Nem a kisboltok profitáltak a vasárnapi boltzárból

Csaknem egy évvel a vasárnapi boltzár bevezetése után már biztosan állítható, hogy a kormány érveivel ellentétben nem a vasárnap is nyitva tartó kisboltok profitáltak a kötelező zárvatartásból, hanem a közepes méretű üzletek.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: MTI

Lassult az élelmiszerek kiskereskedelmének növekedési üteme a legutóbbi tizenkét hónap során. Közel 1 550 milliárd forintos bolti forgalmuk 2015. február-2016. január között 4 százalékkal nagyobb, mint az előző hasonló időszak során. Tavalyelőtt még 5 százalékkal emelkedett az eladás éves összehasonlításban. Szerepet játszik itt az is, hogy a legutóbb december-januári élelmiszer forgalom csak 3 százalékkal emelkedett, az előző hasonló periódushoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Mennyiséget tekintve 3 százalékos növekedést regisztráltak egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Egy évvel korábban még plusz 5 százalék volt ez a mutató. Itt is érzékelhető a december-január, amikor mennyiségben ugyanannyit adtak el a boltokban, mint az előző hasonló két hónapos időszak alatt. Az átlagos 4 százalékot meghaladó mértékben nőtt február-januári összehasonlításban a boltok bevétele a Nielsen által mért legnagyobb forgalmú tíz kategória közül hatban: sör (5 százalék), szénsavas üdítőital (6), ásványvíz (10), gyümölcslé (11), gyümölcsjoghurt (7), hűtött szeletes édesség (9). (Bár az sem lehetetlen, hogy az emelkedés mögött részben a különösen forró nyár áll.)

„Figyelemre méltóan különbözik az egyes bolttípusok piaci pozíciója” – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – „Az 51-2500 négyzetméter közötti üzletek értékben átlag 6 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolítottak le február-január között, mint egy évvel előtte. Viszont a legnagyobb csatorna, a 2 500 négyzetméter feletti hipermarket forintban mért forgalma nem nőtt, hanem változatlan maradt tizenkét hónapos összehasonlításban. Ezzel egy időben majdnem hasonló a legkisebbek, az 50 négyzetméter és az alatti egységek helyzete; ugyanis mindössze 0,4 százalékkal emelkedett a bevételük”. Így csaknem napra pontosan a vasárnapi boltzár életbe lépése után már kijelenthető, hogy a kormány szándékaival szemben nem a családi vállalkozások által üzemeltetett kisboltok profitáltak az intézkedésből.

Regionálisan a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrum kiskereskedelmének értékben mért forgalma élelmiszerből 7 százalékkal emelkedett legutóbb február-január között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. A növekedés mértéke nagyobb, mint egy évvel korábban. A többi régióban csökkent a növekedés mértéke: Északkeleten és délkeleten az átlagnak megfelelő plusz 4 százalékot regisztráltak. Viszont északnyugaton csak 2, sőt délnyugaton 1 százalékkal emelkedett a forgalom.

A multik híznak a nyúlon
A fogyasztók egyre inkább a magas minőségű csokitojásokat keresik Húsvétkor a boltokban, a korábban piacvezető nugátok egyre veszítenek népszerűségükből. A forgalmat egyértelműen a hipermarketek fölözik le.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo