Ezen múlik egy prezentáció sikere

Ha valaki hangyabetűkkel teleírt diákról olvassa fel nekünk háttal állva, suttogva a mondandóját, miközben egy tollat pattintgat, magunk sem akarnánk tőle mást, csak hogy minél előbb tűnjön el. Van néhány jó tanácsunk, hogy eredményes és követhető legyen az előadásunk!

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A lámpaláz néhány perc alatt elmúlik - Kép: Fotolia

Manapság ha valaki az üzleti világban tevékenykedik, nem kerülheti el, hogy időről időre szerepelnie kelljen. A prezentáció az értékesítés fontos része egy konkrét termék eladásakor, vagy éppen „csak” önmagunk, az énmárkánk erősítését – vagy gyengítését – szolgálja.

 A tartalom

Az előadó legfontosabb feladata, hogy tisztában legyen az előadása céljával. Bizalmat akar építeni? Vagy eladni egy konkrét terméket? Minden egyes prezentációnak kell legyen EGY – se több, se kevesebb – konkrét célja, ami rendezi a mondanivalót. Egy termék értékesítése esetén például felesleges időrablás és figyelemelterelés a teljes paletta bemutatása.

– Ne csak azt találjuk ki egészen pontosan, hogy mit akarunk mondani, azt is azonosítsuk, hogy kinek fogunk beszélni – emeli ki Szombati Orsolya, a Profonte Management és Sales Akadémia ügyvezetője. – Ha egy céghez megyünk, tudnunk kell, pontosan mivel foglalkoznak, ki fogja meghallgatni a prezentációnkat, hiszen nyilván máshogy kell beszélni, ha az ügyvezető, ha a pénzügyes vagy a téma szakértője a címzett.

Természetesen mondanunk kell valamit magukról és a cégről, amelyet képviselünk. Azonban tartózkodjunk a hosszúra nyúlt cégbemutatóktól! Senki nem szeretné órákig hallgatni, hogy hány éve alapították a vállalatot, vagy hány embert foglalkoztat. Persze mindez sugározhat megbízhatóságot, de csak akkor, ha érdekessé tudjuk tenni. Vagyis a hangsúly nem a leíráson, hanem azon van, hogy miért jó ez a hallgatóságnak. Kit érdekel, hogy 20 telephelyünk van? De mindjárt más, ha úgy fogalmazunk: minden nagyvárosban rendelkezésre állunk.

 A forma

A vetített diák célja, hogy megerősítsék a mondanivalónkat, és vezessék a gondolatmenetet. Illusztráció, amely elmélyíti az üzenetet, ám ehhez nincs szükség sok szövegre. Ebben az esetben nem a kitöltött felület a gazdaságos! Azt a diát, amire ötven szónál többet írunk – Garr Reynolds nyomán –, DIAMENTUM-nak hívjuk, ami olyan dia, amely igazából inkább dokumentum. Ha sokat írunk egy vetített oldalra, a közönség ahelyett, hogy az előadóra figyelne, olvasni fog.

– Legyen bármilyen jó is a leírt tartalom, önmagában nem képes a meggyőzésre – hangsúlyozza dr. Baranyai Attila, a Develor vezető trénere. – A prezentáció fókuszában az előadó és története kell, hogy álljon. Az előadás logikája, a racionális érvelés szükséges, de ritkán elégséges a meggyőzéshez. Elengedhetetlen, hogy az előadó hasson a hallgatóság érzelmeire is, hogy el tudja adni az üzenetet.

Praktikus tanácsok
Gondoljuk át, szükség van-e számítógépes prezentációra! Lehet, hogy elég egy flipchart?
Mindenképpen használjunk valamilyen vizualizációs eszközt, ez megjegyezhetőbbé teszi a mondanivalónkat.
Mindig több formátumban, több hordozón vigyük magunkkal az előadást! Készüljünk fel rá, hogy ami elromolhat, el is romlik!
Ha szükség van internetre, vigyünk magunkkal saját mobilnetet.
Próbáljunk! Nem szégyen, sőt!
– Fontos az is, hogy a prezentáció a cégarculat része legyen, ez ugyanis erősíti a bizalmat – folytatja Szombati Orsolya. – Tehát kerüljük a netről vadászott sablonokat, inkább készítsünk sajátot! Nincs szükség túlságosan domináns látványra, de jellemző színek és egy céglogó mindenképp alapvető. Hang- és mozgáseffektek sem kellenek, ha mégis ragaszkodunk ilyesmihez, maximum egyfélét használjunk.

A diákon használt betűtípus is számít. A talpas betűk (pl. Georgia, Times New Roman) tradíciót, megbízhatóságot, míg a talp nélküli fontok (Calibri, Arial) dinamizmust és kreativitást sugallnak. A nehezen olvasható – például kézírásos – jellegű típusokat akkor is kerüljük, ha stílusuk tetszene. A betűméretet a közönség és a terem méretéhez kell igazítani – ez ügyben is előre kell tájékozódni! –, de semmiképp ne írjunk 32 pontosnál kisebb méretben. A diák számozását nem javasolja a szakértő, mert szintén elvonja a figyelmet. Ha az előadás elején röviden összefoglaltuk, hogy miről és milyen sorrendben fogunk beszélni, a hallgatóság úgyis tudja, mennyi van hátra.

Mindig jól veszi ki magát, ha a közönség úgy érzi, rájuk szabtuk az előadást. Tilos máshonnan „bevágott” diákat használni, és ha a teljes sort nem is minden alkalommal készítjük el újra, a minimum, hogy az esemény nevét vagy logóját feltesszük a nyitó diára.

Rengeteg kiváló prezentáció található a ted.com oldalon, ahol – témától függetlenül – sokat tanulhatunk az előadásmódról!
Az előadás

A magabiztosság érdekében mindenképpen be kell gyakorolni a prezentációt. Olvasni tilos! Még annyi időre sem szerencsés hátat fordítani a közönségnek, hogy megnézzük, mi a következő dia, mert az úgy hat, mintha nem készültünk volna fel eléggé. Ha mindenképp szükség van valamilyen támpontra, kis kártyákat számozzunk be a diáknak megfelelően, és egy-egy kulcsszót írjunk rájuk. Ezekre elég egyszer rápillantani, hogy emlékeztessenek a következő témára. Természetesen lehet improvizálni, de a nyitó és a záró gondolatot mindenképpen pontosan dolgozzuk ki. Általában érdemes a megszokottnál valamivel hangosabban beszélni; ettől jobban hallanak bennünket, és magabiztosabbnak tűnünk.

Egy–öt percig beszéljünk egy diáról. Ha ennél több mondanivaló kapcsolódik hozzá, akkor se vetítsük végig ugyanazt a képet, inkább sötétítsük el a projektort. Így ahelyett, hogy a hallgatóság a falat bámulná, az előadóra figyel. Tipikus hiba, hogy az előadó kizárólag arra készül fel, amiről ő akar beszélni, és nem is gondolkodik azon, miről szeretne a hallgatóság hallani – ezzel is láthatatlan falat húzva önmaga és a hallgatóság közé. Egy profi előadó igyekszik minél előbb kapcsolatba kerülni a közönségével, és elérni, hogy a résztvevők aktív részesei legyenek a prezentációnak. Jó eszköz ehhez a szemkontaktus, amelynek a hiányában akár el is veszíthetünk bizonyos hallgatókat. Fontos tehát folyamatosan másra nézni, de kerüljük a „locsolócső” hatást.

Ha esetleg nincs kérdés, pedig számítottunk rá, a „fel szokott merülni kérdésként” fordulattal átvezetve magunk is feltehetünk néhányat. Ez általában beindítja a hallgatóságot is. Ha kínos kérdést kapunk, vagy értelmezzük azt a saját érdekünk szerint, vagy udvariasan jelezzük, hogy véleményünk szerint az adott dolog nem tartozik a tárgyhoz, és szívesen beszélgetünk a témáról négyszemközt, az előadás után.

Lámpaláz ellen
Tudatosítsuk, hogy pár perc alatt elmúlik! (Tényleg.)
Teremtsünk szemkontaktust! Ez általában segít.
Vegyünk két-három mély levegőt, mielőtt belekezdenénk.
Mosolyogjunk! Előbb-utóbb viszonozzák majd.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo