Tudja, hogy Ön fizetéskor a banknak adja személyes adatait?

Magyarországon is egyre több az internetes áruház és évről évre többen veszik igénybe ezek szolgáltatásait. A MasterCard legfrissebb kutatásának célja az volt, hogy feltárja, milyen arányban élnek a magyar kártyabirtokosok az internetes fizetés lehetőségével, és milyen arányban használnak más fizetési eszközöket - például banki átutalást, postai utánvétet -  amikor az interneten vásárolnak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2009. nyarán végzett, 1 000 internetező, bankkártya birtokos megkérdezésével végzett felmérés kimutatta, hogy míg a válaszadók többsége mára túlesett az online vásárlás tűzkeresztségén, közel sem mindegyikük használja bankkártyáját a számla rendezéséhez. A bankkártyával rendelkező internetezők 72%-a rendelt már árucikket, szolgáltatást az interneten, ám ennek a csoportnak csupán harmada rendezte már bankkártyával a számla ellenértékét, tehát a teljes bankkártyával rendelkező, internetező közösség 23%-a tekinthető online kártyahasználónak.

A MasterCard felméréséből kiderül, hogy míg az internetes áruházak ügyfelei nagyon sokfélék, a kártyával online fizetők elsősorban a fővárosi, iskolázott rétegekből kerülnek ki. Ezen belül is felülreprezentáltak a férfiak: míg a nők csupán 25%-ban, a férfiak 75%-ban képviseltetik magukat ebben a csoportban.

Motiváció
A kutatás vizsgálta az internetes vásárlás motivációját is. A legtöbben (50%) jobb vételi árat remélnek az interneten, az összes további motivációs szempont ugyanakkor a kényelemhez köthető. Ezek szerint az internetes vásárlás leginkább azért vonzó, mert otthonról végezhető, nincs időhöz kötve, gyorsabb, mint az üzletben, nincsenek más vásárlók, eladók és nem utolsó sorban a Magyarországon nem kapható termékeket is meg lehet vásárolni.

10 ezer, ha online

A felmérés úgy találta, hogy az online fizetők többet költenek, mint azok, akik csak  rendelnek a világhálón: míg a kártyát interneten használók átlagosan 10 100 forintot költenek egy-egy vásárlás alkalmával, addig a más fizetési módot igénybe vevő (üzletben, utánvétel) válaszadók átlagosan ennek csaknem feléért, mindössze 5 800 forint értékben vásároltak.

A kutatásból kiderül az is, hogy a válaszadók még nincsenek meggyőződve arról, hogy az internetes kártyás fizetés biztonságos, hiszen 61%-uk 5 pontból csupán három vagy annál kevesebb pontot adott ennek a fizetési formának. Ugyanakkor a MasterCard kutatásából kiderül, a bizalmatlanság nem a válaszadók saját negatív tapasztalata miatt alakult ki, inkább a fizetési módokkal szembeni tájékozatlanság valamint különböző „elrettentő" történetek eredménye.

Például arra a kérdésre, hogy Tud-e Ön arról, hogy az interneten bankkártyával történő fizetés pillanatában a kereskedő honlapjáról átnavigál egy bank honlapjára, így Ön fizetéskor nem a kereskedőnek, hanem a banknak adja meg a személyes adatait?" a válaszadók 71 %-a nyilatkozta, hogy nem tudja, jóllehet azt is bevallották, hogy ez az információ nagyban növeli a biztonságérzetüket.

Virtuális kártya, online kártya

A beszélgetések során fény derült arra is, hogy a válaszadók szívesen kipróbálnák a fokozott biztonsági eszközökkel ellátott kártyákat, mint például a virtuális kártyát egyszer használatos kártyaszámmal, illetve a meghatározott kerettel működő online fizetésre kiállított kártyát.

„Mint minden pénzügyi műveletnek, a bankkártyás internetes fizetésnek is van kockázata, ezért fontos betartani néhány alapvető biztonsági szabályt. A legfontosabb, hogy ne vásároljunk gyanús, számunkra ismeretlen weboldalakon, olvassuk el pontosan a kereskedő oldalán található szerződési feltételeket és, ha valami gyanúsat tapasztalunk, például regisztrációhoz, ingyenes próbaverzióhoz kérik a kártya adatait, inkább válasszuk más módját a fizetésnek. Az internetes vásárlásnál kérhetik a kártyán szereplő adatokat: a kártyabirtokos nevét, a kártya számát, lejárati dátumát valamint a kártya hátlapján szereplő azonosító kódokat is. A PIN kódot azonban egy kereskedő sem kérheti, ezért ezt soha ne adjuk meg" -mondta Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo