Hétfőn a Margit híd alatt futó vízcsövek cseréjével és felújításával elkezdődik a híd teljes felújítása, emiatt lezárják az átkelő északi járdáját - hangzott el Lakos Imrének, a főváros közlekedési tanácsnokának mai sajtótájékoztatóján. A következő napokban az autós forgalom korlátozására még nem kell számítani, ezek a munkák ugyanis elsősorban a híd alatt zajlanak majd.
A Margit hidat az autós forgalom elől augusztus 21-én zárják le, a BKV járatai azonban a felújítás során csaknem végig járnak majd. A híd rekonstrukciója az északi oldalon kezdődik, ekkor a jelenleg középen futó vágányokat a déli oldalra helyezik át. Ehhez előbb meg kell erősíteni a híd szerkezetét, ez értelemszerűen szintén a híd alatt zajlik majd. A nagykörúti villamospálya csatlakoztatásakor - ősszel - egy hétvégén villamospótló autóbuszok járnak majd.
Lassan, de jár majd a villamos és a busz
Ugyanez történik majd várhatóan jövő tavasszal, amikor az északi oldal elkészültével a forgalmat ide helyezik át, és megkezdik a déli oldal bontását, illetve újjáépítését. A hidat a két „félhíd" felújítását követően, azok „összekötésekor" - várhatóan jövő nyáron - teljesen le kell majd zárni egy rövid időre. Ezek kivételével mind a 4-6-os villamosok, mind a buszjáratok közlekednek majd a hídon, 10 km/órás sebességkorlátozással.
A felújítás miatt számos forgalmi változásra kell majd Budapesten számítani: mintegy 40 jelzőlámpás csomópontot kell majd átalakítani, új jelzőlámpás csomópont épül a Frankel Leó utca és a Török utca kereszteződésében, a hídfők környezetében pedig teljesen új forgalmi rend lép életbe. A felújítás idejére új buszsávokat alakítanak ki és számos járatot sűrítenek majd.
A szakemberek számítása szerint az Árpád híd és az Erzsébet híd a Margit híd forgalmának körülbelül 30-40 százalékát veszi majd át - mondta Lakos Imre, aki egyben kérte az autósok együttműködését is.
A rekonstrukció során az útburkolatot, a villamospályát és a pályalemezt elbontják, ez utóbbit megerősített szerkezetre cserélik. A híd acélszerkezeteit új, 25 évig tartós korrózióvédelemmel látják el. Ugyancsak kicserélik a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket. Az átkelő északi oldalának kiszélesítésével önálló, kétirányú kerékpárút épül, amely összeköti majd a pesti és a budai rakpartok bicikliútjait.
4000 tonna acéllal
Hosszabbak lesznek a pesti és a budai lehajtó sávok és kiszélesítik a parti pilléreket is. Kiszélesítik és korláttal látják el a margitszigeti villamos megállóhelyeket. Az aluljáró megszűnik, helyette lámpás kereszteződést alakítanak ki, hogy a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedők is könnyedén kijuthassanak a Margitszigetre. A hidat 692 méteren, a villamosvágányt pedig 1145 méteren újítják fel, emellett 1,67 km hosszú kerékpárút épül. A felújításkor mintegy 4000 tonnányi acélszerkezetet újítanak fel.
A műemléki rekonstrukció során felújítják a sérült pillérszobrokat, a hiányzót pótolják. Újra láthatóak lesznek a címerek, és a díszpárkány. Korhű kandelábereket és az eredetivel megegyező korlátokat alakítanak ki. Helyreállítják a pesti és a budai hídfőket is. A híd acélszerkezete - az eredetihez hasonlóan - visszakapja andráskeresztes rácsozatát is. A Margit híd - a budapesti Duna-hidak közül immár negyedikként - díszkivilágítást is kap.
A tervek szerint az autós forgalom 2010 nyarának végén, őszének elején használhatja ismét a hidat. A felújítási munkák azonban még ezt követően is - várhatóan 2011 márciusáig - folytatódnak majd.
A híd felújítása 20,8 milliárd forintra kalkulálható, ehhez jön még az ÁFA. Az Európai Unió a projektet 6 milliárd forinttal támogatja. A tervezéssel, a lebonyolítással, a műemléki alkotásokkal és az uniós projekteknél kötelezően előírt tartalékkerettel együtt a híd felújítása mintegy 30 milliárd forintba kerül; az összeg a Fővárosi Közgyűlés júniusi döntésének megfelelően rendelkezésre áll.
forrás: budapest.hu
További információ a Margit híd-projekt honlapján.