Nyugdíjpénztárak: kétséges kimenet

Miközben egyre erőteljesebb kommunikációs kampányokkal igyekszik számos intézmény a hosszú távú pénzügyi szemlélet és az öngondoskodás fontosságát elterjeszteni a lakosság körében, a kormány hárommillió ember megtakarítását irányította át a pillanatnyi költségvetési lyukak betömésére.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

 


Vannak még kérdések
Kép:flickr

A kötelező magán-nyugdíjpénztári ág tavaly megkezdett felszámolását idén befejezik. (Az állami ellátásban egyelőre nem látszik a stratégia.) 2011-ben több mint 100 ezer pénztártag a kormányzati nyomás ellenére a maradás mellett döntött, több mint 250 milliárd forint vagyont hagyva a szektor szereplőinél. Őket most ismét válaszút elé állították: március 31-éig kell eldönteniük, maradnak-e, vagy mégis visszatérnek az állami pillérhez, feltéve ezzel a pontot a kormány i-jére. (Van kihasználatlan lehetőség a nyugdíjban. Az itthon ritkán emlegetett foglalkoztatói nyugdíj a svéd modell hangsúlyos eleme, az EU számos országában az állami nyugdíjrendszert legerőteljesebben kiegészítő pillér.)

Tagi szempontból nézve most némileg korrektebb a helyzet, mint tavaly, bár a visszalépés feltételeit meghatározó kormányrendelet még csak ígéret. Ami jelen pillanatban biztos: ez évtől a magán-nyugdíjpénztári tagok is keresetük 10 százalékát nyugdíjjárulékként kötelezően a Nyugdíjbiztosítási Alapba és nem a pénztárukba fizetik be, vagyis a kasszáknak ebből a forrásból nem lesz bevételük. Mivel a pénztártagok továbbra is szereznek szolgálati időt a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerben, és jövedelmük a tb-nyugellátások megállapítása során figyelembe vehető, jogosultak lesznek állami nyugdíjra, akárcsak a visszalépők. Ennél a pontnál azonban még vannak kérdések.

Nem egyértelmű, hogy teljes, 75, esetleg 76 százalékos nyugdíjat kapnak majd, és az is kérdéses, milyen időszakra. Elvileg a 2011. december 31-ikét megelőző évekre az állami pillérből származó nyugdíjuk hozzávetőleg 76 százalékára lesznek jogosultak: jár az államhoz addig befizetett járulék után 75 százalék, és a 14 hónapos tagdíjátirányítás miatt hozzávetőleg plusz 1 százalék. Az sem egyértelmű, hogy a maradók a 2012. január elsejét követő szolgálati évekre 75 vagy 100 százalékos nyugdíjat kapnak-e majd. A visszalépők számára sem minden tiszta. Egy évvel ezelőtt a tagi kifizetés minden formája adómentes volt, ma kétséges, hogy milyen feltételekkel dönthetnek a reálhozamok és a tagdíj-kiegészítés sorsáról. A pillanatnyi reálhozam tükrében dönteni azonban csalóka. 2011. május 31-én szerencsés pillanatban kellett „forintosítani" a megtakarításokat. Azóta viszont estek a hozamok, nőtt az infláció, és kérdés, hogy 2012. május 31-én miként fog állni a befektetések csillagzata.

Forgatókönyvek nyugdíjpénztárakra
■ A 100 ezer jelenlegi pénztártag vállalja havi 14 ezer forint önkéntes tagdíj megfizetését.
■ Jogilag lehetőség van arra, hogy a pénztártagok adomány formájában támogassák a kasszákat. Erre a befizetésre nem vonatkozik a működésre fordítható 0,9 százalékos szabály.
■ Megváltoztatják a törvényt, amely előírja a pénztárak költségszerkezetét, és kevesebb tagdíjból változatlan formában működik tovább a szektor.
■ Megváltoztatják a törvényt, amely a pénztárak működését szabályozza, és lehetővé válik a kötelező és önkéntes kasszák fúziója.
■ Egy pénztár lesz, amely átveszi, és a jövőben kezeli a pénztárakban maradók vagyonát. Ebben az esetben lényegesen kisebb tagdíj is elég.
■ A pénztártagok döntésétől függetlenül megszűnnek a pénztárak, és a vagyon az államhoz kerül.

- Mindenkinek azt kell átgondolnia, hogy amikor majd eléri a nyugdíjkorhatárt, az ország gazdasági potenciálja milyen szintű nyugdíjat fog lehetővé tenni számára. A nyugdíjpénztárban addig felhalmozott megtakarítása jelentheti az időskori jövedelme fix hányadát, ami nem kizárt, hogy az elképzeléseknek megfelelően eléri majd a nyugdíj 25 százalékát - mondja Lehoczky László, az MKB Nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatója.

Kérdés, hogy a pénztártagoknak van-e valós döntési alternatívájuk. Az eddig talpon maradt 15 pénztár működése ez évtől ugyanis nem garantált, annak ellenére sem, hogy 2012-től a magán-nyugdíjpénztári tagok önkéntes alapon fizethetnek saját, adózott jövedelmükből tagdíjat, amelynek legkisebb mértékét a pénztárak alapszabálya határozza majd meg.

- Az állam által előírt díjak és a befizetésekből működésre fordítható költséghányad viszont változatlan. Annak ellenére, hogy ma már nem beszélhetünk kötelező tagságról, a pénztáraknak továbbra is meg van kötve a kezük, és a tagdíjból legfeljebb 0,9 százalékos működési költséget vonhatnak le. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének fizetendő vagyonarányos felügyeleti díj mértéke és számítása is változatlan: a mintegy 250 milliárd forintos magánpénztári vagyonra vetítve éves szinten 62,5 millió, továbbá pénztáranként 2 millió forint. Vagyis a 15 pénztár után 92,5 millió forint felügyeleti díjat kell megfizetni. A tagdíj további 0,35 százalékát pedig a Garancia Alap részére kell elkülöníteni. A Stabilitás számításai szerint 100 ezer tagot és 15 pénztárat feltételezve tagonként átlagosan minimum évi 168 ezer forintos - havi 14 ezer forintos - önkéntes tagdíjbefizetésre lenne szükség csak ahhoz, hogy nulla működési költség mellett az állam által előírt díjakat ki tudják fizetni a pénztárak - ismerteti a számításokat Borza Gábor, a szövetség elnöke.

Átlagosan minimum évi 168 ezer forintos – havi 14 ezer forintos – önkéntes tagdíjbefizetésre lenne szükség csak ahhoz, hogy nulla működési költség mellett az állam által előírt díjakat ki tudják fizetni a pénztárak

Tegyük fel - bár ez nem valószínű -, hogy az embereknek lenne ennyi havonta félretehető pénzük. A megtakarításra szánt forintokért azonban éles verseny folyik. Igaz, a Stabilitás szerint ezért az összegért a pénztártagok nagyon alacsony költségű vagyonkezeléshez jutnak - hiszen a 14 ezer forintból 13 ezer 874 forint a tagok eddig felhalmozott egyéni nyugdíjcélú megtakarításait gyarapítaná -, ám minél kevesebben döntenek a maradás mellett, annál többe kerül a maradás. Ráadásul ezt a hosszú távú öngondoskodási formát - szemben az önkéntes kasszákkal vagy a tbsz- és nyesz-megtakarításokkal - sem adókedvezménnyel, sem más formában nem támogatja az állam. Ha a pénztárak költségszerkezete megegyezne az önkéntes kasszákéval, havi 5-10 ezer forintos befizetés is elég lenne - mutat rá Borza Gábor.

Lehoczky László szerint működőképes megoldás lehetne, ha a maradó magán-nyugdíjpénztári tagok átléphetnének az önkéntes ágba úgy, hogy áthozott megtakarításaik egy alszámlára kerülnének, továbbra is megtartva az eddigi felhasználási kötöttséget. Az önkéntes számláról tíz év türelmi idő után a hozam felvehető kamat- és jövedelemadó-teher nélkül - a tőke után már eho-t és szja-t kell fizetni -, az áthozott magány-nyugdíjpénztári összeg viszont a jövőben is csak nyugdíjcélra fordítható. A pénztártag pedig eldönthetné, hogy melyik számláját gyarapítja.

A kasszákra vonatkozó eltérő működési szabályzat azonban jelenleg nem teszi lehetővé az összeolvadást, és nem úgy tűnik, hogy a jogszabályalkotók ez irányban kívánnák módosítani az előírásokat. Az Origo hírportálon kiszivárgott „A nyugdíjrendszer átalakításának lehetséges irányai" címet viselő, a nemzetgazdasági tárca által készített munkaanyag például hangsúlyozza az önkéntes nyugdíjpénztárak fontosságát, de olyan átalakítást szorgalmaz, amely kiszorítaná a bankokat és a biztosítókat a nyugdíjpénztárakból.

Egyes szakértők szerint reálisan egy pénztár tud fennmaradni, amely átvenné a teljes tagságot, megtartaná a jelenlegi befektetéseket a következő 3-5 évben, majd ez után kialakítaná a saját vagyonkezelési struktúráját. Ehhez viszont a 15 pénztár teljes egyetértésére lenne szükség és arra, hogy a tagok bizalmat szavazzanak az önszerveződő formában létrejövő új intézménynek.

Ha nem sikerül mindenki számára elfogadható működési modellt találni, a második pillér végérvényesen eltűnik. Március végéig lehet gondolkodni a tagoknak és a pénztáraknak. Kérdés, mi lesz azután. Ha visszamegy a pénz a költségvetésbe, egy időre enyhül a nyugdíjrendszer problémája, és tovább késnek a paradigmatikus változások. Ha mindenki kitart, hiányozni fog 250 milliárd a büdzséből, és esetleg újabb „nyugdíjvédelmi intézkedésre" lesz szükség, jobb esetben sürgetővé válik a reform. Kérdés, hogy az kinek lenne jó.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo