Ropiország karácsonya: egy szájként ropogtat 10 millió magyar

Karácsonykor és szilveszterkor a sós snack-ek, illetve a chips-ek iránti kereslet is megugrik. Hazánkban a különböző snack-ekből a teljes fogyasztás évi 30.000 tonna, ennek hatoda decemberben fogy el.

Kép: Pixabay

A magyar snackpiac sajátossága, hogy az európai átlagnál jóval kisebb hányadot hasít ki belőle a burgonyachips és helyette jóval nagyobbat a lisztből sütött snack (sóspálcika, perec, kréker). Egy főre eső chips-fogyasztásban a 24. helyen állunk a vizsgált 29 európai ország listáján; ropi-, perec- és krékerfogyasztásban viszont 7. helyen vagyunk. (Néhány évvel ezelőtt még úgy látszott, hogy az Orbán-kormánynak sikerült a padlóra küldenie a chipspiacot!)

A téli ünnepek igazi szezonnak számítanak a sós snackek piacán is. Chips-ből egyharmadával több fogy a nyári hónapokhoz képest; a krékerek, perecek és pálcikák keverékéből készülő sós mixek forgalma pedig még ennél is jobban, 50%-al ugrik meg karácsonyi-szilveszteri időszakban. Összességében a teljes éves magyar sós snack termelés 1/6-a, 5.000 tonna decemberben fogy el az üzletekben.

Egészségesebbek lettek

Ami a burgonyachips-et illeti, az utóbbi években a meglehetősen konzervatív ízlésű magyar chips-fogyasztók egyre inkább nyitottá váltak a merész, új ízekre. A piacot kb. negyedszázada három nagy ízirány uralja: a sós, a különféle paprikás-chilis-pepperonis és az általában hagymával kombinált tejfölös-tejszínes-sajtos. A hagyományos ízek mellé szilveszterkor a magyarok szívesen vásárolnak húsos és különféle pikáns, egzotikus fajtákat is. A gyártók ennek megfelelően az elmúlt években a receptúrát is folyamatosan fejlesztették, a só- és telített zsírsav tartalmat jelentősen csökkentették. Ezért nem is lehet a ropogtatnivalókat felelőssé tenni a túlzott sófogyasztásunkért.

Magasabb adótól nem leszünk soványabbak
Az élelmiszerek adójának emelésével nem lehet javítani a népegészségügyi mutatókon, csak társadalmi összefogással – közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség, arra reagálva, hogy a WHO 20 százalékos különadót javasolt a cukortartalmú italokra.
„A magyar lakosság sóbevitelének mindössze 1,1 százaléka származik snackekből, vagyis a magas sófogyasztásáért nem a chips-ek a felelősek. Az EU-ban ugyanis az utolsó helyek egyikén állunk a chips-fogyasztásban” – mondta el Szabó Gábor, az Intersnack Magyarország Kft. (Chio) vállalati kapcsolatok és piackutatási vezetője. „Az USA-ban például 26-szor több chips fogy, mint Magyarországon, a sóbevitelük azonban csak feleakkora, mint a miénk.”

A hollandok mindenkinél több chips-et esznek

Európában továbbra is a Brit-szigeteken, Skandináviában és a Benelux államokban fogy a legtöbb sós snack. A hollandok tavalyelőtt maguk mögé utasították az addig az első helyen álló norvégokat és most 7,7 kg/fő éves fogyasztással vezetik a listát a 6,9 kg-ot ropogtató skandinávok előtt. A snackfogyasztás nem kizárólag egy adott ország jövedelmétől, hanem kulturális hagyományaitól is függ. A fejlett burgonyatermesztéssel és élénk távolsági kereskedelemmel bíró Északnyugat-Európában komoly hagyománya van a burgonyachips-nek és snack-magvaknak, illetve a zordabb időjárás, a hosszabb téli éjszakák miatt az emberek több időt töltenek otthon.

Délre haladva ennek megfelelően kevésbé népszerűek a snack-ek. Ettől teljesen különbözik a helyzet a Balkánon, ahol sokkal népszerűbb a szotyi, a tökmag és a ropi. Hazánkban e három trend mindegyikéből érződik valami, aminek eredménye, hogy nálunk kb. 3 kg az egy főre jutó sós snack fogyasztás, amivel még az európai átlagot, a 3,8 kilogrammot sem érjük el. Érdekes, hogy Franciaország és Ausztria mögöttünk van, Románia pedig előttünk, tehát tényleg nem kizárólag a jövedelemtől függ, hogy hol mennyit ropogtatnak.

Csökkenteni és nem növelni kellene a termékadót
A magyar élelmiszeripar adó- és járulékterhei jelenleg is messze meghaladják az európai versenytársak hasonló költségeit, és az elmúlt évek során azok mértéke jelentősen emelkedett. A népegészségügyi termékadót (NETA) ezért nem növelni, hanem csökkenteni kellene.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo