„Az emberek azt hiszik, a pénz eszköz. Tévednek. A pénz az úr”

A Bennfentes játék maró humorú szatíra a rablókapitalizmus fenntarthatatlanságáról. Úgy hat, mint a Tőzsdecápák mai, globális valóságra hangszerelt változata: nincs már benne pátosz és heroizmus.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A 81 éves, Oscar-díjas Costa-Gavras (Eltűntnek nyilvánítva, Zenedoboz) egykoron harcos filmkészítő volt. Komoly hangvétellel leplezett le elnyomó rendszereket, társadalmi visszásságokat. 2005-ben azonban már fekete humorral mesélt egy állásából kirúgott férfiról, aki sorozatgyilkossá válik, hogy kiiktassa a piacról riválisait. A Bennfentes játékban hasonlóan cinikus kiábrándultsággal pécézi ki magának a bankrendszert.

A jól feltőkésített Phenix Bank elnöke rákos. Szövetségesei az ellenséges felvásárlástól tartva memoárjának anonim íróját, Marc Tourneuilt nevezik ki a helyére. Bábnak. De a férfi hamar kimutatja a foga fehérjét. Több fizetést követel, és nem engedi elődjének, hogy használhassa az irodáját. Megittasul a hatalomtól. Még a szex is jobban megy otthon. Figyelteti az igazgatótanács tagjait, nehogy valaki a pozíciójára törjön. Régen a királyi trónért tülekedtek így, ma céges befolyásért.

Bár nem valós történetet dolgoz fel a film, tulajdonképpen tehetné. Mert csupa olyan ügyeskedést és intrikát tartalmaz a cselekmény, amely nap mint nap végbemegy a befektetési alapok és a multik felső szintjein. A legeredetibb és legfergetegesebb jelenet a részvényesi közgyűlés, amit 147 ezer alkalmazott néz élőben online.

„Az emberek azt hiszik, a pénz eszköz. Tévednek. A pénz az úr. Minél jobban szolgálod, annál jobban kezel téged” – mondja az amerikai tőkés (Gabriel Byrne) a filmben.
Costa-Gavras tulajdonképpen megalkotta a Tőzsdecápák (1987) euroverzióját. Csak ott az etikátlanságra buzdító, fausti kísértést egy idealista tejfelesszájú kapta (Charlie Sheen) a karvalytőkéstől (ott Michael Douglas, itt Gabriel Byrne), Costa-Gavrasnál viszont már a feltörekvő főhős is köpönyegforgató. Kapkodja ugyan a fejét, mint mindenki, aki a talentumánál, kaliberénél feljebb került a ranglétrán, de azért jól zsugázik. Nem kell őt félteni, hideg fejjel kalkulál, bónuszát is tíz adóparadicsomon keresztül utaztatja, hogy ne szúrjon szemet az adóhivatalnak. Blöffölni is tud: azzal a fenyegetéssel szereli le a francia kormányt, hogy átteszi a bank székhelyét az óceán túlpartjára, engedve amerikai részvényesei nyomásának. Pedig azok nem is kértek ilyet. Hogy bevédje magát, mindegyik ellenségével folytatott telefonbeszélgetését rögzíti. Oliver Stone-nál Charlie Sheen csak a sztori végére keményedik meg, hogy a diktafonos trükköt képes legyen bevetni egykori mentora ellen. A mai vezérek már hírből sem ismerik az ilyen lojalitásdilemmát. Bankvezér-igazgató hősünknek megállás nélkül olyan manővereket kell kivédenie, amelyek az ő kirúgatására hajtanak.

Figyeljük vergődését az amerikai részvényes – egy hedge fund – szorításában, de inkább szemlélőként, mintsem drukkerként. Miért? A film stílusban, tempóban és izgalmi fokban nem marad el a hollywoodi alkotásoktól, de sokkal szarkasztikusabb, mint a pozitív hősöket faragó amerikai pénzügyi thrillerek, amelyekben kötelező a pátosz. Itt nem nemesül hérosszá senki.

Costa-Gavras egy sasszemű minisztériumi exfunkcionárius 2004-es regényét adaptálta filmre (aki aztán a magánszektorban kapitulált). Az eredeti cím (Le Capital – A tőke) Marx főművét idézi, és valóban, nem kevés antipátia van ebben a filmben a finánctőke burzsoáziája iránt. A rendező érdeme, hogy nem megy el demagógiába (csak egy éjszakai bárban játszódó jelenet tűnik előítéletesnek). A balos-jobbos polemizálást is hanyagolja (mindössze egyszer szól be egy családi összejövetelen a balos nagybácsi, de ez a szóváltás is cinikus slusszpoénnal végződik). Stone-nál Sheen apja szakszervezetis, ő képviselte a régi értékeket, és ott még volt rágódás az ifjú főhős részéről. Itt már csak pikírt megjegyzés és flegma vállrántás.

A film utolsó mondata Costa-Gavras üzenete arról, hogy az értékteremtés helyett a profitmaximalizálásra utazó karvalytőke mélyén emberi hibák, gyarlóságok rejlenek. Amik előbb-utóbb az egész kapitalista rendszer szétrobbanásához vezetnek. Mindezt humorral tárgyalja végig: a danse macabre viháncolása ez a romlás biztos tudatában.

DVD-n kiadja: Fantasy Film

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo