Visszafogott ünnepre készülnek a magyarok

A lakosság majdnem kétharmada kevesebb, mint 50 ezer forintot költ a karácsonyra, és több mint felük takarékoskodással vagy akár kölcsönből fedezi az év végi kiadásokat. Ajándékot a legtöbben csak a közeli családtagoknak vásárolnak, ugyanakkor minden tizedik ember egyáltalán nem ajándékoz – derül ki a CIB Bank kérésére készült friss, reprezentatív felmérésből1, amelyben a magyar lakosság ünnepi kiadásaira, ajándékozási szokásaira voltak kíváncsiak.

A lakosság fele spórol a karácsonyra

A magyar lakosság kétharmada 50 ezer forintnál kevesebbet tervez elkölteni idén a karácsonnyal kapcsolatos kiadásokra, az ajándékok mellett beleértve minden mást is, mint az étel, a dekoráció vagy az utazás a távolabb élő rokonokhoz. A skála másik végén mindössze az emberek 8 százalék-a áll, ők úgy tervezik, hogy 100 ezer forintnál többe fog kerülni a karácsony.

Szolid ünnep lesz az idei?
Szolid ünnep lesz az idei?
Fotó: Depositphotos

A felmérés adatai szerint a nők valamivel magasabb összeget becsülnek a kiadásokra, ami származhat abból, hogy jobb rálátással rendelkeznek a karácsonnyal kapcsolatos háztartási költségekre, de az is magyarázhatja a különbséget, hogy magasabb arányban ajándékoznak és jótékonykodnak, ahogy erre a felmérés szintén fényt derített.

Az év végi ünnepekkel járó költségeket csak a lakosság harmada tudja takarékoskodás nélkül fedezni: bár az emberek harmadának elég a karácsony előtti néhány hónapban jobban odafigyelnie a kiadásokra, ötödüknek viszont már ennél is korábban kell elkezdeniük a spórolást (ez leginkább az alapfokú végzettségűekre és a 60 éven felüliekre jellemző). A megkérdezettek 2 százalék-a válaszolta, hogy nem takarékoskodik, inkább kölcsönt vesz fel, hogy úgy ünnepelhesse a karácsonyt, ahogyan szeretné.

Visszafogottan ajándékoz a többség

A legtöbben (43 százalék) csak szűk családi körben ajándékoznak, de a két véglet sem elhanyagolható mértékű: minden 10. ember mindenkinek vásárol és 11 százalék válaszolta, hogy senkit sem lep meg az ünnepre. Az ajándékvásárlási szokások alakulása összefügg a társadalmi helyzettel, tehát a lehetőségekkel is, például a felsőfokú végzettségűek körében alacsonyabb azoknak az aránya, akik egyáltalán nem vesznek ajándékot, vagy csak kisebb dolgokat. Más tényezők is hatással vannak erre az ünnepi szokásra, a férfiak és a vármegyeszékhelyeken élők például magasabb arányban válaszolták, hogy nem vesznek senkinek ajándékot.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo