gigi
  •    

A stresszes, számos felelősséggel terhelt, sokszor szinte pihenés nélküli mindennapokban a felfokozott figyelmet igénylő „készenléti" állapot sokszor egyáltalán nem ér véget a munkaidő végével. Ez hosszú távon számos szociális és egészségügyi probléma forrása lehet. Éppen ezért különösen fontos, hogy a lazításra, feltöltődésre is kiemelt figyelmet fordítsunk.

 

Kép:sxc
Kép:sxc

Mára szerencsére egyre többen belátják az elvonulás, az önmagunkra figyelés számára fenntartott idő fontosságát, így rengeteg különböző lehetőség kínálkozik erre.

Bár persze a feltöltődés mindenkinek mást jelent – van, akinek húsz kilométer kimerítő futást, másnak inkább néhány nap teljes csendet -, a lényeg, hogy mindenki megtalálja azt a típusú kikapcsolódást, ami neki segít, hogy újult erővel vághasson neki az elkövetkező nehézségeknek.

Kelet-Nyugat

A keleti filozófiák nyugati kultúrában való egyre nagyobb népszerűségének köszönhetően számos olyan elvonulás kínálkozik, ahol testet és lelket egyaránt kikapcsoló programok közül válogathatnak a résztvevők. Például a jóga- és meditációs táborokban.

A város zajától, a túlzott kommunikációtól segítenek elszakadni a csendtáborok, ahol néhány – vagy akár tíz – napig egyáltalán nincs kommunikáció. Ez sokkal nehezebb, mint első hallásra tűnik, de akik próbálták, azt mondják, megéri. Nem is kell azonban feltétlenül ilyen messzire menni, akár hagyományos kolostorban is várhatja az embert a néhány napos elmélyülés megnyugtató élménye – természetesen magas színvonalú szállodai ellátással kiegészülve. Persze ez utóbbi sem alapvetés, sokak számára éppen a „tábori körülmények", a megszokott fizikai környezetből való kiszakadás az, ami segít az önmagunkra figyelésben, a választott elmélyülés minél mélyebb átélésében.

Testi, lelki tréning

A fizikai kihívás is segíthet közelebb jutni önmagunkhoz. Az aktívabb kikapcsolódást kedvelők között nagy népszerűségnek örvendenek a sok szempontból megterhelő, de a mindennapi stressztől merőben eltérő élményt nyújtó programok, mint például a vadvízi evezés, a falmászás és az ehhez hasonló erős koncentrációt igénylő aktivitások. A teljes odafigyelés, az elme és a fizikum összhangjának megteremtésére való törekvés, a nehézségek leküzdése valódi sikerélményt kínál, a kikapcsolódás alatt önmagunkról, képességeinkről, csapatban betöltött szerepünkről szerzett új tudás pedig később a munkában is hasznos lehet.

Vannak, akik ennél sokkal tudatosabban képzik magukat a szabadidejükben is. Kikapcsolódásként azonban nem nyelvtanfolyamot vagy effélét ajánlanánk, sokkal inkább olyan tréningeket, amelyek emberi képességeink fejlesztését, önmagunk tudatosabb megismerését, a stresszkezelés fortélyainak megismerését támogatják.

Nem szabad elfelejtkezni a testi megtisztulás jelentette pluszról sem. Számos böjt – vagyis erkölcsi indítékkal végzett önmegtagadás -, tisztító kúra válik egyre népszerűbbé, ezek többsége ráadásul nyáron könnyebben elvégezhető, ezért érdemes erre az időszakra időzíteni. A kizárólag gyümölcsökből – például az energiarendszert feltöltő barackból vagy a dinnyéből, amely egyesek szerint a múlt elengedésében is segít – álló diéta, a léböjtkúra, mind lelki felkészülést is igényel, eredménye viszont testben és lélekben is pozitív változásokat idéz elő.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor