A magyar háztartások közel 90 százalékának van valamilyen biztosítása – derül ki a Biztosítás Világnapja alkalmából, az Aegon Magyarország megbízásából készített felmérésből. A megkérdezettek számára a biztosítás elsősorban a családról való gondoskodást (45 százalék) és az öngondoskodást (44 százalék) jelenti. A válaszadók 70 százaléka, elsősorban a 30 év felettiek azonban a biztosítást nem tekintik előtakarékosságnak. A fiatalabb korosztály ezzel ellentétben a különböző biztosításokat az előtakarékosság egy formájának is tartja, hiszen ők általában még nem rendelkeznek olyan vagyontárgyakkal (lakás, autó stb.), amelyet óvniuk kellene. Ennek megfelelően a megkérdezettek nagy része, elsősorban a magas végzettségűek egyáltalán nem gondolják, hogy a biztosítás felesleges pénzkidobás lenne.
A biztosítási típusok közül leggyakoribb – a kgfb mellett – a lakásbiztosítás és az életbiztosítás – ezek általában minden családban megtalálhatók. A gépjárművel rendelkező válaszadók között a kötelező gfb biztosítások aránya 95 százalék, míg a cascóval rendelkezők jóval kevesebben vannak (35 százalék).
A felmérésből kiderül, hogy a lakosság 64,5 százalékát érte már vagyoni kár, ebből legtöbbször a lakást és az autót éri káresemény. Lakáskárok között leggyakoribb a vihar-, az üvegkár, valamint a csőtörés. Kiderült az is, hogy a budapestiekre a legnagyobb veszélyt a szomszédjuk jelenti, hiszen a fővárosban a megkérdezettek 46 százalékát már „eláztatta” a szomszédja. Ugyanez az arány vidéken csupán 26,1 százalék. A 40 év fölötti, magasabb jövedelemmel rendelkező válaszadókra jellemzőbb az élet- és a baleset-biztosítás.
„A januártól bevezetett adójóváírás miatt ugrásszerűen nőtt a nyugdíjbiztosítások iránt érdeklődők száma. Amíg korábban szűkös anyagi körülményeikre hivatkozva sokan hezitáltak, most az adókedvezmény lehetősége biztosan megkönnyíti a döntést” – mondta Tavaszi Beatrix, az Aegon Magyarország lakossági termékfejlesztési és termékmenedzsment-igazgatója. (A nyugdíjbiztosítások mellett az ügyvezetői felelősség témaköre miatt a felelősségbiztosítások iránt is nőtt a kereslet.)
A kutatás kitért arra is, mi alapján választanak az emberek biztosítást, illetve hogy szerintük min kellene javítaniuk a biztosítóknak ahhoz, hogy minél több ember kössön biztosítást. Legfontosabb javítanivalóként említették a fizetendő díj mértékét (36,5 százalék), ezt követi a kárrendezés módja (26,5 százalék), majd a biztosítási termék jellemzője (18,3 százalék). A felmérés adatai szerint eddig a válaszadóknak csak a 25 százaléka kötött online biztosítást, elsősorban kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, de 60 százalékuk az interneten tájékozódik a biztosításokról is. A felmérés fontos megállapítása, hogy az ügyfelek elvárják, hogy évente, sőt negyedévente tájékoztassák őket a szerződéseikről.