Sokan tapasztalták, hogyha hirdetési kampányt indítanak a Facebook-on, akkor a kampány végén leesik az organikus elérések száma. Ha egy darabig nem indul újabb hirdetés, de megy tovább a kommunikáció a szokásos stílusban, akkor visszaáll az elérés a korábbi, hirdetés előtti szintre. „Ez akár több hét, vagy hónap is lehet” – figyelmeztet Lévai Richárd Facebook marketing szakértő.
Bár elvileg a hirdetések és az organikus posztok eltérő rangsorolás alá esnek a hírfolyamban, a jelek szerint mégis hatással vannak egymásra. Vajon miért lehet ez?
Ha van egy jól megszokott kommunikáció az oldalunkon, azzal el tudunk érni egy bizonyos számú felhasználót. „Minél nagyobb, és minél régebbi az oldal, általában annál nagyobb a “holt teher”, vagyis az olyan rajongóknak a tömege, akik már elunták az oldalunkat, vagy egyszerűen már nem fontos/érdekes/aktuális nekik a téma” – vélekedik a szakértő. Ám mindig van egy “törzsközönség”, akiket rendszeresen elérünk, akik gyakran kattintanak, lájkolnak, kommentelnek, így viszonylag sok posztunkkal találkoznak organikusan.
Mi történik, ha elkezdünk hirdetni?
Egyrészt azok az emberek, akik eddig is találkoztak organikusan a bejegyzéseinkkel, most hirdetésben is találkozni fognak vele, mivel először nekik, a törzsközönségünknek kezdi el megmutatni a Facebook az új posztjainkat, és a hirdetésünket is. „Mikor a hirdetés elindul, a törzsközönség tagjai egyszer már reagáltak (vagy éppen nem) az adott posztra, Valószínűleg így többször látják, ami pedig vélhetőleg azt jelenti, hogy romlik a kapcsolat minősége az oldalunk és a törzsközönségünk tagjai között. Hiszen több megjelenésre kevesebb interakció jut” – hangsúlyozta Lévai Richárd. Ezért hiába jelenik meg nekik a posztunk, továbbra sem fognak kattintani. Vagy legalább is nem olyan sokat.
Persze ott vannak azok is, akikhez organikusan nem jut el a posztunk, pedig érdekli őket a téma. Ők régebben valószínűleg nem voltak elég aktívak a posztjainkkal, ezért a Facebook nem mutatja meg már nekik az újakat De most látják a hirdetéseket, és aktivizálódnak. A probléma azonban az, hogy ők is többször fogják látni a hirdetést, mint ahányszor interakcióba lépnek a kiemelt bejegyzéssel, éppen ezért velük is romolhat a kapcsolat minősége hosszú távon. Főleg, ha intenzíven és sokáig hirdetünk.
Mit tehetünk ezután?
Célozzunk jól!
Ha hirdetünk, akkor csak nagyon pontos célzással válasszuk ki azt a csoportot, akiket szeretnénk elérni.
Ne hirdessünk túl sokáig!
Egyszerűen azért, hogy ne találkozzanak feleslegesen sokat egy kiemelt poszttal az emberek!
Biztos elég jó a kommunikációnk?
Könnyen lehet, hogy – a fenti eszmefuttatás ellenére – nem a hirdetés az igazi hibás, a Facebook algoritmusa ugyanis nagyon érzékeny minden apró változásra. Míg korábban a nagyon jó posztok nagyon sok elérést kaptak, a kicsit jó posztok pedig kicsit sok elérést, ma már minden elérésért meg kell harcolni: ütős képpel, falat rengető címsorokkal, külső támogatással, vagy például napi sok (nagyon jó) poszttal.
Itt olvashat arról, hogy mit érdemes posztolni!