Olimpia: Kis kockázattal sokat nyerhetünk

2008 karácsonya táján sosem látott egységben állt a közvélemény elé a fővárosi közgyűlési minden politikai frakciója. A BOM kezdeményezését támogatták, pályázat benyújtását a budapesti olimpia megrendezésére, s mindent, ami ezzel jár. Lehet, megértették: többről van szó, mint olimpiáról.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kéne egy ügy, ami összefogná az országot, amit szinte mindenki támogatni tudna. Annak ellenére, hogy vannak neves ellenzői, a budapesti olimpia ügye ilyen lehet. A Fővárosi Közgyűlés 2008. december 18-án egyhangúlag elfogadta Az olimpiatörvény tervezete és A 2020-as budapesti olimpiai nagyprojekt lehetséges helyszínei című előterjesztéseket, és támogatta a parlament elé való benyújtást. A döntést követően Demszky Gábor főpolgármester, Szalay-Berzeviczy Attila, a BOM elnöke, Ikvai-Szabó Imre, Hagyó Miklós és Horváth Csaba főpolgármester-helyettesek, valamint az öt parlamenti párt fővárosi frakcióvezetői közös sajtótájékoztatót tartottak. Az optimisták még azt a megjegyzést is megkockáztatták, hogy ha ez az ügy képes volt Demszky Gábort és Tarlós Istvánt, a Fidesz-frakcióvezetőjét igaz egyetértésben egymás mellé ültetni, hátha a két nagy rivális párt elnökére is hasonlóképpen hathat a budapesti olimpia.

A válság nem lehet kifogás

Az, hogy az események idáig fejlődtek, a 2005 novemberében nyilvánosság elé lépett BOM érdeme. A mozgalmat létrehozó Szalay-Berzeviczy Attila - a Budapesti Értéktőzsde volt elnöke - 1992 óta ott volt minden olimpián. Az athéni játékok győzték meg arról, hogy mi is meg tudnánk ezt csinálni, nem csak a nagyok képesek erre. Még Peking után is így gondolja. Szerinte a BOM-hoz csatlakozóknak elegük van abból, hogy az aktuálpolitika megszállta mindennapi életünket, és hogy elhisszük, és úgy is viselkedünk, mintha született vesztesek volnánk. A fővárosban sikerült megnyerniük Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettest és Beleznay Éva főépítészt, akik meglátták a tervben azt, hogy ez valóban jó a fővárosnak, és "belülről" is támogatták ezt az ügyet.

2007 elején a BOM finanszírozásával 2006 végére elkészült megvalósíthatósági tanulmány - a PricewaterhouseCoopers (PwC) aktualizálta korábbi, 2002-es anyagát - opponense, a Kopint-Datorg alapvető feltételnek tartotta a konvergenciaprogram sikeres megvalósítását, az euró bevezetését 2013-ig és évi 3-4 százalékos átlagos éves gazdasági növekedést a következő évtizedben. Az akkori gazdasági helyzet sem volt rózsás, most pedig a gazdasági világválság közepén kellene foglalkozni ezzel a kérdéssel. Jó kifogás, mondja erre a BOM elnöke:

- Ahogy a válságon nem segít a 2020-as budapesti olimpia, a válság sem lehet oka annak, hogy elvessük ezt a gondolatot. Egy krízis mindig jó ok a változásra, a paradigmaváltásra. Ez a válság beindíthat régóta várt döntéseket, van esély erre, igaz, ez még nemigen látszik. Természetesen könnyebb lenne az olimpia ügyét vinni magas GDP-növekedés, magasabb vállalati beruházási kedv mellett. Könnyebb lenne erről dönteni, mint most, amikor a munkanélküliség növekedésének problémáját próbáljuk megoldani.

Az olimpia terve ebben a fázisban nem sportszakmai ügy, hanem gazdasági, országfejlesztési kérdés, állítja Szalay-Berzeviczy Attila. Ha a parlament elé kerül az olimpiatörvény tervezete - amelynek elkészültét szintén a BOM finanszírozta -, és el is fogadják a jogszabályt, akkor föláll a pályázat-előkészítő bizottság, amelynek az lesz a feladata, amit most a BOM csinál: hogy összekösse az érdekeket, és így létrejöjjön egy megvalósítható terv, amelynek alapján elkezdődhetnek a fejlesztések, építkezések.

Az érem két oldala

Persze azt a BOM elnöke sem tagadja, hogy ilyen válságos időkben nehéz elérni, figyeljenek a távoli és bizonytalan olimpiára. Az érem másik oldala viszont az, hogy sokan várják, történjék végre valami pozitív, előremutató dolog a válság ellenében. A fővárosi döntés áttörés volt: komoly politikai erő állt az olimpiai gondolat mellé, a politikai frakciók egyetértése nem mindennap megismétlődő esemény.

Az olimpiatörvénynek - a tervezet jelen formájában a pályázat-előkészítő bizottság létrehozásáról és egy cselekvési terv meghatározásáról rendelkezik - a közeljövőben nincs komoly költségvetési vonzata, a fölállítandó hivatal működését kellene állami pénzből finanszírozni. Az olimpiával kapcsolatos építkezések zömmel 2013 után indulnának meg, így a költségek - meg persze a kedvező hatások is - csak később lennének érzékelhetők. Ám ha igaz, akkor már euróval fizetünk - 2012-2013-ra ez realitás lehet -, ami azt jelentené, hogy megfelelünk a maastrichti követelményeknek, vagyis az ország jobb államháztartási helyzetben menne bele az olimpiai projektbe.

- A hivatalnak addig is lenne forrásszerzési lehetősége, a fundraising: amennyit össze tud gyűjteni a magántőkétől és a lakosságtól, azt vissza is forgathatná - mondja Szalay-Berzeviczy Attila, aki szerint a 2020-as projekt beindulásának egyik érzékeny pontja a törvénytervezet parlamenti elfogadása. - Dönteni kéne, mert az idő múlik, és minden egyes nappal kevesebb marad a felkészülésre, miközben folyik az uniós pénzek felhasználása, a harmadik nemzeti fejlesztési terv és stratégiai előkészítése. Ha a felkészülés jó, és a törvény elfogadásával keretet adunk ennek a projektnek, akkor könnyebben mozdul a magántőke, mert vannak szabályok. Márpedig a siker kulcsa, hogy milyen mértékig tudjuk a magántőkét bevonni. Egyre közeledik a 2011-es pályázati határidő, és látjuk, hogy Prága készül, újra jelentkezni fog a 2016-os jelentkezés elbukása után, 2020-ra is.

Mindenképpen nyertesek

Az eddigi olimpiákkal szemben a budapesti olimpia városon belüli rendezvény lenne, nem kellene elzarándokolni különböző távoli helyszínekre, ami már önmagában is érdekessé teszi. A sporteseményeket, -helyszíneket a Duna fűzné össze, a Hajógyári-szigettől a belvároson át a Csepel-sziget északi csúcsáig terjedően. Az olimpiai tervek tehát fölélesztik a Dunát - nincs még egy nagyváros, amelynek ilyen központi folyója lenne, és ne lenne rajta városi forgalom -, a fejlesztések többségére pedig a városnak olimpia nélkül is nagy szüksége lenne. Erről Beleznay Éva főépítész is beszélt az m1 A szólás szabadsága című műsorában januárban, ahol elmondta: a projekt keretében amúgy is elkerülhetetlen fejlesztéseket kellene megvalósítani, csak feszesebb ütemben.

Az olimpiai projekt természetesen nem csak mentálisan ösztönző, pragmatikus szempontból is támogatásra érdemes. A 2013-tól Budapest - fejlettségi szintje miatt - már nem fog uniós pénzeket kapni, szüksége van tehát egy olyan integrált városmodernizációs programra, amivel pályázhat uniós forrásokra. Az olimpiai projekt alkalmas erre. É ez az ország érdeke is.

Kis kockázattal sokat nyerhetünk tehát. Szalay-Berzeviczy Attila úgy látja, a BOM az olimpia ügyével integrálni tudta a gazdasági versenytársakat és a politikai vetélytársakat is. Ha intézményesíteni tudjuk azt, hogy vannak célok, amelyekért érdemes és lehet együttműködni, akkor is nyertesek leszünk, ha az olimpiát nem is nyerjük meg.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin márciusi számában.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo