Sokáig a villanyautók legfeljebb 100 kilométert bírtak egy feltöltéssel megtenni, tehát az ellátásuk alapvetően városi dolog volt. Most azonban, hogy már akár több száz kilométert is meg lehet tenni velük, benyomulnak – illetve eljutnak – a falvakba, a gyéren lakott régiókba is, ahol eddig senkinek nem jutott eszébe töltőegységet kiépíteni, mert nagyszámú elektromos autó híján nem érte meg.
Most eszükbe jut. Sok cégnek.
A Tesla, a Porsche, a BMW mind gyárt már elektromos autókat, melyek akkumulátorai akkora kapacitásúak, hogy lehetővé teszik akár egy ország átutazását egy feltöltéssel. A Volvo, a Daimler, a Volkswagen is felgyorsítja az átállását a zéró emissziós autók gyártására.
Szűk piac
Megkezdődött a zéró emissziós vidéki közlekedés elterjedésével együtt járó gyarmatosítás. Csakhogy az európai autópályákon limitált a leállóhelyek száma, ahova kikanyarodhat az autós és megállhat enni, pihenni – vagy feltölteni az elektromos autóját. E helyek tehát egy véges piacot jelentenek, ahova egyre többen szeretnének betörni.
Az olajvállalatok annyiban előnyt élveznek, hogy a benzinkutak foglalják el a kiállóhelyek nagy részét. De a startupok és energiaszolgáltatók is szeretnének állomásokat telepíteni, melyek kiszolgálnák a gyarapodó elektromos autóflottát. Pontosabban az akkumulátoraikat.
Angliában az InstaVolt kénytelen földterületet bérelni a benzinkutak működtetőitől, hogy meg tudjon telepedni a piacon. Ez persze jó ügylet a benzinkutasoknak, mert infrastrukturális beruházás nélkül jutnak új bevételi forráshoz, ami nem csak a bérleti díjat jelenti. Az elektromos autók tulajdonosai is az ő boltjaikban vásárolnak a kutaknál, növelve a forgalmukat.
Az idő pénz
De nem csak az a cél, hogy az európai országok térképét tele lehessen szórni pontokkal, amik a töltőállomásokat jelzik. Az autósoknak szupergyors töltésre van szükségük. Olyan töltőkre, amik egy óra alatt megoldják a problémájukat. Kinek van kedve, ideje és lehetősége úgy szervezni az életét, hogy csak egy egész esti töltés után használhassa újra az árammeghajtású gépkocsiját? Elvégre a magán- vagy üzleti célból nagy távokat utazó ember akár napközben is lemerítheti az akkuját.
- Az InstaVolt 12 millió fontnyi tőkét hajtott fel, hogy Angliában 2020-ig 3000 töltőkészüléket szereljen fel.
- Az amerikai ChargePoint 125 millió dollárnyi tőkével terjeszkedik Európában, hogy hipergyors töltőket telepítsen. Ebből kétszázat az InstaVolt szerel fel a cégnek Anglia legforgalmasabb országútjai mentén.
A párizsi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) adatai szerint jelenleg mindössze 100 000 köztéri akkutöltő van üzemben a világban, ennek 6 százaléka gyorstöltő, de egyik sem szupergyors, ami azt jelenti, hogy 150 kilowatt az outputja. Ez több mint háromszor nagyobb, mint a jelenlegi töltők teljesítménye.
A Morgan Stanley becslése szerint csak Nyugat-Európában 1–3 millió köztéri töltőre lenne szükség 2030-ra. Egyelőre túl korai megjósolni, hogy mely piaci szereplők és melyik üzleti modell lesz a befutó.
Jó előjel persze, hogy Európa egyik legnagyobb töltőállomásgyártója, a holland EV-Box már a kezdet kezdetétől nyereséges. Igaz, az árbevételük még nem túl nagy, 2016-ban 19,1 millió dollárnyi forgalmat könyveltek el, de a határ a csillagos ég.
A piacvezető pozíció viszont alighanem a szupergyorstöltőket gyorsan és olcsón előállítani és szállítani képes szereplőknek lesz fenntartva. A német E.ON ezért kötött stratégiai szövetséget egy dán startuppal, a CLEVER-rel. Több száz ultragyors töltőt fognak telepíteni az európai autópályákon.
A startup mögött persze a régi, hagyományos (dán) energiaszolgáltatók állnak tulajdonosként, ami igazolni látszik egyes elemzők vélekedését, miszerint ezt az új piacot is az energiamonopóliumok fogják leosztani egymás közt. Ugyanakkor a CLEVER nem maga gyártja a töltőket. A cég Dániában, Svédországban és Németországban működtet töltőállomásokat, s az E.ON-nal karöltve terjeszkedni készül Franciaországba, Angliába és Olaszországba.
A Tesla Európa-szerte rendelkezik töltőkkel, de ezek zömében szállodáknál találhatók. Párizs körzetében viszont nagyon kevés töltője van az Elon Musk vezette vállalatnak.
Forrás: Reuters