Kiváltható a munkahelyi telefon?

2012. április 12. csütörtök - 13:16 / Timár Gigi
  •    

Régen túlvagyunk már a telefon-fax-számítógép irodai szentháromságán. Ma mindez egybeolvadhat. Érdemes megismerkedni az új technológiai lehetőségekkel, mert ezek segíthetik a hatékonyabb és költségtakarékosabb működést.

 

Kép:PP archív
Kép:PP archív

Az új távközlési technológiák gyökeresen megváltoztatják a szervezetek teljes működését, így nem lesz majd olyan cég, amely kivonhatná magát a technika fejlődése alól. Ezek a technológiák azonban csak akkor képesek érdemben hozzájárulni a versenyképesség javításához, ha kreatív módon alkalmazzák őket – például az IP telefonok nyújtotta rugalmasságot – az üzleti folyamatok újjászervezéséhez.

Egy kézből

Az egyes szolgáltatások önmagukban egyre kevésbé piacképesek és fenntarthatóak – talán ez lesz majd 2012 egyik legfontosabb piaci tanulsága. Azok a szereplők lehetnek sikeresek, amelyek üzleti modelljüket képesek széles kínálatra, rugalmas, minél inkább ügyféligényekre szabható, „több az egyben" szolgáltatáscsomagokra és azok országos értékesítésére alapozva kialakítani. Így a cégek a szolgáltatók nagy részénél mára komplex csomagokat választhatnak, egy kézből kapva meg minden, a működéshez szükséges kommunikációs és informatikai szolgáltatást. Ennek révén egyszerűbbé válik a szolgáltatóval való kapcsolattartás, optimális rendszer tervezhető, és kedvezőbb díjak kialakítására is lehetőség van.

Mobilpiac
Bár az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint a mobilinternet-előfizetések évente közel duplázódó száma tavaly az év végén elérte a 2 millió 155 ezret, a már sokszor „temetett”, telefonvonal alapú ADSL-előfizetések száma évek óta stabilan tartja magát; jelenleg mintegy 800 ezer előfizető használja. Az ADSL alapú szélessávú szolgáltatások az elkövetkező években is erősek maradnak, mivel egyre több és szélesebb szolgáltatási spektrum érhető el rajtuk, miközben még nagyon korlátozott területen létezik versenyképes alternatíva. Az elmúlt néhány év tapasztalata alapján azonban az is nyilvánvalóvá vált, hogy a mobil alapú szélessávú szolgáltatásokra nagy igény mutatkozik, főként kiegészítő, pluszszolgáltatásként, amelyet az ügyfelek vezetékes szélessáv-előfizetésük mellett vesznek igénybe. A mobiltelefónia a bevételeket tekintve három évvel ezelőtt, 2008-ban érte el a csúcspontját, ezt követően a SIM-kártyák állományának folyamatos gyarapodása ellenére a piac előbb zsugorodásnak indult, majd az utóbbi egy évben stagnált a Magyar Infokommunikációs Jelentés idei számai szerint. Az üzleti szereplők körében az okostelefonok kínálta számos funkció közül az elektronikus levelezés és a netezés a legelterjedtebb, de a GPS alapú navigáció is előkelő helyen szerepel a sorban. A kifejezetten vállalati jellegű felhasználás – mint a cég adatállományainak, dokumentumainak, prezentációinak elérése, esetleg szerkesztése – még kevés helyen van fókuszban. Mivel a beszéd célú mobil-előfizetések és a mobilhálózaton forgalmazott percek érdemi emelkedésével már nemigen lehet számolni, a szolgáltatók közötti (ár)verseny fokozódik – világít rá Gál Tamás, a BellResearch vezető tanácsadója. Az egy ügyfélre jutó átlagos bevételek ezért továbbapadnak, aminek következményeképpen a követező években a piac kismértékű csökkenésére lehet számítani. A távközlési piacon végbemenő változások között idén egyértelműen a mobilpiac bővülése, illetve a virtuális mobilhang-szolgáltatás elindulása a legszembeszökőbb. Miközben a negyedik, saját mobilfrekvenciával rendelkező szolgáltató saját hálózatának kiépítése zajlik, az elsőként megjelenő Tesco Mobile mellett várhatóan piacra lép több virtuális mobilszolgáltató, úgynevezett MVNO. Takács Krisztián, a BTel elnök-vezérigazgatója szerint a pusztán az előfizetések száma alapján telítettnek tekintett magyar mobilpiac egyszerre akár több virtuális mobilszolgáltatót is elbír, feltételezve azt, hogy ezek a szolgáltatók egymástól eltérő szolgáltatási struktúrákban, más-más feltételekkel, különböző kategóriájú készülékekkel, különböző percdíjakkal, különböző felhasználói csoportoknak, jellemzően saját, meglévő ügyfeleknek, vásárlóknak kínálnak mobilos alternatívát.

Az üzleti csomagok legfőbb előnye, hogy több különböző, a hétköznapi ügymenet és munka során leggyakrabban igényelt távközlési szolgáltatást – vezetékes telefon, vezetékes internet, mobiltelefon és mobilinternet – együtt kínálnak informatikai szolgáltatásokkal. Az utóbbiak közül a kkv-k számára legrelevánsabbakat válogatják össze. A csomagok olyan szolgáltatásokat tartalmaznak, amelyekkel a legkisebb cégek is egy lépésben fejleszthetik vállalkozásukat, ráadásul költségcsökkentés mellett – hangsúlyozza a Magyar Telekom.

Hazavihető iroda

A telekommunikációs és informatikai szolgáltatások összekapcsolása a technológiai fejlődés következtében annál is könnyebb, mivel mostanra a hangátvitel területén is egyértelművé vált, hogy az IP alapú technológiáké lesz a főszerep. A kis- és középvállalkozások jellemzően valamilyen telefonalközpont vásárlásával oldják meg, hogy valamennyi munkatárs asztalán saját melléken elérhető készülék álljon, ma már azonban ez bérelhető szolgáltatások révén is lehetséges. Ebben az esetben a szolgáltató helyezi ki, üzemelteti és tartja karban a készülékeket, amelyek egyszeri díj nélkül elérhetők a cégek számára.

Az IP alapú hangátvitel előnye, hogy internetes felületen jelenik meg, ezért rugalmasabban kezelhető és telepíthető elődeinél. A technológiára könnyű átáll: ha van ADSL vonal, szerelni sem kell. Beállítások tekintetében is rugalmasabb a hagyományos vonalas telefonoknál, mivel a hangátvitel hangminta alapján történik, amelynek minőségét a szolgáltatóval való megállapodás szabja meg, így lehetőség van a megszokottnál sokkal jobb, akár HD minőségű hang átvitelére is – bár nem árt felkészülni arra, hogy ebben az esetben nagyobb sávszélességet foglal majd le a telefonálás.

A IP alapú technológiák legfontosabb használati előnyeik között említi Pocsaji Zoltán, az Invitel szolgáltatáskategória-menedzsere, hogy a kollégák szoftveres segítséggel „hazavihetik" az irodai melléküket. Egy, a hordozható számítógépre letöltött program segítségével – melyből ingyenesen elérhető verzió is létezik – a laptop képes fogadni a megadott mellékre érkező hívásokat, de a dolgozó a kimenő hívásait is intézheti a céges vonalon keresztül, bárhol is van. Ez a rugalmasság kiemelten fontos lehet például olyan folyamatosan úton lévő kollégák esetében, mint az értékesítők, de számos más területen is előnyöket kínál.

Középpontban az ügyfelek
A teljes üzleti informatikai piac évről évre csökken 2006–2007 óta a Bell Research hazai kutatása szerint. Leginkább a mikrovállalatok fogják vissza a költekezést, ötven százalékuk egyáltalán nem költött IT-re 2010-ben. A kis- és középvállalkozások azonban mintha kezdenének újra forrásokat elkülöníteni informatikai fejlesztésre. A beruházások többsége még mindig az informatikai alapinfrastruktúra létrehozásával vagy fejlesztésével hozható kapcsolatba – olvasható a Magyar Telekom számára készített tanulmányban. A mikrovállalatoknál az átlagos „nagyprojekt” alig pár százezer forintos befektetést jelent. A piac erőteljesen koncentrált, az informatikai költések körülbelül feléért összesen mintegy ezer nagyobb vállalat felelős. Egyelőre nem túl elterjedt a szerverhoszting-szolgáltatás igénybevétele sem: a szerverszámítógépek 86 százalékát hagyományos megoldással, saját telephelyen, saját menedzseléssel üzemeltetik. Összességében mintegy 7 ezer társas vállalkozásnál, költségvetési intézménynél jelenik meg az informatikai outsourcing valamilyen formája. A nagyobb szervezetek körében több teret kapnak a menedzsment jellegű szolgáltatások, míg a kisebb szereplők inkább infrastruktúra jellegű outsourcingszolgáltatásokat vesznek igénybe. Az Economist Intelligence Unit (EIU) friss kutatása szerint a jövőben a fejlesztések olyannyira az ügyféligények kiszolgálását helyezik a középpontba, hogy 2020-ra a hagyományos kutatás-fejlesztés teljesen kiszorul, a termék- és szolgáltatásötletek elsődleges forrásaivá az ügyfelek visszajelzései válnak. 2012-ben a növekedés alapját várhatóan a mobilinternetezők és az okoskészülékeket használók előfizetései, illetve nagy ütemben növekvő adatforgalmazása jelenti majd, de jelentős bővülés tapasztalható a szélessávú internet-előfizetések terén is. Ezzel együtt nagy lendülettel halad az adatátviteli hálózatok fejlesztése, megnyitva az utat a nagy sebességigényű szolgáltatások, mint az internetes televíziózás és az interaktív alkalmazások használatának tömeges elterjedése előtt.

Rugalmas építés

Lehetőség van saját menürendszer kiépítésére is, amelyben – a nagyvállalati környezetben megszokott – tetszés szerinti üdvözlő üzenetet és menüpontokat alakíthat ki maga a felhasználó kkv egy internetes felületen. Egy alközpont megvásárlása esetén ez a szolgáltatás százezres nagyságrendű plusztételt jelentene a beruházásban, az IP alapú rendszer esetében viszont a csomag része. Elérhetők a munkát megkönnyítő egyedi beállítások is, például lehetséges automatikusan egy bizonyos telefonszámra kapcsolni dedikált bejövő hívásokat, amelyek így gyorsabban és egyszerűbben kezelhetők. Külön híváscsoportokhoz akár egyedi telefonszám is rendelhető, így egy hirdetésben megadott szám például a központ helyett azonnal az értékesítőknél szólalhat meg. A mellékállomások száma rugalmasan bővíthető vagy szűkíthető. Ha három új kolléga érkezik, számukra azonnal beszerezhető az állomás, de fel lehet készülni esetleges nagyobb forgalmú időszakra is rövid távú bővítéssel.

Hasznos újdonság az elektronikus faxszolgáltatás. Ez növeli a hatékonyságot – hiszen bármelyik kolléga bárhonnan, bármikor küldhet céges faxüzenetet -, sőt még a felhasznált papír és tintapatron mennyisége is csökken általa. A faxok ugyanis a felhasználó e-mail fiókjába érkeznek, ahonnan – a címzett helyére a megfelelő számot beírva – küldeni is tud. A szolgáltatások többsége mobilneten is működőképes, ami egyre fontosabbá válik az üzleti felhasználók számára.