A máig hullámzó világbotrány kipattanása egy svájci és két indiai egyetemistának köszönhető, akik a West Virginia Egyetemen tanultak. Marc Besch, egy svájci Opel-kereskedő fia, társaival eredetileg csak azt akarta tanulmányozni, miként sikerült a VW-nek olyan környezetbarát dízel-kocsikat építeni, amelyekről a cég reklámjai szóltak.
A kocsik károsanyag-kibocsátását (eddig) műhelycsarnokban, szimulált forgalomban mérték. Az egyetem azonban rendelkezett olyan mobil mérőeszközökkel, amelyekkel valódi forgalomban, hosszabb távon lehetett elvégezni ezeket a méréseket. A három fiatal – akik nem is sejtették, mi lesz kísérletük vége – elmentek műszereikkel Kaliforniába és ott tesztelték a német dízel-autókat. Elképedésükre a több órás mérésnél a VW Passat húszszor annyi széndioxidot bocsátott ki, mint amennyit a cég megadott, a Jetta 35-ször annyit...
Bár a svájci diákra emlékeznek, nagyobb hírnévre tett szert tanára, Dan Carder, az egyetem tanszékvezetője: a Time magazin tavaly a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolta.
(Spiegel. Neue Zürcher Zeitung)