Te is szeretnél itt dolgozni, csak még nem tudod

2017. december 13. szerda - 14:07 / piacesprofit.hu
  •    

A pályakezdők nem ismerik az SSC-k kínálta lehetőségeket, miközben azok szinte mindent megadnak a leendő Y és Z generációs munkavállalóknak, amire azok vágynak. Ennek egyik bizonyítéka, hogy a jelenleg SSC-ben dolgozók további 5-10 évre biztosan maradnának a szektorban – derül ki a Jobsgarden saját iparági kutatásából

A Shared Service Centerekben (SSC) dolgozók 70 százaléka az elkövetkező 5-10 évben is szolgáltató központokban vagy multinacionális vállalatnál tervezi építeni karrierjét, hiszen a korrekt fizetés mellé kiszámítható munkakörülményeket és értékes szakmai továbbképzéseket biztosít neki munkáltatója. További vonzó eleme az SSC-s munkavállalásnak, hogy a dolgozók akár nemzetközi karriert is építhetnek a vállalaton belül. Igaz ez a pályakezdő fiatalokra is, akik rövid időn belül szép pályaívet tudnak befutni a szolgáltató központokban, ráadásul változatos és izgalmas szakmai feladatok, fiatalos csapat és megannyi fejlődési lehetőség várja őket. A bökkenő csak az, hogy a pályakezdők 65 százalékának fogalma sincs arról, mi is az SSC – derült ki a Jobsgarden friss kutatásából.  (A szektor szép csendben az egyik legnagyobb – ha nem a legnagyobb – foglalkoztatóvá lépett elő az országban.)

250 ezres kezdő fizetéssel sem lehet elég szakembert találni
Kisvárosnyi ember dolgozik az SSC szektorban, ahol a létszámnövekedés idén és jövőre is elérheti a 10 százalékot. A bővülésnek viszont komoly gátat szabhat a szakemberhiány és a Budapest centrikusság.

Személytelennek tartják

„A kutatás eredménye azért is érdekes, mert a jelenleg még felsőoktatási tanulmányokat folytató diákok jövőbeni munkavállalási terveikkel kapcsolatban az a kép rajzolódott ki a válaszok alapján, hogy több mint 85 százalékuk Magyarországon szeretne elhelyezkedni a diploma megszerzését követően, több mint felük kifejezetten multinacionális nagyvállalatnál kíván pályakezdőként munkát keresni. Ezeknek a kritériumoknak pedig a szolgáltató központok pontosan megfelelnek” – mondta el Paulovics Éva ügyvezető igazgató.

Az SSC-k meghatározását követően a válaszadók 40 százaléka gondolta úgy, hogy az SSC-k jó lehetőséget biztosítanak a nemzetközi karrierépítéshez; ezek a munkahelyek biztosítják a szakmai továbbképzést. A fiatalok jelentős része gondolta úgy, hogy a szolgáltató központok változatos feladatokat kínálnak az ott dolgozóknak, és nagy hangsúlyt fektetnek a csapatépítésre is. Az is az SSC-k mellett szól a válaszadók szerint, hogy a nyelvtudás aktívan tartható (55 százalék) és versenyképesek a fizetések (48 százalék). Hátrányként szintén közel 50 százalék emeli ki azt, hogy vélhetően nehéz megtartani a munka-magánélet egyensúlyát, és hogy személytelen a munkavégzés.

Havonta csapatépítés

A jelenlegi SSC-dolgozók válaszai ezekre a félelmekre rácáfolnak: 56 százalékuk gondolja úgy, hogy rugalmas munkakörnyezetben dolgozik és a viszonylag gyakori csapatépítő tréningeknek (79 százalékuknak félévente, 14 százalékának havonta szerveznek ilyen eseményt) köszönhetően elmondható, hogy az SSC környezet kiemelt hangsúlyt fektet a munkatársak közötti jó kapcsolatra.

Az embereken és a robotokon múlik az SSC szektor jövője
A magyarországi szolgáltató központok elmúlt három éve egyértelmű sikertörténet: a 25%-ot meghaladó mértékű növekedés mellett a komplex, magas hozzáadott értékű szolgáltatások révén a magyar iparág a nemzetközi élmezőnyben helyezkedik el. A prognosztizált további növekedéshez ugyanakkor alapvető feltétel a magasan képzett, több nyelven beszélő munkaerő megfelelő mennyiségben való rendelkezésre állásra. Az iparág jövőjét e mellett a digitális technológiai forradalom is jelentős mértékben alakítani fogja, és ennek valódi következményeit egyelőre minden szereplő csak találgatja.

A jelenleg is SSC-ben dolgozó megkérdezettek nagyobb része (77 százaléka) Magyarországon képzeli el a további karrierjét. Több mint egyharmaduk mondta azt, hogy inkább szolgáltató központban maradna (36 százalék), hasonló arányban pedig azt nyilatkozták, hogy maradnának nagyvállalatnál, de nem feltétlenül SSC-ben (35 százalék). Hazai közepes- és kisvállalkozáshoz 16 százalékuk menne tovább, egyéni vállalkozást pedig 11 százalékuk indítana a jövőben.

A többség elégedett

Előnyként a kiemelten jó fizetést (a válaszadók 72 százaléka elégedett a jelenlegi bérezésével), a munkakörnyezet minőségét és a közösséget (36 százalék) említették. A továbbképzések, oktatások a válaszadók 87 százalékának lényeges elem, ennek ellenére csupán 58 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy jelenlegi munkahelye biztosít erre keretet.

„Az SSC munkáltatók rugalmas munkaidővel próbálják elősegíteni, hogy dolgozóik a munka-magánélet egyensúlyát sikeresen fenn tudják tartani. A válaszadók 57 százaléka havi 1-2 alkalommal dolgozhat távmunkában, sőt 20 százalékuk számára havonta 3-4 nap home office lehetőség van biztosítva.” – emelte ki Gárdus Zsuzsa, a Jobsgarden társ-ügyvezetője. Összességében a megkérdezett dolgozók 65 százaléka elégedett az SSC-vel, mint munkahellyel és 80 százalékuk szívesen ajánlaná jelenlegi munkahelyét ismerősének is.