A körforgásos gazdaság lényege, hogy a termékekbe beépített anyagokat újrafeldolgozzák, s ebben az újrafelhasznosításban a gyártók is részt vesznek, hiszen visszagyűjtik a megunt vagy elhasznált portékát, s maguk gondoskodnak a feldolgozásukról. Eleve a terméket is úgy tervezik, hogy könnyebb legyen az újrahasznosításuk.
Ez a cradle-to-cradle alapelv a gyakorlatban, vagyis amikor nem úgy termelünk árukat, hogy kivesszük a hozzá szükséges alapanyagot a természetből, majd eldobjuk (cradle-to-grave: bölcsőtől a sírig), hanem ciklikussá válik minden termelési folyamat és anyagfolyam. A matéria újjászületik, bölcsőtől bölcsőig tart az életciklusa, vagyis mindig megújul.
A Cradle to Cradle minősítést a Cradle to Cradle Products Innovation Institute és az MBDC találta ki. Öt fokozata létezik, az alap, a bronz, az ezüst, az arany és a platina. Mindegyik esetben alapos kritériumoknak és vizsgálatnak kell megfelelni, hogy egy termék megszerezhesse a tanúsítványt. A győztes cégek közül tulajdonképpen egyik sem széles körben ismert márka, a kivétel a G-Star – mely egyik farmerje révén került fel a listára –, az Eastman Chemical Co. és a L'Oréal.
A termékek és gyártásuk elbírálásánál a következőket vették figyelembe:
- Vegyi anyagok használata.
- Alapanyag-felhasználás.
- Megújuló energiák használata.
- Karbonmenedzsment (vagyis üvegházgáz-kibocsátás).
- Vízhasználat.
- Társadalmilag fair üzletvitel.
A L'Oréal amerikai leányvállalata nemrég öt termékére szerezte meg az ezüst kategóriájú igazolást. Mind az öt terméket a cég New Jerseyben lévő, száz százalékban megújuló energiákkal működő üzemében gyártják. A vegyi anyagok használatát illetően a legmagasabb, vagyis platina szintet, a nyersanyagok újrahasznosítása terén pedig az arany szintet ütötte meg az öt árucikk, mely a többi kategóriában ezüst szintet ért el. Azt a besorolást kapja a termék, amelyik kategóriában a legalacsonyabb szintet üti meg.
Csomagolóanyaguk 30–50 százalékban újrahasznosított műanyagból készült.
Könnyen elképzelhető, hogy hamarosan a világmárkák már versenyezni fognak abban, melyikük tud felmutatni több olyan árucikket a termékskálájában, amely gyártása és összetétele alapján elnyeri a Cradle to Cradle vagy hasonló minősítéseket.
A Sharing Beauty with All (Megosztani a szépséget mindenkivel) nevű programja keretében a L'Oréal USA elkötelezett működése ökolábnyomának csökkentése iránt. A százéves múltra visszatekintő cég Fenntartható Termékoptimalizációs Eszköz (SPOT) néven olyan rendszert dolgozott ki, melyet már a terméktervezés fázisában is alkalmaznak, méghozzá a teljes termékskálán.
(Sustainable Brands)