Kitalálnád melyik a világ legnagyobb B vállalata?

Segítünk: a Danone North America. A Danone-csoport nyolc leányvállalata szerezte meg a Benefit Corporation, vagyis a B vállalat cégformát, melyet olyan cégek kapnak meg, mely a társadalmi közérdeket szolgáló küldetést a profitérdekkel egyenrangú tényezőként kezelik. A cég B vállalattá alakítása során 1500 kérdést tett fel magának a menedzsment.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Többször írtunk már a B vállalatok filozófiájáról, a mozgalom 2010 utáni virágzásáról, mely a címet odaítélő B Lab működésének köszönhető. De hogy a gyakorlatban hogyan történik az üzletvitel és az üzleti szabályzat átalakítása, hogy egy vállalat kiérdemelje ezt a minősítést, arról keveset tudni. Jól illusztrálja e folyamatot a Danone esete. Ugyan a joghurtmárka küldetésében mindig is szerepelt a társadalmi felelősségvállalás, egy cégakvizíció és belső szabályrendszere átdolgozása segítette hozzá ahhoz, hogy megkapja a B vállalat minősítést.

A cégalapító víziója

A Danone globális lefedettséggel bíró cég, mely 130 országban van jelen. Alapítója, Antoine Riboud mindig is szívéhez közel állónak érezte a társadalom segítését, mint ügyet, ezért 1972-ben az anyagi sikerre törekvést, mint működési elvet és a társadalmi előrehaladás elvével kombinálta, s ezt "duális projektnek" nevezte el. Ribous felismerte, hogy "csak egy Föld van, és csak egyszer élünk", ezért mindent meg kell tenni az ökoszisztémák és az emberi egészség megőrzéséért, javításáért. (Ezek voltak azok az évek, amikor a Római Klub jelentései rávilágították a világ figyelmét a gazdasági növekedés határaira, s arra, hogy mennyire kiszipolyozzuk és szennyezük a természeti környezetünket a termelési folyamatainkkal és a fogyasztásunkkal.)

A 2017-ben 24 milliárd eurós árbevételt elkönyvelő vállalat alaptevékenységének fontos eleme, hogy egészséges élelmiszereket igyekszik piacra dobni. Ez nemcsak a tejtermékeiknél szempont, hanem az ásványvizek, a bébiételek, vagy a gyógyászati célú tápanyagkészítmények terén is.

Torkoskodunk, torkoskodunk...
(Fotó: Flickr/Danie Julie Lundgren)

Ahogy az angol szaksajtó mondani szokta, a "vállalat DNS-ében" régóta benne foglaltatik a világjobbítás és a társadalmi felelősségvállalás iránti elkötelezettség. E misszió tekintetében fontos mérföldkövek voltak még a következők:

  • 2001-ben megfogalmazták a cég fenntarthatósági-fejlődési iránymutatását, melyek a leányvállalatok elkezdtek alkalmazni működésükben.
  • 2006-ban a mikrohitelek bangladesi pionírja, Mohámmád Junusz segítségével létrhozták a Danone Communitiest (Danone Közösségek).
Jobbá válás akvizícióval

A Danone North America az organikus, vagyis vegyszermentes élelmiszerekben utazó WhiteWave Foods nevű amerikai cég felvásárlásával ugrott egyet a világjobbítás ranglétráján. Azon kívül, hogy a cégakvizíció jó lehetőséget teremtett a Danone-nak arra, hogy növelje részesedését az amerikai piaci tortában (az USA piacán ezzel bekerült a 15 legnagyobb élelmiszeripari konszern közé, 20 százalékra növelve az amerikai eladásokat a cég teljes, globális árbevételében), a felsővezetés azt is eldöntötte, hogy a felvásárlással 2017 áprilisában létrejövő amerikai leányvállalatot Public Benefit Corporation-ként jegyzi be.

"A cégfelvásárlás mindig jó alkalom az ilyesfajta átalakításokra", mondta a Sustainable Brands-nek Lorna Davis, a B vállalat mozgalom globális nagykövete, a Danone vezérigazgatójának tanácsadója.

A vezetés tudta, hogy ezzel a legnagyobb B vállalatot hozhatja létre. Kitűzték célnak, hogy 2020-ra meg is szerzik a B vállalat minősítést a B Labtől. Ezt a célt a vártnál két évvel korábban, 2018-ban sikerült teljesíteniük.

Fotó: Flickr/JaBB

Gyakorlati átalakítás

Ehhez persze el kellett végezniük a cég alapszabályzatának átalakítását, folyamatainak átszervezését, új iránymutatások kidolgozását, majd pedig megfelelni a B Lab szigorú átvilágításának.

  • Létrehoztak egy "terelő" testületet, mely irányítja az átalakulást.
  • Közel 1500 kérdést fogalmaztak meg, melyek mentén véghezviszik az átszervezést.
  • E folyamatban 150 stakeholderrel egyeztettek. Mivel a cég több mint 130 országban van jelen és 900 millió fogyasztót szolgál ki, az érintett közösségek száma is nagy.
  • A B vállalati alapelveket bedolgozták a beszállító-kiválasztás folyamatába és a beszállítók képzésébe. Ahol lehetséges, helyből -a feldolgozóüzem körzetében- szerződnek beszállítókkal, hogy csökkentsék a szállítás ökológiai lábnyomát és növeljék a helyi foglalkoztatottságot.
  • Ma a Danone-nak 8 leányvállalata B vállalat, a 6000 főt foglalkoztató Danone North America pedig a legnagyobb B Corporation a világon. Az amerikai cég forgalma 2017-ben elérte a 6 milliárd dollárt.
  • A B Lab kiadott egy esettanulmányt a Danone átalakulásáról, hogy ezzel bátorítsa az óriáscégeket a B vállalattá válásban.
  • A Danone célja, hogy a teljes cégcsoportot B vállalattá alakítsa, s ágazatában elsőként szerezze meg ezt a minősítést, hogy ezzel az üzleti élet fősodrába hozza a fenntarthatóságot, mint alaptevékenységhez kötődő elvet, s egyúttal új üzleti modellek létrehozására inspirálja a versenytársakat.
A menedzsment úgy érzi, hogy hosszú távon nagy előnyöket fog learatni ezzel az elsőbbséggel. Az átszervezéssel már sikerült a következő dolgokat elérni: optimalizálni az üzletvitelt, fenntarthatóbbá tenni az alapanyagbeszerzést, javítani az újrafeldolgozási arányt, csökkenteni a hulladékképződést, takarékossá változtatni a vízhasználatot, javítani az ellátási láncban használt állatok jólétét, szélesebb körben hozzájárulni az élelmiszerbiztonság megvalósulásához és mindezzel segíteni a termelésben érintett helyi közösségeket.

(Sustainable Brands, Reuters)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo