Felkészültél a rohamra?

Közeleg a karácsony, hamarosan óriási lesz a tolongás az áruházakban és bevásárlóközpontokban – és ezzel együtt a webshopokban is. A Micro Focus szakértői szerint a cégeknek már most érdemes ellenőrizniük, hogy online rendszereik képesek lesznek-e ellenállni a rohamnak mind a vásárlók, mind a kiberbűnözők oldaláról.

Az év utolsó néhány hónapja rengeteg vállalat számára rendkívül mozgalmas, hiszen jelentős mennyiségű terméket értékesítenek a karácsonyi lázban. A tavalyi évben az egész éves online kiskereskedelmi forgalom 35 százaléka az utolsó negyedévben realizálódott. Különösen nagy az érdeklődés november negyedik péntekén, amikor a Black Friday akcióknak köszönhetően a vevők jelentős kedvezményekkel vásárolhatnak meg számos különféle árut. 2017-ben a negyedik negyedéves online költésnek több mint az ötödét, mintegy 27 milliárd forintot ezen az egy napon adták ki a vevők. A cégek számára tehát ez az időszak ideális a bevételek növelésére, arra is fel kell készülniük azonban, hogy helyt tudjanak állni. Ehhez szolgálnak néhány hasznos tanáccsal a Micro Focus szakértői.

Kép: Micro Focus

Roham minden irányból

Ha egy vállalat kedvezményes online akciót hirdet az adventi időszakra vagy a Black Friday napjára, akkor – érthető módon – nagyobb érdeklődésre és forgalomra számíthat az adott periódusban. Ezért nemcsak azt kell biztosítania, hogy a raktárában legyen elég áru és munkaerő, hanem arról is fontos gondoskodnia, hogy infrastruktúráját ne tudja leterhelni a nagyobb látogató- és vásárlószám. Hiszen ha a rendszer összeomlik, az ügyfél kénytelen lesz más forrás után nézni, és az is elképzelhető, hogy a rossz tapasztalat miatt később sem tér vissza ahhoz az eladóhoz, aki hiábavalóan kecsegtette kedvező árakkal.

Hogyan készüljünk a karácsonyi rohamra e-kereskedőként?
Atiyeh Nabilt, a szerverbérlés, üzemeltetés és hoszting szolgáltatásokat nyújtó Rackforest ügyvezetője a Kosárérték Magazinnak nyilatkozott arról, hogyan érdemes elkezdeni a kapacitásbővítést a Black Friday előtt.
A vevőkkel együtt a kiberbűnözők is lehetőséget látnak a megnövekedett forgalomban. Ilyenkor több bizalmas és értékes adat, például bankkártyaszám „utazik” az interneten, és cégek nagyobb figyelmet fordítanak a vevők kiszolgálására, mint a biztonságra, a gyanútlan emberek pedig könnyebben bedőlhetnek a jól csengő akcióknak – ezzel együtt pedig az adatlopási kísérleteknek. A fenyegetések egy részét természetesen maguknak a vásárlóknak kell kivédeniük, a vállalatoknak is célszerű azonban megtenniük néhány fontos lépést a veszélyek elhárításáért.

Biztonság: minden a helyén?

A vállalatok számára az az egyik legnagyobb veszély a kibertérben, ha feltörik adatbázisaikat, és ellopják vagy kiszivárogtatják ügyfeleik adatait. Egy ilyen incidens most már nem csupán a hírnév csorbulását vonja maga után, a májusban életbe lépett GDPR értelmében komoly bírsággal is járhat. Ezért a szervezeteknek megfelelő védelmet kell biztosítaniuk hálózataik és rendszereik számára.

Csökkenthetik például a kockázatokat egy biztonsági információ- és eseménykezelő rendszer alkalmazásával, amely észleli a betörési kísérleteket, és akár automatikusan meg is teszi a szükséges válaszlépéseket. Célszerű továbbá tűzfalakat alkalmazniuk, illetve rendszeresen ellenőrizniük, hogy szoftvereik naprakészek-e, nehogy a kiberbűnözők bejussanak a rendszerbe egy befoltozatlan biztonsági résen keresztül.

A koncertjegy nem, a kecske viszont jó ajándék
Évente több mint 600 focipályányi fenyő alá kerülnek ajándékok Magyarországon. Vajon mi történik a nagy gonddal vagy éppen nagy sietséggel kiválasztott meglepetéseinkkel karácsony után? Érdemes megnézni, tavaly mik landoltak a hirdetési oldalakon december 25. és január 15. között, hogy kiderítsük, mik azok az ajándékok, amelyek nem nyerték el szeretteink tetszését.
Webes alkalmazásaik tesztelésére a vállalatok dinamikus, alkalmazásbiztonságot tesztelő eszközt is igénybe vehetnek, amely képes átvizsgálni az alkalmazásokat és szolgáltatásokat, és azonosítani, illetve rangsorolni a kihasználható biztonsági réseket. A szervezetek így pontos képet kaphatnak arról, mely sérülékenységeket kell orvosolniuk, mielőtt beindulna a karácsonyi szezon.

Bírni fogjuk, amit bírni kell?

A biztonsági oldal megerősítése mellett arra is érdemes felkészülniük a cégeknek, hogy a weboldaluk és az informatikai rendszereik a megszokott forgalomnak és látogatószámnak akár a többszörösét is képesek legyenek kiszolgálni. A felkészültség állapotát akár előzetesen is ellenőrizhetik teszteszközök használatával. Ezek segítségével a szervezetek olyan terhelési teszteket végezhetnek, amelyek nagyszámú felhasználó viselkedését szimulálják, és leképezik az általuk használt készülékek beállításait. A legtöbb megoldás nem csupán azt mutatja meg, bírja-e a rendszer a nagyobb terhelést, de a teljesítményt rontó tényezők beazonosításához is támogatást nyújt.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo