Fogadalom az új évre: kerüljük el a nagyok hibáit

2016. január 18. hétfő - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Vezetőként előbb-utóbb kénytelenek leszünk belátni, hogy az alkalmazottakkal szemben való viselkedés hatással van a cég sikerére is. És itt is bőven van mit fejleszteni.

dühöngő ember

Kép: FreeDigitalPhotos

Az év eleje van, aki számára a vágyakkal teli új évi fogadalmak, másoknak inkább a realitás talaján maradó új (évi) célok kitűzésének az időszaka. Ilyenkor azonban nem kizárólag számokban és mérhető eredményekben érdemes gondolkodni…

Marshall Goldsmith, aki több mint 150 nagyvállalat vezérigazgatójának volt a személyi trénere, és akit a Forbes a világ öt legismertebb vezetői trénere közé sorolt, szerzőtársával, Mark Reiterrel „Ami eddig működött, az nem visz tovább” című könyvükben összeállítottak egy húsz pontból álló listát azokról a rossz szokásokból, amelyek a már sikeres vezetőket akadályozhatják a további sikerek elérésében.

Tapasztalataik szerint „A magas beosztásúak főként viselkedési problémákkal küzdenek. (…) A vezetőségben mindenki hozzáértő és értelmes. (…) Ezen a szinten már csak a viselkedés ront vagy javít a teljesítményen, ezért is lesz akkora súlya (…) magasabb beosztásban már nincs is szükség másra, mint a viselkedés átformálására.”

Így lesz olyan hallgatóság, hogy imádni fogják
A jó főnök egyik legalapvetőbb tulajdonsága, hogy tud hallgatni. Miért is fontos ez? Mert ezzel bizalmat ébreszthetünk alkalmazottainkban, hiszen ha problémájuk van, meghallgatjuk őket, ezzel kifejezve azt, hogy törődünk velük. De hallgatni nem olyan könnyű, mint hinnénk. Szakértőnk segít, hogy legyünk jó hallgatóság.

Az említett húszas listában pedig, meglepő módon, vezetői hibákként, jó modorbeli gyengeségek is szép számmal szerepelnek:

  1. Az indulatos beszédmodor
  2. A tiszteletadás és elismerés hiánya
  3. A bocsánatkérés elmulasztása
  4. A figyelmetlenség
  5. A hála kinyilvánításának elmulasztása

Noha ezekben a hibákban, függetlenül attól, hogy valaki vezető-e vagy sem, egyaránt vétkes lehet, azonban a munkatársak számára már teljesen más színezettel és jelentőséggel bír a vezető esetében egy felemelt hang, egy ki nem mondott „kérem”, egy elmaradt „köszönöm”, egy elkalandozó figyelem vagy a vezető, önnön hibája feletti „nagyvonalúsága”.

A vezetőknek egyre gyakrabban kell szembenézniük azzal a (különösen a fiatalabb generációk tagjai által nyíltan képviselt) megközelítéssel is, hogy munkatársaik, a munkahelyen nemcsak dolgozni szeretnének, de közösségre is vágynak, jól is szeretnék érezni magukat, és a tisztelet számukra már nem a „magától értetődő” „tekintélytisztelet”, hanem azt „ki kell érdemelni”.

Könnyű hát belátni, a munkatársak lojalitásában és a cég sikerében nagy szerepe van a vezető munkatársakkal való viselkedésének.

Újévi fogadalomként érdemes lehet hát az idei célok közé felvenni, hogy vezetőként ne kövessük el a „nagyok” hibáit.

Mindannyian ismerjük a fohászt: „Uram, adj türelmet, hogy elfogadjam, amin nem tudok változtatni, adj bátorságot, hogy megváltoztassam, amit lehet, és adj bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tudjak tenni.”

Goldsmith és Reiter szerint a viselkedésbeli gyengeségeken lehet változtatni…

Így, már csak bátorság kell hozzá…

Erdős Zsuzsanna
üzleti etikett tanácsadó és coach
www.erdosetikett.hu

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek