Exportálna? Sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal!

A magyar kkv-k számára ugyan komoly lehetőségeket tartogatnak a külpiacok, azonban fel kell venniük a versenyt nem csak hazai konkurenseikkel, hanem más országok cégeivel is. A hazai kkv-kat több szervezet is segíti azonban, hogy ne kerüljenek versenytársaikkal szemben hátrányba – hangsúlyozták előadók a Piac & Profit és a BKIK által szervezett konferencián.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/hin255

A külpiacokra betörni még a nagyobb vállalatoknak is komoly kihívás, az exportban tapasztalatlan kkv-knak azonban szinte lehetetlen feladat külső segítség nélkül. Több olyan szervezet is van azonban a hazai kkv-k rendelkezésére áll: a HITA – azaz a Nemzeti Külgazdasági Hivatal illetve az EXIM,amely finanszírozási termékeket nyújt a kkv-k számára.

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal, (HITA) elsősorban információkkal, külpiaci kapcsolatokkal és marketingakciókkal, megjelenések támogatásával segíti a kkv-kat. A Hivatal jelenleg egyik legfontosabb feladata a keleti nyitás politikájának támogatása, amely az Unión kívüli piacok megnyitását célozza a hazai kkv-k számára. „Ennek a stratégiának a célja az exportpiacainktól való függésünk csökkentése, illetve a hazai kkv-k lehetőségeinek kiterjesztésével a közvetett és a közvetlen munkahelyteremtés” – hangsúlyozta Faragó Péter a HITA elnökhelyettese a Piac & Profit és a BKIK által rendezett konferencián. A szakpolitikus szerint a keleti nyitás első eredményei már láthatóak: a tavalyi évben az Unión kívüli országokba irányuló exportunk hét százalékkal nőt, míg az 8 uniós tagállamba mintegy 4,8 százalékkal. A legnagyobb export célországaink a keleti nyitásban: Törökország, Ukrajna, Kína, Oroszország, itt szinte mindenhol sikerült 10 százalék feletti exportnövekedést elérni, de Marokkóba, vagy Türkmenisztánba a 20 százalékot is meghaladta az export éves volumenbővülése. (Most épp újabb üzletek köttettek Kínával.)

A keleti nyitásban a HITA részben államközi szinten vesz részt: üzletemberi delegációkkal, gazdasági bizottságokon keresztül, illetve együttműködési megállapodások megkötésével. Ezenkívül pályázatok kiírásával, és képzések szervezésével segíti a hazai kkv-kat. „Cégre szabott, ágazatra szabott tanácsadási tevékenységet végzünk, de foglalkozunk partnerkezeléssel, pályázat és tenderfigyeléssel is” – mondta Faragó Péter.

Kapcsolat kéne?
„A kereskedőház koncepció mögött az a kezdeményezés áll, hogy egy nagy üzleti hálózatot építsünk ki a keleti, illetve déli piacokon” - hangsúlyozta Kerekes György a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója, aki szerint elsősorban a kapcsolati háló kiépítésében igyekeznek a magyar exportot fellendíteni. „Míg a HITA egy komplett promóciós szervezet, a konkrét üzletkötésekben az MNKH áll a cégek rendelkezésére, ezért törekszünk arra, hogy minél több célországban minél több partnerrel legyünk kapcsolatban” – hangsúlyozta a vezérigazgató. A legtöbb magyar kkv-nak szüksége van egyfajta közvetítőre a külpiacokon, mivel egyszerűen nem engedhet meg magáénak egy specialistát, aki a szállítmányozásban, a célország kulturális viszonyaival tisztában van. Ezt az űrt szeretné betölteni az MNKH.
„Emellett egy integrátori és inkubátori szerepre is törekszünk. Ha érkezik egy megkeresés például 400 tonna libatollra, akkor biztos, hogy nincs olyan magyar cég, amely ezzel a készlettel rendelkezne, de lehet, hogy ha találunk 10 libatollal foglalkozó céget, akkor összeszedhetjük a megrendelő igényeinek megfelelő mennyiségű árukészletet” – mondta Kerekes. Kiemelte, hogy a Kereskedőház igyekszik a vevő és az eladó közötti ügyletet teljes körűen menedzselni, legyen szó akár szállítmányozásról, akár finanszírozásról, akár a szerződéskötésről. „Hogy erről a szerepünkről minél szélesebb körben tájékoztassuk a kkv-kat elindítottuk az országos roadshow-unkat, amely tucatnyi helyszínen nyújt majd tájékoztatást a magyar kkv-knak” – emelte ki a Kereskedőház vezérigazgatója.
A külpiaci terjeszkedéshez azonban a kapcsolatok kiépítése mellett elsősorban forrásokra van szüksége a hazai kkv-knak, amelyek exporttámogatási lehetőségek és az exportbiztosítás érdekében a hazai kkv-k elsősorban az EXIM termékeit vehetik igénybe. A korábbi Eximbank és az Exportbiztosító összeolvadásából létrejött pénzintézet, az EXIM nem kereskedelmi alapon finanszíroz, vagy biztosít, az egyetlen kizárólagos célja a magyar cégek exportra segítése. „A mi sikerünk tehát nem a mi nyereségünk növelése, hanem az exportáló kkv-k sikere. Ezért a küldetésünk az, hogy olyan finanszírozási-biztosítási termékeket nyújtsunk a magyar exportőröknek, hogy ne induljanak hátrányból más országok exportőreivel szemben” – hangsúlyozta Nátrán Roland, az EXIM vezérigazgatója a Piac & Profit által rendezett konferencián. Kiemelte, hogy a magyar cégek érdekében finanszírozási termékeik már nem csak exportőröknek, hanem beszállítóknak is elérhetők.

Az EXIM ezért az exportfolyamat minden szakaszára kialakított finanszírozási terméket.Az EHP kiterjesztése jegyében megkísérlik minél több cég számára elérhetővé tenni hiteltermékeiket a jövőben, ezért hamarosan új termék jelenik meg majd a piacon, amelyet elsősorban kis- és mikrovállalkozások számára terveznek meghirdetni. A tervezett mikrohitel konstrukcióban várhatóan 10 ezer euró lesz az összeghatár, a termék még az idén kidolgozásra kerül. Óriási segítség lehet a kkv-knak a tervezett faktoring termék, amely utófinanszírozási lehetőséget teremt a kisvállalkozások számára.

A már elérhető termékek is számos helyzetre kínálnak megoldást.

Beruházási és befektetési konstrukciók:

  • a magyarországi exportot segítő befektetések finanszírozása,
  • az exportra való termeléshez szükséges beruházás finanszírozása
Ebben a termékben az EXIM gyakorlatilag bármilyen, az exporttevékenységhez szükséges beszerzést, beruházást képes támogatni, gépbeszerzéstől a telephelyfejlesztésig. Új elem, hogy néhány hónapja már lízingfinanszírozásra is van lehetőség.
4 jó tanács, ha külföld felé kacsingat
Ha külföld felé kacsingat a cége, nem árt mindenféle tudással felvérteznie magát már jó előre. A külpiacra lépés sajnos nem sétagalopp, tele van buktatókkal, legyen szó ellátási láncról, külföldi kereskedelmi partnerről vagy épp külföldön gyártatott termékről. Kiemeltünk pár dolgot, amire mindenképp érdemes figyelni.
Forgóeszköz finanszírozás, illetve készletfinanszírozás az exportteljesítést megelőző időszakra.

Ez a termék bármilyen folyó költséget, bért, adminisztrációs költségeket lefed amelyek az exportteljesítés előtt keletkezik.

Árbevétel-reailzálás – utófinanszírozás

Lehetőség, hogy a vevő akár később, vagy részletekben fizessen, illetve mentesíti az exportőrt a vevő fizetési kockázata alól.

Biztosítási termékek

Az exportügyletekhez közvetlenül kapcsolódó biztosítások: itt közvetlenül az exportőr biztosított, bármilyen káresemény, vagy vevői kockázat kivédésére, kezelésére.

Finanszírozáshoz kapcsolódó biztosítások: itt a hitelintézetek számára nyújt az EXIM biztosítékot, ami megkönnyíti a kkv-k hitelhez jutását és csökkenti a kockázatokat.

Finanszírozási feltételek

A legfontosabb feltétel maga a kamat, amelyben az EXIM rendkívül kedvező feltételekkel tud hitelt nyújtani a kkv-k számára. Az EXIM konstrukciójában a kamat előre rögzített és a teljes futamidőn belül változatlan, így a költségek könnyen tervezhetők. Nátrán Roland felhívta a figyelmet arra, hogy az EXIM csak devizában nyújt hitelt, így azok a kkv-k, amelyek a forintban felmerülő költségeiket, vagy a hazai devizában realizálódó későbbi bevételeiket inkább a jegybank Növekedési Hitelprogramján keresztül kíséreljenek meg forráshoz jutni. Az EXIM elsősorban kereskedelmi bankokon keresztül is finanszíroz vállalkozásokat, 0,1 százalékos kamattal nyújtott forrással. Ezt a bankok legfeljebb 4 százalékos kamattal adhatják tovább, de jellemzően 2,5 százalék a kamat.

Két termékcsoport esetén nem finanszírozhat az EXIM: ilyen a hadászati export azaz hadianyagok, fegyverek termelése árusítása és a feldolgozatlan mezőgazdasági termékek köre, mint az élőállat, gabona stb.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo