Nem volt felkészülve a szállodaipar a nehézségekre
A legfontosabb kérdés a magyar szállodapiaccal kapcsolatban, hogy az eszkimókhoz képest sok-e a fóka. Az ezredforduló után erőteljes növekedés volt tapasztalható a hazai turizmusban, a kínálat jelentősen nőtt, különösen az elmúlt időszakban, de a gazdasági nehézségekre láthatóan sokan nem voltak felkészülve.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A statisztikák szerint a gyógy-, wellness, és konferenciaszállodák ugyan jól teljesítenek, de a hazai szállodapiac továbbra is rendkívül törékeny. Egyelőre új projektek nem igazán láthatóak, és bár igaz, hogy nagyberuházásoknak most nincs is létjogosultsága, de van még néhány olyan terület, ahol van növekedési potenciál. A banki finanszírozás jelenleg azonban igen nehéz, a pénzintézetek ugyanis sokkal óvatosabbá váltak.
A gazdasági környezet általános romlása mellett néhány átgondolatlan fejlesztés komoly veszteséget hozott nemcsak a tulajdonosoknak, de a finanszírozóknak is. Az elmúlt években ugyanis a legnagyobb problémát a hibás üzemeltetési koncepcióból és a hozzá nem értésből adódó nehézségek jelentették.
A tervezőasztalon dől el minden
Ezek a legtöbb esetben elkerülhetők lettek volna, ha már a tervezés fázisában bevon a tulajdonos egy szakértő üzemeltetőt. Az ugyanis már a tervezőasztalon eldől, hogy a későbbiekben mennyire üzemeltethető költséghatékonyan egy szálloda – emelte ki Csordás Imre, az Accent Hotel Management ügyvezető igazgatója a Portfolio.hu Property Investment Fórum 2012 konferencián. A hotelberuházások speciális felkészültséget igényelnek, ezt azonban a beruházók sok esetben nem vették figyelembe, így itthon nem egy olyan beruházás akad, amely kevésbé alkalmas turisztikai célokra. Ez szerencsés esetben kisebb átalakításokkal orvosolható, de előfordul, hogy jelentősebb ráfordítást igényel az átépítés.
A gyakoribb eset Csordás Imre szerint azonban az, hogy a szálloda üzemeltetője hibás koncepcióval próbál érvényesülni az egyébként is erős versenyben. Ez könnyebben orvosolható, egy az Accent Hotel Managementhez hasonló komoly tapasztalattal rendelkező szállodaüzemeltető céget megbízva ugyanis biztos szakmai alapot jelent ahhoz, hogy meg lehessen találni azt a piaci szegmenst, ahol az adott ház sikeres tud lenni.
Átalakuló foglalási szokások
Nem kell ugyanakkor feltétlenül szállodalánchoz tartozni ahhoz, hogy hatékonyan működjön egy hotel, hiszen egy független ház is lehet jó befektetés, persze ez függ az adott lokációtól, illetve a piaci stratégiától - mutatott rá Laskai Ildikó, a KÉSZ Hotel és Konferencia Managemet Kft. ügyvezető igazgatója. A hotelpiacba nemrégiben beszállt vállalkozás vezetője szerint mindig az adott körülményeket kell mérlegelni.
Lesz-e új nemzeti légitársaság?
Az elkövetkező időszakot számos bizonytalan tényező is befolyásolja, így többek között az is, hogy alakul-e új nemzeti légitársaság. A Malév forgalmának egy részét ugyan pótolták a fapados járatok, de ezek a légitársaságok nem igazán ragaszkodnak egy-egy desztinációhoz, így nem is jelentenek biztos bázist, amelyre építkezni lehet.
Az utóbbi pedig már csak azért is fontos, mert az elmúlt években a kínálat mind vidéken, mind a fővárosban jelentősen bővült, miközben a szállodai szobaárak csökkenek, az internet pedig jelentősen átalakította a foglalási szokásokat. Az online terület ugyanis ma már egyre hangsúlyosabb az értékesítésen belül (az első negyedévben közel 40 százalékkal nőtt az online belföldi szállásfoglalások száma), annak ellenére, hogy a kuponos oldalak térnyerése megosztja a szakértőket, a nagyobb hazai és nemzetközi foglalási oldalakon ott kell lenni a szállodáknak. A jövő mindenképpen ez irányba mutat, az elmúlt évben a kontinensen 30 százalékkal nőtt az online tranzakciók száma, és idén, valamint jövőre is hasonló bővülés várható – hangsúlyozta Hegedűs Máté, az Expedia Travel szakértője.
480.000 üdülési csekk még a zsebekben
Az üdülési csekkek december 31-ig válthatóak be, jelenleg mintegy 1,3 milliárd forint értékben közel 480 ezer darab van még forgalomban. A NÜSZ az elfogadóhelyi szerződések határozatlan érvényességét határozott időtartamra, március 31-re módosította, ez idő alatt minden elfogadott üdülési csekket elszámolnak. Itt olvashat részleteket.