Ennyin is múlhat egy baleset

A statisztikák szerint a közlekedési balesetek kockázata 27 °C körüli hőmérsékleten átlagosan 6 százalékkal, 32 °C-tól 13 százalékkal, míg 37 °C felett 33 százalékkal nő az ideális 22-24 °C-hoz képest. Ezt a rizikót akár teljesen kiiktathatják a gépkocsi-tulajdonosok egy jól működő autóklíma-berendezéssel – figyelmeztet a napokban beköszöntött hőség kapcsán a Bárdi Autó Zrt. alkatrészkereskedő vállalkozás. Persze csak akkor, ha az otthoni légkondicionáló berendezésekhez hasonlóan az autóklímán is rendszeresen, 10-15 ezer kilométerenként elvégeztetjük a szükséges karbantartásokat, kicseréltetjük a pollenszűrőt, illetve megtisztíttatjuk a klímarendszert. Ezzel azt is megelőzhetjük, hogy a kórokozók elszaporodjanak és a megtelepedett vírusok és gombák megbetegedést okozzanak.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A klíma karbantartását akár otthon, saját kezűleg is el lehet végezni az autóalkatrész-kereskedőknél kapható klímatisztító spray és fertőtlenítő használatával. De lehet választani az erre szakosodott szervizekben elérhető ózonos klíma fertőtlenítést is.

Kép: SXC

A Bárdi Autó Zrt. szakértői emellett a kétévenkénti diagnosztika fontosságára is felhívják a figyelmet. Egy ilyen vizsgálat során a nyomásértékek és a hűtési teljesítmény ellenőrzése mellett a kondenzátor tisztítására és a rendszer teljes átvizsgálására is érdemes sort keríteni. Négyévenként pedig ajánlott a maradék klímagáz lefejtése és a klímarendszer tömítettségének ellenőrzése, majd a megfelelő mennyiség visszatöltése is. Ekkor van lehetőség új kompresszor olajat betölteni a rendszerbe, illetve a szárító szűrő cseréje is javasolt.

Hogyan lesz hideg az utastérben?

Arra csak kevesen gondolnak, hogy mi történik az A/C gomb megnyomása után. Pedig egy hosszú évekig tökéletesített folyamatnak köszönhető, hogy még a nyári forróságban is kellemes környezetben utazhatunk. Akárcsak az otthoni légkondicionáló, úgy az autóba épített rendszer is a hűtőközeg nyomás- illetve halmazállapot-változására épül.

Ez a folyamat természetesen energiát igényel. A légkondicionáló bekapcsolása általában 5-10 lóerőt elvesz az autó erejéből, emiatt a régebbi, gyengébb teljesítményű modelleknél az ember könnyen érezheti úgy, hogy még valaki beült mellé. Szintén jellemző tünet, hogy az alapjárati fordulatszám kissé megemelkedik, hiszen a kompresszor meghajtásáról is gondoskodnia kell a motornak. Az is teljesen természetes, hogy a hűs levegő nem azonnal, hanem fél, illetve egy perccel később érkezik meg az utastérbe, hiszen ennyi időre van szüksége a klímának ahhoz, hogy a folyamat megtörténjen.

Baleset lehet a vége, ha rossz helyen szervizelünk
Több mint fél millió autó közlekedik olyan engedély nélküli átalakításokkal a hazai utakon, amelyek súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek, mivel a szakszerűtlenül átalakított világítási berendezések, a minősítetlen keréktárcsák és a szaktudást nélkülöző tuningolások életveszélyesek is lehetnek, hívja fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).
Mik a jelei annak, hogy probléma van a klímával?

Minden autóra igaz – legyen az régi vagy új –, hogy a hűtőközeg elszökik. Azt gondolnánk, hogy a régi autóknál ez gyakori jelenség, de mivel az új, hatékonyabb berendezéssel felszerelt autókban kevesebb a gáz, ezért éppen az új járműveket sokkal súlyosabban érinti ez a probléma.

Azt, hogy elszökik a klímagáz, az autósok kocsijuk egyre gyengülő teljesítménye alapján következtethetnek – vélik a Bárdi Autó Zrt. szakértői. A hűtőközeg csökkenése miatt ugyanis az autó már nem tudja tartani a korábbi nyomás és hőmérsékleti értékeket. A klímarendszer alkatrészei közül igen gyakran a kompresszor hibásodik meg. Ennek elhasználódását szinte minden esetben az egyre hangosabb működési zaj jelzi, egészen addig, amíg az alkatrész el nem romlik.

Nyár elején sokan szembesülnek azzal, hogy a légkondicionáló bekapcsolásakor kellemetlen szag jön a szellőzőrácsok közül. Mindez a folyamatos páralecsapódás számlájára írható, a gyakori ki- és bekapcsolás (azaz a rövid utakon való közlekedés) miatt ugyanis rengeteg baktérium megtelepszik a rendszerben. A gombák és baktériumok idővel akár súlyos megbetegedést is okozhatnak annak, aki hosszú ideig használja a szennyezett klímát. A baktériumok megtelepedése azzal is megelőzhető, ha egy hosszabb út után, röviddel a megérkezés előtt kikapcsoljuk a légkondicionálót, hogy kiszáradjon a rendszer – tanácsolják a Bárdi Autó Zrt. szakértői.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo