A SWOT analízis elfeledett lépései

2013. június 04. kedd - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Már a kis- és közepes vállalkozások zöme is tisztában van azzal, hogy a SWOT analízis mit takar, és mire keresi a válaszokat. Mit hagynak ki sokszor az elemzők, és hogyan lehet hatékony stratégiai eszköz? Szakértőnk cikkéből megtudhatja!

Kár kihagyni a legfontosabb lépéseket – Kép: SXC

Egyre többen feledik el azt a lényeges momentumot, hogy a SWOT analízis nem áll meg az adott pillanatbeli erősségek (strengths) – gyengeségek (weaknesses), lehetőségek (opportunities) és veszélyek (threats) összegyűjtésénél, hanem mindezekből lényeges következtetésekre sarkallja a cégeket. Ezek nélkül nem rajzolódik ki az irány, nem láthatók a stratégiai célok, és később sem tervezhetők az egyes stratégiai lépések. (A SWOT analízist az induló vállalkozóknak is érdemes elvégezniük.)

Milyen a SWOT analízis – amikor valóban használni is akarják?

A SWOT analízis – ahogyan az angol szavakból álló betűmozaik is mutatja –  a vállalkozás adott pillanatban – meglévő belső és külső adottságait veszi sorra. Ráadásul mindezt úgy, ahogyan az a vevőnek, a piacnak fontos!

Nagyon sokan belefutnak abba a hibába (is), hogy csak a   – számukra fontos – erősségeket és gyengeségeket rögzítik,  és figyelmen kívül hagyják, hogy mindezt a vevők és a piac  szempontjából kellene figyelembe venni.

Az a sokat hangoztatott mondat például, miszerint:  „cégünk gyengesége, hogy nincs marketingünk”  valójában nem szempont a vevők szemében. Ők ebből ugyanis  nem a marketing hiányát érzékelik, hanem azt, hogy semmit nem is tudnak a cég létéről, előnyeiről, nincs is információjuk a termékeiről sem.  Ez pedig máris jóval konkrétabb probléma egy cég számára, mint az, hogy nincs marketingje. Egy másik példa: erőssége lehet a cégnek a rátermett személyzete – azonban ezt is ki kell bontani vevői, piaci szempontból értelmezhető részletekké. A kollégák rátermettsége ugyanis jelenheti azt, hogy tanácsaikkal segítik tájékozódni az ügyfelet, betartják a határidőket, kifejezetten személyre szabott, egyedi megoldásokban gondolkodnak, folyamatosan elérhetők… stb.

Honnan tudjuk, hogy jól teljesít egy online kampány?
Válságban talán az egyik legelső kérdésünk: „Megéri-e”, „Megtérül-e a kampányunk, a marketingre, vevőszerzésre számított költségünk?”. Komoly üzleti terveket készítünk egy-egy új termék bevezetése előtt. Piackutatásokat végzünk egy-egy kampányötlet megszületésekor, de vajon honnan tudhatjuk, hogy melyik marketingeszköz lesz cégünk számára a legjobb fogás?

Azt is kiemelném, hogy a  „cégünk megbízható”  kijelentés szintén nem értelmezhető az erősségek között. A megbízhatóság ugyanis mindenkinek más és más jelentéssel bír. Megbízhatóság alá tartozik a szavahihetőség, a betartott határidők, a garanciák, a folyamatosan egyenletes színvonal a termék- és szolgáltatás minőségét tekintve, vagy idetartozik a korrekt, részletes tájékoztatás, a várakozás nélküli gyors ügyintézés, a rugalmas problémakezelés, az egyéb garanciák, a pénzügyi fegyelem, a stabil személyzeti állomány… stb.

Ha a cég a SWOT analízis során a vevő szempontjából is értelmezi a válaszokat, akkor olyan kézzelfogható állapotfelmérést kap önmagáról, mely valóban kiinduló pontja lehet a stratégiai tervezésnek. Azonban ez még nem minden.

Ne álljunk meg félúton! – A pillanatnyi kórkép, még nem mozdítja előre a céget

Mindaddig, amíg a felmért tulajdonságok csak egy bőséges listát jelentenek, nem végeztünk semmit. Ez csak egy leltár. Az adottságaink pedig mit sem érnek a nélkül, hogy megtanulnánk használni őket!

Ezért a SWOT analízist a profi cégek nem csupán az egyébként is ismert erősségeik, gyengeségeik, lehetőségeik és veszélyek feltárására használják, hanem arra, hogy mindezt a piac és vevőik szempontjából  együttesen figyelembe véve vonjanak le következtetéseket, alkossanak célokat, valamint jelöljenek ki irányvonalakat a cselekvési tervek számára. A SWOT analízis következő lépése tehát – haladó stratégák részére – a következtetések levonása és irányvonalak kijelölése

Nagyon leegyszerűsítve, néhánytipikusan gyakori adottság figyelembe vételével elkészítettem erre vonatkozóan is egy kis SWOT táblázatot az alábbiakban. Egy étterem egy-egy adottságát vettem alapul. Így talán közelebbi képet kaphatunk arról, valójában mekkora haszna van egy SWOT analízisnek: Ha ez megvan, innen már szinte gyerekjáték megalkotni azokat a lépéseket és célokat, melyek a vevőszerzéshez szükségesek!

Ne feledje, fontos, hogy a stratégiában kitérjen arra, milyen eszközökkel, és lépés sorozatokkal fog érdeklődőket szerezni vállalkozása számára, majd hogyan teszi az érdeklődőit első vásárlókká. Ha már ezt is elérte, kell, hogy legyenek újabb eszközei és lépései arra, ami visszatérővé teszi a vásárlóit, sőt, akár törzsvevőkké, és ne feledje az ajánlásokat kidolgozni… mindezek azonban már stratégiai tervezés lépései.

Farkas Erika
a vevőszerző marketingrendszerek szakértője & marketingszöveg-író
marketingszoveg.hu

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek