Egy kérdésből megmondják, érdemes-e felvenni

A Starbucks volt HR-menedzsere szerint egyetlen kérdésből megállapítható, hogy valaki sikeres munkatárs lesz-e az új munkahelyén. Ennek a kérdésnek köze van ahhoz, hogy az illető képes-e tanulni a hibáiból és fejlődni. Sokkal többet jelent ez, mint bármi, amit leír a rezüméjében.

Traci Wilk, a Starbucks egykori HR-menedzsere szerint az állásinterjún egy kérdés mutatja a legjobban, hogy a jelentkező sikeressé válhat-e új munkahelyén: ha megkérjük, beszéljen azokról a hibákról és tévedésekről, amiket elkövetett. De főleg arról, hogyan csinálná másként azt, amit elrontott?

Automatizált állásinterjúval csapnak le a legjobb munkavállalókra
Már nemcsak az ideiglenes munkákra vesznek fel telefonos interjúk alapján embereket, hanem informatikusi, tanári és mérnöki állásokba is. Olyan az egész, mintha a jelentkező egy call center automatájával „beszélgetne”: válaszol az előre felvett kérdésekre. Ezzel a módszerrel állítólag hamarabb megy a munkaerőfelvétel.
Wilknek nem az a célja ezzel a kérdéssel, hogy kitapogassa a jelölt gyengeségeit. Inkább az önismeretéről, a kritikai érzékéről akar megtudni egyet s mást, valamint arról, hogy a jelentkező jelentkezik-e azzal a bizonyos „growth mindset”-tel, amit Carol Dweck pszichológus talált ki egyik bestseller könyvében.

Aki ilyen beállítottsággal rendelkezik, hisz abban, hogy az ember növekedhet szakmailag, szellemileg - vagyis a tehetség nem olyasvalami, amivel vagy születik az ember, vagy nem (aki ezt hiszi, azt „fixed mindset”, fixált gondolkodás jellemzi), hanem olyan képesség, ami kemény munkával és szorgalommal fejleszthető.

Ha az álláskereső az előző munkahelyein tapasztalt kihívásokat elemezve utólag megállapítja, mit vétett el és hogyan lehetett volna jobban csinálni, azzal azt mutatja, hogy képes tanulni a kudarcokból. Ez a növekedés-elvű elme meglétének legpontosabb jele.

Persze minden állásinterjúnak a legnehezebb része az, amikor az embernek a saját gyengeségeiről és tévedéseiről kell beszélnie. Ezt általában úgy szokták felhozni az interjút vezető személyzetisek, hogy nyersen rákérdeznek: „Miért engedtek el az előző állásodból?” „Mi a legnagyobb gyengeséged?” Ez persze zavarba hozza a jelentkezőt.

Ehelyett kellemesebb azt a kérdést kapniuk, hogy „mit csinálnál másként, ha lenne rá lehetőséged?” Mert ez kreatívabb megközelítése ugyanannak a témának, és lehetőséget ad az álláskeresőnek, hogy felvillantsa problémamegoldó képességét.

Aki utólag belátja a tévedéseit és tudja, miként lehet jobban elvégezni egy feladatot, az tulajdonképpen rugalmas munkaerő és meg tud újulni, innovatív megoldásokra is képes.

Ha pedig amiatt aggódnánk, hogy túl őszinték vagyunk az állásinterjún mindarról, amit elrontottunk, Wilk siet hozzátenni, hogy szerinte ez nem baj, sőt előny. „Ez is azt mutatja, hogy az illető elég magabiztos ahhoz, hogy törékenynek mutassa magát. Inkább hozok be olyasvalakit a céghez, aki hajlamos kockázatot vállalni és néhányszor felsült, mint egy olyan embert, aki mindig a biztonságos utat választotta.”

(Business Insider, Bloomberg, Geekwire)

Állásinterjú: ebbe az öt témába biztos belefutsz
A legtöbben meglehetősen izgulnak egy-egy állásinterjúnál, megfelelő felkészüléssel azonban elkerülhető, hogy belesüljenek egy kérdésbe. Farkas Dóra, a HR Partner Consulting projektmenedzsere öt olyan témakörre hívja fel a figyelmet, amelyekre szinte biztos, hogy kitérnek egy interjún.
 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo