„Az emberek azt hiszik, a pénz eszköz. Tévednek. A pénz az úr”

A Bennfentes játék maró humorú szatíra a rablókapitalizmus fenntarthatatlanságáról. Úgy hat, mint a Tőzsdecápák mai, globális valóságra hangszerelt változata: nincs már benne pátosz és heroizmus.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 81 éves, Oscar-díjas Costa-Gavras (Eltűntnek nyilvánítva, Zenedoboz) egykoron harcos filmkészítő volt. Komoly hangvétellel leplezett le elnyomó rendszereket, társadalmi visszásságokat. 2005-ben azonban már fekete humorral mesélt egy állásából kirúgott férfiról, aki sorozatgyilkossá válik, hogy kiiktassa a piacról riválisait. A Bennfentes játékban hasonlóan cinikus kiábrándultsággal pécézi ki magának a bankrendszert.

A jól feltőkésített Phenix Bank elnöke rákos. Szövetségesei az ellenséges felvásárlástól tartva memoárjának anonim íróját, Marc Tourneuilt nevezik ki a helyére. Bábnak. De a férfi hamar kimutatja a foga fehérjét. Több fizetést követel, és nem engedi elődjének, hogy használhassa az irodáját. Megittasul a hatalomtól. Még a szex is jobban megy otthon. Figyelteti az igazgatótanács tagjait, nehogy valaki a pozíciójára törjön. Régen a királyi trónért tülekedtek így, ma céges befolyásért.

Bár nem valós történetet dolgoz fel a film, tulajdonképpen tehetné. Mert csupa olyan ügyeskedést és intrikát tartalmaz a cselekmény, amely nap mint nap végbemegy a befektetési alapok és a multik felső szintjein. A legeredetibb és legfergetegesebb jelenet a részvényesi közgyűlés, amit 147 ezer alkalmazott néz élőben online.

„Az emberek azt hiszik, a pénz eszköz. Tévednek. A pénz az úr. Minél jobban szolgálod, annál jobban kezel téged” – mondja az amerikai tőkés (Gabriel Byrne) a filmben.
Costa-Gavras tulajdonképpen megalkotta a Tőzsdecápák (1987) euroverzióját. Csak ott az etikátlanságra buzdító, fausti kísértést egy idealista tejfelesszájú kapta (Charlie Sheen) a karvalytőkéstől (ott Michael Douglas, itt Gabriel Byrne), Costa-Gavrasnál viszont már a feltörekvő főhős is köpönyegforgató. Kapkodja ugyan a fejét, mint mindenki, aki a talentumánál, kaliberénél feljebb került a ranglétrán, de azért jól zsugázik. Nem kell őt félteni, hideg fejjel kalkulál, bónuszát is tíz adóparadicsomon keresztül utaztatja, hogy ne szúrjon szemet az adóhivatalnak. Blöffölni is tud: azzal a fenyegetéssel szereli le a francia kormányt, hogy átteszi a bank székhelyét az óceán túlpartjára, engedve amerikai részvényesei nyomásának. Pedig azok nem is kértek ilyet. Hogy bevédje magát, mindegyik ellenségével folytatott telefonbeszélgetését rögzíti. Oliver Stone-nál Charlie Sheen csak a sztori végére keményedik meg, hogy a diktafonos trükköt képes legyen bevetni egykori mentora ellen. A mai vezérek már hírből sem ismerik az ilyen lojalitásdilemmát. Bankvezér-igazgató hősünknek megállás nélkül olyan manővereket kell kivédenie, amelyek az ő kirúgatására hajtanak.

Figyeljük vergődését az amerikai részvényes – egy hedge fund – szorításában, de inkább szemlélőként, mintsem drukkerként. Miért? A film stílusban, tempóban és izgalmi fokban nem marad el a hollywoodi alkotásoktól, de sokkal szarkasztikusabb, mint a pozitív hősöket faragó amerikai pénzügyi thrillerek, amelyekben kötelező a pátosz. Itt nem nemesül hérosszá senki.

Costa-Gavras egy sasszemű minisztériumi exfunkcionárius 2004-es regényét adaptálta filmre (aki aztán a magánszektorban kapitulált). Az eredeti cím (Le Capital – A tőke) Marx főművét idézi, és valóban, nem kevés antipátia van ebben a filmben a finánctőke burzsoáziája iránt. A rendező érdeme, hogy nem megy el demagógiába (csak egy éjszakai bárban játszódó jelenet tűnik előítéletesnek). A balos-jobbos polemizálást is hanyagolja (mindössze egyszer szól be egy családi összejövetelen a balos nagybácsi, de ez a szóváltás is cinikus slusszpoénnal végződik). Stone-nál Sheen apja szakszervezetis, ő képviselte a régi értékeket, és ott még volt rágódás az ifjú főhős részéről. Itt már csak pikírt megjegyzés és flegma vállrántás.

A film utolsó mondata Costa-Gavras üzenete arról, hogy az értékteremtés helyett a profitmaximalizálásra utazó karvalytőke mélyén emberi hibák, gyarlóságok rejlenek. Amik előbb-utóbb az egész kapitalista rendszer szétrobbanásához vezetnek. Mindezt humorral tárgyalja végig: a danse macabre viháncolása ez a romlás biztos tudatában.

DVD-n kiadja: Fantasy Film

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo