Ez a Balkán: egyre több kenőpénzt fizetünk

A Transparency International ma megjelent legfrissebb felmérése szerint a lakosság fele úgy véli, hogy az üzleti szféra vesztegetések útján befolyásol politikai döntéseket. Magyarországon az emberek legnagyobb része az üzleti szektort, illetve a politikai pártokat tartja a legkorruptabbnak.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A korrupcióellenes világszervezet által szerdán bemutatott Globális Korrupciós Barométer közvéleménykutatás az átlagemberek korrupcióval kapcsolatos véleményét és tapasztalatait tárja fel. Az eredmények szerint Magyarországon minden harmadik ember úgy véli, hogy a kormány korrupció elleni törekvése hatástalan. A régióban lévő országok közül nálunk a legrosszabb a kormány megítélése, szemben Ausztriával, ahol a legjobb.

Egészségügy, földhivatal, közműcégek

A Globális Korrupciós Barométer azt mutatja, hogy Magyarországon továbbra is az egészségügyben élnek legtöbben a megvesztegetéssel. Az egészségügyet a földhivatalok követik, harmadik helyen a közmű-szolgáltatók végeztek.

Globális Korrupciós Barométer
A Transparency International megbízásából készült idei Globális Korrupciós Barométer 69 ország közel 75.000 állampolgárának véleményét tükrözi. A Transparency International megbízásából a 2008 októbere és 2009 márciusa között zajló kutatást, a Gallup International végezte el. Magyarország idén először szerepelt a felmérésben.

A magyarországi megkérdezettek az üzleti szektort (47%) és politikai pártokat (42%) tartják a legkorruptabbnak. Az eredmény a nemzetközi átlagot tükrözi. Az üzleti szektorról alkotott vélemény világszerte egyre lesújtóbb: az emberek több mint fele véli úgy, hogy az üzleti szféra gyakran megvesztegetéssel próbálja befolyásolni a politikát, törvénykezést, szabályozásokat.

"A nemzetközi eredmények egy gazdasági válság következtében józanul gondolkodó lakosságot, gyenge jogszabályi környezetet és a vállalatok számonkérhetőségének hiányát mutatják" - mondta Huguette Labelle a Transparency International elnöke. „Ugyanakkor azt is látjuk, hogy a lakosság hajlandó a tiszta vállalatokat támogatni. A vállalatok részéről nagyon erős elkötelezettségre van szükség, elengedhetetlen a kormányzattal való pénzügyi és egyéb kapcsolataik átláthatóságának erősítése" - tette hozzá Labelle.

  Minden hetedik magyar fizet

A Globális Korrupciós Barométer 2009-es adatai szerint, az elmúlt 12 hónapban Magyarországon a megkérdezettek 14%-a fizetett valamilyen formában csúszópénzt. A Gallup által 2007-ben mért 9%-os rátához képest ez jelentős visszaesést mutat. Régióbeli helyzetünket nézve az eredmény közepesnek mondható, Szerbiában, Ukrajnában 18-17%-os, ezzel szemben Horvátországban és Ausztriában alig 2-3%-os volt a megvesztegetések aránya.

„Nagyon szomorú, ám nem teljesen váratlan, hogy Magyarországon az egészségügyben fizetik a legtöbb kenőpénzt, hiszen rengeteg megoldatlan probléma van a szektorban - így többek között a hálapénz kérdése is. A GlaxoSmithKline, mint a Transparency International Vállalati Támogató Fórumának tagja elkötelezett amellett, hogy az egészségügy átlátható és tiszta legyen, és ehhez szeretnénk tevőlegesen mi is hozzájárulni" - jelentette ki Leitner György, a GSK ügyvezető igazgatója.

Nem jelentjük

A 2007-es adatokhoz viszonyítva a korrupciót bejelentők száma is közel azonos. A Globális Korrupciós Barométer szerint, a korrupciót észlelők mindössze 3%-a tesz bejelentést. Az emberek nagy része nem bízik abban, hogy a panasztétel után segítséget kap. A legtöbb megkérdezett szerint, a korrupcióval kapcsolatos panaszok benyújtására fennálló rendszerek hatástalanok.

„A jelenleg előkészítés alatt álló kormányzati antikorrupciós csomag tartalmazza a korrupciós esetekről szóló bejelentéseket fogadó intézmények erősítését és a bejelentők védelmének biztosítását. Amennyiben ezek az elemek megvalósulnak, illetve hatékonyabbá tudjuk tenni a korrupciós ügyek felderítését, minden valószínűség szerint jelentősen javulni fog a magyar helyzet" - jelentette ki Alexa Noémi a Transparency International Magyarország igazgatója.

Javaslatok

A hazai adatok egyértelművé teszik, hogy amennyiben vissza akarják szerezni az állampolgárok bizalmát, az üzleti és a politikai elitnek közösen kell mielőbb fellépnie. „A vállalatok belső ellenőrzési mechanizmusainak erősítésén, a pártok, képviselők és kampányok finanszírozásának átláthatóvá tételén túl szükség van olyan közös fellépésekre, amelyek a két szektor iránti bizalmat növelik" - tette hozzá Alexa. A Transparency International által sok országban kipróbált, a közbeszerzéseket nem újabb szabályokkal, hanem önkéntes vállalásokkal tisztító átláthatósági megállapodások épp ezt a célt szolgálják.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo