Ötszintű minősítési rendszer a zöld termékeknek

Versenyelőnyre tehetnek szert azok a termékek, melyeknél a gyártók bizonyítani tudják és kihangsúlyozzák a marketingben, hogy környezetbarát módon állították elő őket, és alapanyagaik könnyen újrahasznosíthatók. Nő az ökotudatos fogyasztók száma, és nekik ilyen címkékre lesz szükségük, hogy eldöntsék, mely terméket veszik meg.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A körforgásos gazdaság lényege, hogy a termékekbe beépített anyagokat újrafeldolgozzák, s ebben az újrafelhasznosításban a gyártók is részt vesznek, hiszen visszagyűjtik a megunt vagy elhasznált portékát, s maguk gondoskodnak a feldolgozásukról. Eleve a terméket is úgy tervezik, hogy könnyebb legyen az újrahasznosításuk.

Ez a cradle-to-cradle alapelv a gyakorlatban, vagyis amikor nem úgy termelünk árukat, hogy kivesszük a hozzá szükséges alapanyagot a természetből, majd eldobjuk (cradle-to-grave: bölcsőtől a sírig), hanem ciklikussá válik minden termelési folyamat és anyagfolyam. A matéria újjászületik, bölcsőtől bölcsőig tart az életciklusa, vagyis mindig megújul.

A Cradle to Cradle minősítést a Cradle to Cradle Products Innovation Institute és az MBDC találta ki. Öt fokozata létezik, az alap, a bronz, az ezüst, az arany és a platina. Mindegyik esetben alapos kritériumoknak és vizsgálatnak kell megfelelni, hogy egy termék megszerezhesse a tanúsítványt. A győztes cégek közül tulajdonképpen egyik sem széles körben ismert márka, a kivétel a G-Star – mely egyik farmerje révén került fel a listára –, az Eastman Chemical Co. és a L'Oréal.

Fotó: Flickr/David, Bergin, Emmett and Elliott's photostream

A termékek és gyártásuk elbírálásánál a következőket vették figyelembe:

  • Vegyi anyagok használata.
  • Alapanyag-felhasználás.
  • Megújuló energiák használata.
  • Karbonmenedzsment (vagyis üvegházgáz-kibocsátás).
  • Vízhasználat.
  • Társadalmilag fair üzletvitel.
Közel 490 árucikk felelt meg eddig az előírásoknak. A minősítést elnyerő termékek illusztrált listáját itt olvashatod. Az MBDC úgy kommunikálja a programot, mint ami erőt ad a (környezet)tudatos fogyasztónak, hogy jól informált, megalapozott döntéseket hozzon.

A L'Oréal amerikai leányvállalata nemrég öt termékére szerezte meg az ezüst kategóriájú igazolást. Mind az öt terméket a cég New Jerseyben lévő, száz százalékban megújuló energiákkal működő üzemében gyártják. A vegyi anyagok használatát illetően a legmagasabb, vagyis platina szintet, a nyersanyagok újrahasznosítása terén pedig az arany szintet ütötte meg az öt árucikk, mely a többi kategóriában ezüst szintet ért el. Azt a besorolást kapja a termék, amelyik kategóriában a legalacsonyabb szintet üti meg.

Csomagolóanyaguk 30–50 százalékban újrahasznosított műanyagból készült.

Könnyen elképzelhető, hogy hamarosan a világmárkák már versenyezni fognak abban, melyikük tud felmutatni több olyan árucikket a termékskálájában, amely gyártása és összetétele alapján elnyeri a Cradle to Cradle vagy hasonló minősítéseket.

A Sharing Beauty with All (Megosztani a szépséget mindenkivel) nevű programja keretében a L'Oréal USA elkötelezett működése ökolábnyomának csökkentése iránt. A százéves múltra visszatekintő cég Fenntartható Termékoptimalizációs Eszköz (SPOT) néven olyan rendszert dolgozott ki, melyet már a terméktervezés fázisában is alkalmaznak, méghozzá a teljes termékskálán.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo