Fix tarifás lesz a taxis szolgáltatás Budapesten, ha elfogadja a fővárosi közgyűlés az új rendelettervezetet, amely 450 forintos alapdíjat, 280 forintos kilométerdíjat és 70 forintos percdíjat állapít meg. Ez a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, érdekképviseletek és fuvarszervező társaságok közös konszenzusos javaslata.
A rendelettervezet szerint csak olyan autóval lehet taxizni, amely a gyártási év alapján tíz évnél fiatalabb, tengelytávja legalább 2550 milliméter, öt személy szállítása esetén csomagtere nagyobb, mint 430 liter, motorja legalább 60 kilowatt (80 lóerő) teljesítményű, és megfelel az Euro IV-es, 2018-tól pedig az Euro V-ös károsanyag-kibocsátási normáknak. A járművekben kötelező lesz a légkondicionáló, október 15-től a következő év március 15-ig pedig téli gumit kell felszerelni. Szigorúbb szabályozás vonatkozik a fuvarszervezőkre is: taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő cég az lehet, amelynek nincs köztartozása, és saját tőkéje eléri az 50 millió forintot, ügyfélszolgálatot kell üzemeltetnie és átláthatóvá tennie gazdálkodását.
A rendelet, elfogadása esetén, 2013. október 1-jén lép hatályba, betartását a Budapesti Közlekedési Központ mint közlekedésszervező ellenőrzi. A főváros a rendszerváltás óta példátlanul, olyan, fogyasztóvédelemmel foglalkozó ügyfélszolgálatot is létesít, ahol az utasok bejelenthetik a díjszabástól eltérő fuvarozókat, vagy a szabályoknak nem megfelelően kialakított taxikat.
A többségi érdekeket szolgálja
„Hosszas egyeztetések során alakult ki ez a tervezet” – mondta a Piac&Profitnak Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke, aki szerint az új tervezet a alapvetően a többségi érdekeket szolgálja. „A tervezetben szereplő paraméterek már évek óta ismertek a szakma előtt, hiszen három éve folynak az egyeztetések, ráadásul a szabályozás életbe lépése után még 15 hónapnyi türelmi ideje is lesz a vállalkozásoknak az átállásra. Persze, akik az elmúlt három évben sem tudtak megfelelni a biztonsági követelményeknek, azoknak ez a másfél év is kevés lesz” – hangsúlyozta.
„Nem is árt, ha egy kicsit kevesebben leszünk az utakon, a fix tarifa pedig végre megszünteti annak az elmúlt években kialakult árversenynek a nagyon káros hatásait, amely sok esetben a szürke, vagy a feketegazdaságba taszította a vállalkozókat” – mondta Metál Zoltán, aki szerint a fix tarifa megfizethető, tervezhető, kiszámítható költséget jelent az utasoknak, és biztonságosabb megélhetést nyújt a vállalkozásoknak.
A fuvarszervező cégekre vonatkozó szabályozás véleménye szerint végre kiszűri az elmúlt években gombamód szaporodó engedély nélkül, vagy nem megfelelő módon működő szolgáltatásokat. Mint elmondta a szigorú követelményrendszer ugyanis sok olyan „sufnivállalkozásnak” tarthatatlan lesz, amely ma még vígan dolgozik a piacon. „Egy kicsit drágább, de okkal megbízhatóbb, kényelmi szempontoknak megfelelőbb lesz a szolgáltatás.”