A reklámipar korszakai

Ma már reklám nélkül nemigen lehet sikeres egyetlen vállalkozás sem, ez az iparág azonban sok cégvezető szemében még mindig kissé misztikus homályba burkolózik. Ha meg akarjuk érteni a reklámipar jelenlegi trendjeit és ajánlásait, érdemes egy gyors pillantást vetni, hogy milyen trendek uralkodtak az elmúlt 50–70 év marketingtörténetében.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A termék korszak

Az ötvenes években a reklámozás elsősorban a termékkorszakát élte. Ezekben a „régi szép időkben” a reklámszakemberek még a termék tulajdonságaira és a vásárlók szükségleteire koncentráltak. A legfontosabb cél itt az „USP”(unique selling point), azaz az egyedi értékesítési ajánlat célba juttatása volt. A 60-as évekre azonban egyre több „másoló termék” jelentkezett, ami miatt egyre nehezebbé vált az USP-k elérése. Egy termék piacra dobása után egyre hamarabb jelentkeztek – az Al Ries kifejezésével élve – „én is” termékek. Elkezdődött az egymásra licitálás időszaka. A korszakot jól illusztrálja egy reklámmenedzser akkori kritikája: „Múlt évben nem volt mit mondanunk, ezért ráírtuk a termékre, hogy új formula. Idén tényleg továbbfejlesztettük a terméket, és most nem tudunk mit ráírni.”

Kép: Pixabay

Az imázs korszaka

Ennek a korszaknak a szereplője, minden idők egyik legismertebb és legsikeresebb reklámguruja, David Ogilvy. A cégek úgy gondolták, hogy a sikeres eladáshoz a hírnév és az imázs fontosabb, mint a termék tulajdonságai. „Minden termék hosszú távú befektetést jelent a márka imázsába” – így jellemezte Ogilvy az imázspítés lényegét. Valószínűleg igaza volt, mivel nem kisebb márkákat vitt sikerre, mint a Scweppes vagy Rolls Royce. Hasonlóan a termékkorszakhoz, itt is a „másolók” vették el az imázsépítés hatékonyságát. Egy idő után mindenki saját brandet akart építeni, és a sok brand és imázs között lehetetlenné vált kitűnni.

A pozicionálás korszaka

A 80-as évekre rájött a reklámpiac, hogy az addigi kreatív reklámgyakorlat helyett teret kell engedni a sokszor nyers, de sokkal racionálisabb valóságnak. A 80-as évekre már jellemző túlinformáltságban és információáradatban (ami azóta csak növekedett) sem imázsépítéssel, sem termékbemutatással nem lehetett már olyan eredményes kampányokat építeni, mint korábban. Elérkezett a pozicionálás korszaka. Pozíciót kellett építeni az emberek és vásárlójelöltek fejében (agyában). Így lett az üdítőitalból Coca Cola, a fénymásolóból Xerox, a fényképezőgépből Kodak stb. A cél a stratégia lett. Itt már nem volt elég egy jó termék, a lényeg, hogy vagy elsőként kerülj be az emberek fejébe, vagy hozz létre saját kategóriát magadnak. A lényeg, hogy legyen saját helyed a vevőid koponyájában.

A helyzet a 80-as évek óta sokat változott. A technikai fejlődéssel, az agytudományok, neuromarketing és digitális marketing kifejlődésével sokkal eredményesebbé és pontosabbá vált a marketing. Többet tudunk a vevőkről, szokásaikról, igényeikről és döntéseikről, a reklám komoly tudománnyá vált.  A lényeg viszont ugyanaz maradt. Jó reklámokat készíteni, megérteni a vevőink igényeit, és minél magasabb megtérülést biztosítani a reklámnak. Csak a hogyan változott. De az nagyon.

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,

foldimiklosdaniel.hu

Földi Miklós Dániel, reklámpszichológus, üzleti tréner, író
Több mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo