Fordulópont az újrahasznosításban

Ahogy az üzleti szektor igyekszik egyre több fogyasztót rávezetni a körforgásos gazdaságban való részvételre, motiváció gyanánt gyakoribbá válnak az ajándékok és a kedvezmények. Elértük a fordulópontot: a Coca-Cola értékesebb ajándékot ad az italospalackot visszaszolgáltató vásárlóknak, mint amennyibe a megvásárolt termék került.

A Starbucks például Amerikában kedvezményt ad azoknak, akik saját kávéspohárral érkeznek kávéházaikba. De nemcsak az új műanyag eszköz használatát kell megelőzni, hanem a már elhasznált plasztiktárgyak visszagyűjtését és újrahasznosítását is meg kell oldani. Persze erre is születtek már megoldások: Angliában a Merlin Entertainments vidámparkjaiban például olyan kólaautomatákat helyeztek el, melyekbe be lehet dobni a plasztik italospalackokat. A környezettudatos fogyasztók e cselekedetükért 50 százalékos kedvezményt kapnak a vidámparkok belépőjegyeiből. Az akció július 25-től október 19-ig tart a szigetországban.

Könnyen lehetséges, hogy a szelektív gyűjtést ily módon segítő, márkázott gépek stratégiailag fontos pontokon fognak elszaporodni más brandek hasonló akcióiban is: nem elég a boltoknál megoldani a körforgásos gazdaságban való részvételt, vagyis az újrafeldolgozáshoz szükséges visszagyűjtést. Értelemszerű, hogy olyan szabadidős tevékenységek helyén is célszerű a visszagyűjtésről való gondoskodás, ahol nyáron sok üdítőital fogy. A szóban forgó vidámparki masinák egyébként összenyomják a palackokat, vagyis 90 százalékkal több palackot lehet beléjük helyezni, mintha azokat a természetes állapotukban kerülnének be.

Kép: Pixabay

A gépek által adott voucher 50 százalékos kedvezményre jogosít és a Merlin 30 vidámparkjában lehet beváltani, közéjük tartozik a windsori Legoland is. Ha napijegyet vásárol az ember, ez 27 angol font árengedményt jelent.

A Coca-Cola természetesen márkaépítésre is használja az akciót, amit tévés kampányban is népszerűsít. Az italgyártó brit leányvállalata több újrahasznosított műanyagot vásárol termékgyártásához Angliában, mint bármely más cég a szigetországban. 2020-ra angliai gyáraiban a jelenlegi 25 százalékról 50 százalékra emeli az újrahasznosított műanyag részarányát a palackjaiban. Az összes angliai Coca-Cola palack újrahasznosítható.

A nagy divatmárkák is átállnak a körforgásos üzleti modellre
A jövőben nem lesz olyan divatmárka, amely ne gyűjtené vissza vásárlóitól az elhordott vagy szimplán megunt ruhákat. A divattervezőknak arra is kell majd használniuk kreativitásukat, hogy miként hasznosítsák újra öltözetekben a legkülönfélébb anyagokat.
A vállalat egyébként globális szinten 2030-ra tűzte ki célnak, hogy minden egyes eladott italos palackjára egy visszagyűjtött példány jusson. Ehhez persze kulcsfontosságú a fogyasztók szelektív gyűjtési szokásainak megreformálása ösztönző jutalomakciókkal. A Coca-Cola angliai leányvállalatának döntését az ajándékakcióról persze alapos kutatás előzte meg, amit a YouGov végzett el a vállalatnak. Ebből az derült ki, hogy az angol fogyasztók 64 százaléka menet közben – értsd: rögtön a fogyasztás után – aktivizálná magát a szelektív gyűjtésben, ha azonnal kapna érte valami jutalmat.

Angliában ez az első akció, amiben a termék gyártója értékesebb ajándékot kínál a termék újrahasznosítható részének – ez esetben az italospalacknak – a visszagyűjtéséért, mint amennyibe a termék került. Elképzelhető, hogy ebben is versengeni fognak a márkák egy ideig, míg a kritikus tömeget rá nem szoktatják a környezettudatos fogyasztói viselkedésre.

(Sustainable Brands)

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo