Az Európai Unió tagállamai közül Magyarországon a legnagyobb azon felhasználók aránya, amelyek nem használják ki az interneten keresztüli telefonálás lehetőségét. Ingyenes online csatornákon keresztül csupán a felhasználók 27 százaléka telefonál, hálózaton keresztül olcsóbb nemzetközi hívásokat pedig csupán 4 százalékuk bonyolít le. Az Európai Unióban ez a két szám magasabb, 32, illetve 6 százalék. Magyarország ezekkel az arányokkal jelentősen elmarad a kelet-közép európai régió többi országától. Pedig ha többen élnének az alternatív lehetőségekkel, nagymértékben csökkenthetnék távközlési költségeiket. A megoldást az Európai Bizottság a korlátozásoktól és indokolatlan költségektől mentes európai telekommunikációs piacot elősegítő javaslatai jelenthetik – adta hírül az Internetet.hu távközlési összehasonlító portál.
Pedig, mint azt korábban megírtuk, a szakértők ezt a megoldást kifejezetten ajánlják kkv-k számára, mivel a kialakításához nem szükséges telefonvonal, sem nagy értékű beruházás. Rugalmasan bővíthető, testre szabható, de ami még fontosabb: a hagyományos telefonszolgáltatáshoz képest összesen 20-30 százalékot takaríthatunk meg vele. Nincs kapcsolási díj, a másodperc alapú számlázás miatt pedig annyit fizetünk, amennyit ténylegesen beszéltünk. Rugalmasságát tovább erősíti, hogy a használt díjcsomag akár havonta módosítható a várható forgalom függvényében.
Míg Magyarországon csupán a felhasználók 27 százaléka használ ingyenes VoIP (Voice over IP) szolgáltatásokat, addig ez a szám Csehországban 48, Horvátországban 45, Szlovákiában 39, Lengyelországban 34, Ausztriában pedig 33 százalék. Egyedül Romániát előzzük meg a maga 22 százalékával. Az Európai Bizottság felmérése rámutat arra is, hogy egyes tagországokban a háztartások több mint fele él a netes alapú ingyenes hangszolgáltatás lehetőségével. Meglepő módon ez nem a nyugat-európai államokra jellemző mentalitás. Bulgáriában 58, Lettországban 52, Észtországban 51, Litvániában pedig a háztartások 50 százaléka él az ingyenes lehetőséggel. A fejlettebb nyugati államokban azonban az olcsóbb nemzetközi hívásokat lehetővé tévő online szolgáltatásokat többen használják (Hollandia 14, Luxemburg 12, Szlovénia 12 százalék).
A VoIP magyarországi népszerűtlenségének több oka is van. Az ingyenes hanghívásra előszeretettel használt mobilinternet hazánkban immár évek óta hagyományosan nem képes jelentősen bővülni. Az egy főre jutó havi adatforgalom több éve 1 GB körül mozog, és bár egyre többen használnak mobilnetet, továbbra sem következett be az áttörés. „A legtöbben itthon még mindig olcsóbb megoldásnak tartják a vezetékes internet használatát. Míg a legolcsóbb 1 GB-os mobilinternet 2000 Ft/hónap körül mozog, addig ugyanilyen árban már egy korlátlan ADSL-csomag is kapható több mint 1 Mbit/s letöltéssel. A külföldi árakat nézve nincs ekkora különbség” – magyarázza Solt Ádám, az Internetet.hu távközlési szakértője.
A másik jelentős ok ennél direktebb. A szolgáltatók Magyarországon tudatosan korlátozzák az ingyenes vagy olcsó hívásokat és üzenetküldést lehetővé tévő szolgáltatások és alkalmazások használatát. Letiltják például a Viber, a WhatsApp vagy a Skype forgalmát, és helyette arra igyekeznek rávenni a felhasználókat, hogy az ő csomagjaikon keresztül kommunikáljanak. „A VoIP-szolgáltatások korlátozása vagy tiltása több európai országban is előfordul, azonban az, hogy az összes szolgáltató egyöntetűen alkalmazzon ilyen intézkedéseket, már nem mondható általánosnak. A tendenciában akkor tapasztalhatunk változást, ha életbe lépnek az Európai Bizottságnak a korlátozásoktól és indokolatlan költségektől mentes európai telekommunikációs piacot elősegítő javaslatai. Itt azonban kettős hatás érvényesülhet, egyrészt mérséklődnek vagy eltűnnek bizonyos korlátozások, másrészt azonban a roamingdíjak eltörlése csökkentheti a VoIP- forgalmat, hiszen az egységes díjszabású EU-s piacon sokkal kevésbé lesz szükség ennek a használatára” – teszi hozzá Solt Ádám.