A szálloda felelőssége az általános szabályok szerint a dolgokban bekövetkezett károkért áll fenn. Dolog alatt ebben az esetben a kimagasló értékkel nem bíró tárgyakat kell érteni, mint például a ruhanemű vagy a mobiltelefon.
A szálloda a vendég dolgaiban bekövetkezett kárért akkor felel, ha e dolgot a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen vagy a szobájában helyezte el. Felel a szálloda azokért a dolgokért is, amelyeket vendég a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott.
Így például, ha a szobánkban elhelyezett dolgaink tűnnek el, ezekért a szálloda felelősséggel tartozik. Úgyszintén felel például a szállodai ruhatárban elhelyezett vagy a ruhatárosnak átadott dolgokért. Nem felel viszont, például a szállodai medence mellett hagyott és meg nem talált mobiltelefonért.
A szálloda felelősségének legmagasabb összegét a törvény a napi szobaár összegének ötvenszeresében határozza meg.
Az egyszerű dolgoktól eltérő felelősségi szabályok vonatkoznak a vendég készpénzére, értékpapírjaira és más értéktárgyaira. Az értéktárgyak olyan dolgok, amelyek a szokásosnál nagyobb értékkel rendelkeznek, különösen például a nagy értékű ékszerek, műtárgyak, vagy adott esetben a gépjármű kulcsa.
A vendég készpénzéért, értékpapírjaiért és más értéktárgyaiért a szálloda csak akkor felel, ha a dolgot megőrzésre átvette, vagy a megőrzésre való átvételt megtagadta. Azaz ebben az esetben nem elég, ha például az értékes dolgot a vendég a szobájában elhelyezte, mert mind a szálloda mind a vendég érdeke azt diktálja, hogy az értéktárgyak az e célra szolgáló biztonságos helyen kerüljenek elhelyezésre. A szálloda csak akkor felel az ilyen dologért, ha kifejezetten átvette megőrzésre vagy pedig a vendég az értéktárgyat át kívánta adni megőrzésre, de ezt a szálloda megtagadta. Viszont ezekben az esetekben a készpénzért, értéktárgyakért korlátlanul felel, nem érvényesül tehát a napi szobaár ötvenszeresének megfelelő korlát.
Ki a vendég?
Bizonyos helyzetekben fontos kérdés lehet, hogy ki a szálloda vendége, hiszen a szálloda csak az ő dolgaiért felel. A szálloda vendége az, aki a szállodában megszáll, függetlenül attól, hogy adott esetben csak rövidebb ideig veszi igénybe e szolgáltatást vagy hosszabb ideig marad. Nem szállóvendég viszont a „vendég vendége”, azaz, aki például a szállodában megszálló vendéghez érkezik látogatóba, de a szállodától maga nem vesz ki szobát. Úgyszintén nem vendég az, aki például bérleti szerződés alapján bérel lakást, nyaralót az üzemeltetőtől, mivel ebben az esetben a bérbeadó nem szálloda, és a felek között bérleti viszony jön létre.
Dr. Szabó Gergely ügyvéd Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda