Egyre kevésbé jellemző a magyarokra a karácsonyi túlköltekezés: míg 2017-ben a válaszadók közel 40 százaléka költött többet, mint megengedhette volna, addig az idei évben 30 százalékra csökkent e mutató. Jelentősen csökkent azok száma, akik kölcsönt vesznek fel a karácsonyi bevásárláshoz. A lakosság javuló pénzügyi helyzetét jelzi az is, hogy a tavalyi évhez képest sokkal kevesebben érzik úgy, hogy a január az év legnehezebb hónapja - ezek az Intrum Európa követeléskezelő által évente készített Európai Fogyasztói Fizetési Jelentés legfontosabb megállapításai.
Tudatosabban vásárolunk
Jobban odafigyelünk a karácsonyi bevásárlásra, mint egy évvel korábban. Míg 2017-ben a magyar családok közel 40 százaléka költött többet ajándékokra, addig 2018-ban ez az arány 30 százalékra csökkent. Mindez megegyezik az európai átlaggal. A vizsgált országokat figyelembe véve a magyar adat javult a legnagyobb mértékben – holtversenyben a norvég, a finn és a lett mutatókkal.
A 18-24 éves korosztályhoz tartozó fiatalok körében magasabb a túlköltekezési hajlandóság, mint az idősebb generációk esetében. A kutatás szerint minden második fiatal hajlamos többet költeni karácsonyi ajándékokra, mint megtehetné. Mindez jól mutatja, hogy mennyire fontos a fiatalok pénzügyi edukációja.
A túlköltekezési hajlandóság csökkenésében nagy szerepet játszik, hogy a háztartások jobb anyagi helyzetben vannak, magasabb elkölthető jövedelem áll rendelkezésükre. Ennek következtében az ajándékok megvásárlása már kevésbé terheli meg a családi kasszát.
Ezt támasztja alá, hogy a magyarok a tavalyi évhez képest sokkal kevésbé aggódnak amiatt, miből fogják megvásárolni a karácsonyi ajándékokat – ez a mutató 7 százalékponttal javult egy év alatt, így csak kismértékben tér el az európai átlagtól.
Továbbra sem szeretünk karácsonykor hitelből vásárolni: tavaly még nagyjából minden 5. ember élt e lehetőséggel, míg az idei évre 16 százalékra csökkent azok aránya, akik kölcsönből is finanszíroznák a bevásárlást. Ez szintén egybevág a háztartások javuló pénzügyi pozícióival.
A háztartások javuló pénzügyi helyzetét az is mutatja, hogy egyre kevesebben érzik úgy, hogy pénzügyileg a január az év legnehezebb hónapja. Tavaly még minden második magyar tartotta így, 2018-ban azonban már 40 százalék körülire csökkent ez a mutató.
Felfalusi Péter, az Intrum vezérigazgatója szerint az adatok azt mutatják, hogy egy év alatt is jelentős javulás ment végbe a családok pénzügyi helyzetét illetően. A kutatás szerint egyre kevésbé tartunk a karácsonyi kiadásoktól, és kevesebben érzik megterhelőnek a januárt. „Viszont az is látszik, hogy a pénzügyi tudatosság tekintetében van még hova fejlődünk: a fiatalabb generációk hajlamosak a túlköltekezésre” – hívta fel a figyelmet a szakember.