Webáruház nélkül is lehet harapni a netes tortából

2015. augusztus 03. hétfő - 08:04 / piacesprofit.hu
  •    

Hiába van egy jó termékünk vagy szolgáltatásunk, ha azt a nem megfelelő módon áruljuk a neten, könnyen kudarcba fulladhat kísérletünk. Nem egyszerű a helyzete annak, aki online értékesítene, de nem webáruházra van szüksége: vagy létrehoz egy egyszerű értékesítő oldalt egy megrendelő űrlappal, és nem ad lehetőséget az online fizetésre (amivel a saját életét is nehezíti), vagy beüzemel egy webáruházat az értékesítő oldal mögé, amivel egy nyögvenyelősebb rendelési folyamatot indít be.

Kép: Pixabay

Már gyakran az első lépés is kérdéses lehet: hogyan adjuk el termékünket vagy szolgáltatásunkat. Ha több száz vagy ezer termékünk van, a kérdés megválaszolása viszonylag egyszerű: vegyünk vagy béreljünk egy webáruházat. Viszont ha csak egy vagy pár darab termékünk van, arra nem célszerű egy egész webáruházat felhúzni. Például tipikusan nem a webáruház az optimális megoldás: az ebookokhoz, a rendezvényekhez, a szoftverekhez vagy a szolgáltatásokhoz.

Ennek oka legfőképpen az, hogy az ilyen termékeket a vásárlók alapvetően nem „kosárba rakásos” módszerrel szokták megrendelni. Ezen túl egy webáruház számos olyan navigációs lehetőséggel bír (kategóriák, információs menük, modulok stb.), amelyek sok száz vagy ezer termék esetén hasznosak (segítik a vevő számára a tájékozódást az áruházban), egy termék értékesítése esetén viszont kifejezetten károsak és zavaróak – figyelmeztet együttműködő partnerünkm, a Webshop Experts blogbejegyzése.

Aki webáruház nélkül szeretne értékesíteni az interneten, annak több lehetősége is van.

Sales oldal + webáruház

Viszonylag egyszerű, de nem túl elegáns megoldás, ha valaki egy önálló weboldalt használ a „meggyőzéshez”, majd egy külön webáruház-motort a megrendeléshez. Ilyenkor megvalósul az a fontos szempont, hogy minél meggyőzőbb weboldala legyen az adott terméknek, az oldalról elnavigáló elemek nélkül.

Azt veszem, amit látok
Hiába növekszik dinamikusan az online értékesítés volumene, ahhoz, hogy az egyre nagyobb mezőnyben sikeresek lehessünk, követni kell a vásárlók igényeit. Mivel még mindig a bizalomhiány az egyik legnagyobb gátló tényező, a kiemelkedő termékbemutatás hatalmas versenyelőny lehet.

Weboldal megrendelő űrlappal

Az előbbinél gyakrabban alkalmazott megoldás, amikor a vásárló egy megrendelő űrlapot tölt ki. Ennek a megoldásnak nagy előnye, hogy így a teljes vásárlási folyamat a weboldalon belül zajlik, plusz magába a weboldalba beilleszteni egy űrlapot sem túl bonyolult feladat.

Viszont az űrlap kitöltésekor általában nem történik semmi, csupán megy egy e-mail az eladónak a megrendelés tényével. Ilyenkor gyakran kézzel kell kiküldeni a díjbekérőt, manuálisan kell az ügyfelet noszogatni, ha nem fizetett, és manuálisan kell kiállítani a számlát, ha fizetett.

De ami még nagyobb probléma, hogy ilyen esetben nem tudunk bankkártyás fizetési lehetőséget sem biztosítani, ezért ilyenkor általában csak a banki átutalás és – jobb esetben – az utánvét használható.

Márpedig a szakértő tapasztalatai szerint az emberek online vásárlás esetén nem szeretik a banki utalást. Ez többnyire a 24 jegyből álló számlaszám nehezen kezelhetőségének köszönhető (nehéz megjegyezni, félelmek az iránt, hogy netán rosszul adták meg a számot stb.) A hosszabb átfutási idő, a banki átutalás bonyolultsága, ezek mind olyan tényezők, amelyek elvehetik a vevők kedvét az azonnali vásárlástól.

Esetleg megoldást jelenthetne, ha magába a weboldalba építenénk be egy pénztárfolyamatot (fizetési és szállítási módokkal) – amit sokan próbálnak megvalósítani. Azonban be kell látni, hogy nulláról leprogramozni például egy bankkártyás fizetést nem egyszerű dolog, plusz jelentős költséggel is járhat.

Ezen lehet spórolni webáruház indításakor
Ha Önnek (is) korlátozottak az anyagi erőforrásai, akkor bizony alaposan végig kell gondolnia, hogy mire költi a pénzt, amikor elindítja új webáruházát. Sokan követik el azt a hibát, hogy kevésbé fontos dolgokra sok pénzt szórnak el, míg más, fontosabb dolgokon spórolnak, és ezzel sokkal több kárt okoznak, mint amennyit nyernek vele.

Ez pedig korántsem biztos, hogy megéri. Például egy szezonális termék, egy egyszeri rendezvény vagy egy alacsony árrésű termék esetén lehet, hogy az összes profitunkat felemésztené, ha belefognánk ennek a megvalósításába.

Tehát mind a sales oldal + webáruház, mind a megrendelő űrlapos megoldásnál vannak olyan tényezők, amelyek az „inkább később még visszajövök” gondolatra sarkalja a vevőt, és ez az, amit egy kereskedő nem szeretne hallani.

Beépíthető megrendelő gombok

Külföldön egyre szaporodnak azok a megoldások, amelyek e problémára adnak megoldást, és egy meglévő weboldalba engednek egy megrendelés gombot beépíteni. Vagy egyszerű, sales oldalak létrehozását teszik lehetővé, melyek mögött egy webáruház-szerű rendszer áll, annak minden előnyével.

Sajnos ezek a megoldások Magyarországon több szempontból sem működnek: nem támogatják sem a magyar fizetési és szállítási módokat, sem a magyar jogszabályokat, sem a magyar számlázást, és még magyar nyelvű támogatás sincs hozzájuk.

14 tipp, hogyan szerezzük meg az első vevőinket
Egy vállalkozás indulásakor a legelső vevők megszerzése mindig az egyik legnehezebb (ha nem a legnehezebb) feladat. Mikor még nincs nevünk a piacon, nem ismer bennünket senki, nincsenek kapcsolataink, nehéz bizalmat ébreszteni a potenciális vásárlókban. Szakértő partnerünk, a Webshop Experts most ehhez ad tippeket