„Korszakváltás zajlik a szolgáltató központok piacán. Az elmúlt húsz évben egyre kifinomultabbá vált a szektor, egyre összetettebb igényeknek kell megfelelniük a szolgáltató központoknak, az úgynevezett első generációs modell pedig mára egyre kevésbé tud alkalmazkodni az új piaci elvárásokhoz. Éppen ezért a cégeknek dönteniük kell, hogy milyen irányba fejlesztik tovább szervezetüket, hogy versenyképesek maradjanak a piacon” – mondta Seregdy Tamás, az Ernst & Young, Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások üzletágának igazgatója.
A tanácsadó cég elemzése szerint a szolgáltató központok szerepe és felépítése is jelentősen átalakul a következő időszakban. Egyrészt az általuk ellátott feladatok egyre komplexebbé válnak, másrészt minden korábbinál jobban globalizálódnak ezek a szervezetek. A folyamat néhány évvel ezelőtt kezdődött, 2010-től az úgynevezett első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya folyamatosan csökken, míg a többfunkciós második generációsoké és multifunkcionális globális üzleti központoké egyre jobban.
A multifunkcionális üzleti központi modell előnyei közé tartozik, hogy az ilyen rendszerben működő cégek egyszerre számos szektorban képesek szolgáltatásokat nyújtani; globális lefedettséggel rendelkeznek; a korábbiaknál jobban elkötelezettek a munkavállalóik; valamint nagy hangsúlyt fektetnek az innovációra.
Minden adott a sikerhez
A szolgáltató központoknak leginkább a támogatási rendszer, az adózási környezet és a képzett magyar erőforrások miatt érdemes megjelenniük, illetve bővíteni tevékenységüket Magyarországon. Emellett hazánkban a közép-európai és nyugati nyelveket beszélők elérhetősége és a meglévő szaktudás – a lassan csökkenő költségelőny mellett is – hosszú távú előnyt biztosít a vállalatoknak.
Míg a 25 év alattiak közül minden harmadik munkanélküli, egyre több fiatal dolgozik szolgáltató központokban. Az SSC-k az átlagnál jobb juttatásokat biztosítanak a pénzügyi vagy informatikai ismerettel rendelkező, nyelveket beszélő pályakezdőknek, ráadásul folyamatosan bővülnek, ami az uniós elvárások teljesítését segítheti.
Magyarországon jelenleg több mint 40 ezer fiatal, jellemzően 30 év alatti munkavállaló dolgozik szolgáltató központokban, de a létszámuk folyamatosan bővül. A Randstad magyarországi felmérése szerint minden harmadik SSC több mint 500 főt foglalkoztat, és több mint 150 új alkalmazottat vett fel csak az idei évben. Ez különösen annak fényében fontos adat, hogy a fiatalok között az átlagosnál magasabb a munkanélküliségi ráta: a 25–29 éveseknél 13,7 százalék, a 20–24 éveseknél pedig 27,3 százalék a KSH november végi adatai szerint, míg az országos átlag 10,4 százalék volt.