Tudja, hogy Ön fizetéskor a banknak adja személyes adatait?

Magyarországon is egyre több az internetes áruház és évről évre többen veszik igénybe ezek szolgáltatásait. A MasterCard legfrissebb kutatásának célja az volt, hogy feltárja, milyen arányban élnek a magyar kártyabirtokosok az internetes fizetés lehetőségével, és milyen arányban használnak más fizetési eszközöket - például banki átutalást, postai utánvétet -  amikor az interneten vásárolnak.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A 2009. nyarán végzett, 1 000 internetező, bankkártya birtokos megkérdezésével végzett felmérés kimutatta, hogy míg a válaszadók többsége mára túlesett az online vásárlás tűzkeresztségén, közel sem mindegyikük használja bankkártyáját a számla rendezéséhez. A bankkártyával rendelkező internetezők 72%-a rendelt már árucikket, szolgáltatást az interneten, ám ennek a csoportnak csupán harmada rendezte már bankkártyával a számla ellenértékét, tehát a teljes bankkártyával rendelkező, internetező közösség 23%-a tekinthető online kártyahasználónak.

A MasterCard felméréséből kiderül, hogy míg az internetes áruházak ügyfelei nagyon sokfélék, a kártyával online fizetők elsősorban a fővárosi, iskolázott rétegekből kerülnek ki. Ezen belül is felülreprezentáltak a férfiak: míg a nők csupán 25%-ban, a férfiak 75%-ban képviseltetik magukat ebben a csoportban.

Motiváció
A kutatás vizsgálta az internetes vásárlás motivációját is. A legtöbben (50%) jobb vételi árat remélnek az interneten, az összes további motivációs szempont ugyanakkor a kényelemhez köthető. Ezek szerint az internetes vásárlás leginkább azért vonzó, mert otthonról végezhető, nincs időhöz kötve, gyorsabb, mint az üzletben, nincsenek más vásárlók, eladók és nem utolsó sorban a Magyarországon nem kapható termékeket is meg lehet vásárolni.

10 ezer, ha online

A felmérés úgy találta, hogy az online fizetők többet költenek, mint azok, akik csak  rendelnek a világhálón: míg a kártyát interneten használók átlagosan 10 100 forintot költenek egy-egy vásárlás alkalmával, addig a más fizetési módot igénybe vevő (üzletben, utánvétel) válaszadók átlagosan ennek csaknem feléért, mindössze 5 800 forint értékben vásároltak.

A kutatásból kiderül az is, hogy a válaszadók még nincsenek meggyőződve arról, hogy az internetes kártyás fizetés biztonságos, hiszen 61%-uk 5 pontból csupán három vagy annál kevesebb pontot adott ennek a fizetési formának. Ugyanakkor a MasterCard kutatásából kiderül, a bizalmatlanság nem a válaszadók saját negatív tapasztalata miatt alakult ki, inkább a fizetési módokkal szembeni tájékozatlanság valamint különböző „elrettentő" történetek eredménye.

Például arra a kérdésre, hogy Tud-e Ön arról, hogy az interneten bankkártyával történő fizetés pillanatában a kereskedő honlapjáról átnavigál egy bank honlapjára, így Ön fizetéskor nem a kereskedőnek, hanem a banknak adja meg a személyes adatait?" a válaszadók 71 %-a nyilatkozta, hogy nem tudja, jóllehet azt is bevallották, hogy ez az információ nagyban növeli a biztonságérzetüket.

Virtuális kártya, online kártya

A beszélgetések során fény derült arra is, hogy a válaszadók szívesen kipróbálnák a fokozott biztonsági eszközökkel ellátott kártyákat, mint például a virtuális kártyát egyszer használatos kártyaszámmal, illetve a meghatározott kerettel működő online fizetésre kiállított kártyát.

„Mint minden pénzügyi műveletnek, a bankkártyás internetes fizetésnek is van kockázata, ezért fontos betartani néhány alapvető biztonsági szabályt. A legfontosabb, hogy ne vásároljunk gyanús, számunkra ismeretlen weboldalakon, olvassuk el pontosan a kereskedő oldalán található szerződési feltételeket és, ha valami gyanúsat tapasztalunk, például regisztrációhoz, ingyenes próbaverzióhoz kérik a kártya adatait, inkább válasszuk más módját a fizetésnek. Az internetes vásárlásnál kérhetik a kártyán szereplő adatokat: a kártyabirtokos nevét, a kártya számát, lejárati dátumát valamint a kártya hátlapján szereplő azonosító kódokat is. A PIN kódot azonban egy kereskedő sem kérheti, ezért ezt soha ne adjuk meg" -mondta Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelős üzleti igazgatója.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo