Így lehet hatásosan márkát építeni

2013. augusztus 26. hétfő - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

A márkaépítést sokan meglehetősen felesleges tevékenységnek tartják. A cégvezetők jobbára hátrébb sorolják a feladatok fontossági listáján, mivel nincsenek konkrét vagy pénzügyileg mérhető eredményei; ráadásul az egész tevékenység inkább a kreatívok hatáskörébe tartozik, akiktől a legtöbb, bal agyféltekéje által vezérelt menedzsernek borsózik a háta.

A márkaépítés fontosságát lebecsülni nagy hiba, különösen a fogyasztókat közvetlenül célzó cégeknél. A márkaépítés elengedhetetlen fontosságú bármely vállalkozás sikeréhez; egy stabil márkára épülő vállalkozás sokkal könnyebben végzi el feladatait, és éri el céljait.

Hogyan őrizhetjük meg márkánk online követőit?
Számtalan akcióterv született már a márkánk online rajongói aktív figyelmének felkeltésére. Az Ipsos nemzetközi kutatásából kiderül, hogy mi ösztönzi a követőinket a legjobban.

A márkaépítési feladatokat azonban nem érdemes félvállról venni, mivel a nem megfelelően feltett kérdésekre adott válaszok használhatatlanok lesznek, időt és pénzt rabolnak, végeredményben pedig a hamis eredményeken alapuló következtetések akár jelentős kárt is okozhatnak a cégnek. Lássuk, hogyan néz ki egy eredményes márkaépítési akcióterv.

Előkészületek:

– Végezzünk felmérést a vevők körében, hogy megbizonyosodjunk róla, megértettük a vevők igényeit.
– Kérjük meg a munkatársakat, küldjék el a kérdéseiket levélben, amiket szeretnének megvitatni.
– Vásároljunk a célközönségünknek vagy az iparágunkról szóló magazinokat.
– Szánjunk legalább egy teljes napot a márkával kapcsolatos kérdések megvitatására.

Kép: PP-archív

A vitanap:

– Osszuk meg az ügyfelek körében készült felmérés eredményeit.
– Érdemes egy koordináta-rendszerben is meghatározni a márka pozícióját más márkákkal összehasonlítva olyan értékek mentén, mint elismertség, fejlődés vagy piaci pozíció.
– Próbáljuk a munkatársak segítségével meghatározni, a felvázolt értékek mentén, hol tart a márka, és merre haladunk.
– A munkatársak – akár egyénileg, akár csoportban – próbálják vizualizálni, milyen értékeket, irányokat tartanak fontosnak. Ez történhet grafikával, a magazinokból kivágott kollázzsal, nyomtatott anyagokkal stb.
– Összegezzük a legfontosabb kifejezések és hívószavakat, amelyek a márkával kapcsolatban elhangzottak.

Az eredmények feldolgozása:

– Készítsünk egy összefoglalót, amely a legfontosabb elvárásokat is tartalmazza.
– Ennek alapján a cégvezetőnek le kell fordítania az eredményeket a márkaépítés nyelvére. Olyan fogalmak meghatározására van itt szükség, mint a jövőkép, a küldetés, a márka értéke, üzenete, stílusa, illetve a hozzá kapcsolódó életstílus leírása.
– Az elkészült dokumentumot érdemes néhány vezető munkatárssal együtt ellenőrizni, hogy végső formába kerülhessen.
– A megfogalmazott célokat minden egyes részleg számára le kell fordítani gyakorlati feladatokká, hogy mindenki számára világos legyen, ő mit tehet a célok elérése érdekében.
– Hívjuk össze a cég teljes gárdáját, hogy ismertessük velük a feladatokat, elvárásokat.
– Adjunk a részlegeknek néhány napot, hogy valóban megismerjék a célokat, és kidolgozzák a saját részlegstratégiájukat ezek alapján. Legyünk nyitottak az esetleg menet közben felmerülő új ötletekre.
– Bizonyosodjunk meg róla, hogy minden munkatárs érti és tudja a saját, illetve részlege feladatát a folyamatban és azt is, hogyan tud a lehető leghatékonyabban együttműködni a többiekkel.

A fent vázolt folyamat nem rövid, szükség van némi szervezkedésre, idő- és energiaráfordításra, az eredmények miatt azonban bőven megéri belevágni.

Mi a különbség az imázs és az arculat között?
Az arculat és az imázs igen gyakori kifejezések a médiában. Azonban egyre gyakoribb tapasztalat, hogy a cégvezetők keverik ezeket a fogalmakat, és valójában nincsenek tisztában a szavak igazi jelentésével. Szakértőnk azonban segít feltárni a lényeget.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek