Éppen a ropi jön ki a legrosszabbul a kormányzati sarcból

A népegészségügyi termékadó bevezetése alaposan felbolydította a nassolnivalók piacát: ugyan viszonylag kevés magyar szereti a ropogtatnivalókat, de egyre inkább az egzotikus csipszek felé fordulnak, míg a ropit már alig veszi valaki.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Pixabay

A magyarok nem egy nassolós nép, még a legnépszerűbb snack típusokat, a burgonyachips-et és a sóspálcikát is csak a lakosság alig több mint fele fogyasztja. A naponta snacket ropogtatók aránya pedig még a fél százalékot sem ér el - derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet felméréséből.  Az Intersnack Magyarország Kft. (Chio) adatai szerint pedig az utóbbi évben az egzotikus ízek és a minőségi termékek felé hajlik a hazai snackfogyasztás, a tipikusan magyar termék, a ropi viszont veszélyben lehet.

Veszélyben a ropi

Már korábbi kutatásokból is kiderült, hogy a sós snack piacot drámaian érintette a népegészségügyi termékadó, a NETA 2011-es bevezetése.  A termékek közül a magyar jellegzetességnek, szinte „hungarikumnak” számító ropi szenvedte el a legnagyobb veszteséget, nem csak azért, mert a fogyasztók kevesebbet vásárolnak belőle, hanem mert a gyártását egyre inkább ellehetetleníti a magas adó. Mindez pedig a snack piac egészét tekintve áttételesen a hazai gyártók visszaszorulásához vezet, hiszen ők elsősorban a lisztes termékek gyártásával foglalkoznak. (Ráadásul tovább szélesedhet a termékadóra kötelezettek köre.)

Chipsforradalom – kihívója akadt a hagymás-tejfölösnek?

A Chio, amely évtizedek óta a chipspiac vezető gyártója érdekes trendet lát a magyar burgonyachips-piacon. Az utóbbi egy-másfél évben a korábban meglehetősen konzervatív ízlésű hazai chips-fogyasztók a merész újdonságokra is nyitottá váltak. A piacot kb. negyedszázada három nagy ízcsoport uralja: a sós, a különféle paprikás-chilis-pepperonis és az általában hagymával kombinált tejfölös- tejszínes-sajtos. Most azonban úgy tűnik, hogy ezek mellé a hagyományos íz-irányok mellé a húsos és a különféle pikáns, egzotikus ízek is felzárkóznak. Az új ízek fogadtatása azért nem egyértelmű: a GfK kutatása szerint a megkérdezettek negyedének negatív élményt jelentett az egzotikus vagy különleges ízű termékek kóstolása.

Mit ropogtat a magyar?

Az európai szokásoktól némileg eltérően, a magyar snackfogyasztók hagyományosan nagy arányban vásárolják a sóspálcikát, krékert, perecet, és a sajtos tallért. Az elmúlt években azonban ezek iránt a magyar specialitásnak számító lisztes snackek iránti érdeklődés csökkent és a fogyasztók más termékek, pl. a puffasztott snackek, a tésztabundás mogyoró, az aszalt gyümölcsös, nemes magvas keverékek vagy éppen a már említett csípős, pikáns chipsek felé fordulnak.

Hol vásárol a magyar snackfogyasztó?

A felmérés szerint a magyarok még mindig a hiper- és szupermarketekben veszik meg a nassolni valót 28,5%-át, azonban hasonlóan több más termékkategóriához, a snackek esetében is előre törtek a diszkontok. Tavaly már e láncok értékesítették a snackek több mint 24%-t.

Csökkenteni és nem növelni kellene a termékadót
A magyar élelmiszeripar adó- és járulékterhei jelenleg is messze meghaladják az európai versenytársak hasonló költségeit, és az elmúlt évek során azok mértéke jelentősen emelkedett. A népegészségügyi termékadót (NETA) ezért nem növelni, hanem csökkenteni kellene.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo