Már az autógyártóknak is sok, amit Trump megengedne

Nagy amerikai autógyártók Kalifornia állammal összefogva szigorúbb üzemanyag-fogyasztási normákban állapodtak meg, mint amilyeneket Donald Trump engedélyezne.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az amerikai elnök ismert arról, hogy lényegében nem fogadja el a globális felmelegedést és az amerikai gazdaság érdekeire hivatkozva támogatja például a szénbányászat fejlődését. E keretbe tartozik, hogy a következő hetekben csökkenteni kívánja, vagy akár el is törölheti elődjének, az Obama-kormánynak az autók fogyasztására bevezetett, a korábbiaknál szigorúbb normáit.

Kép: Pixabay

Ezt egyébként a gyártók annak idején kérték Trumptól, de nem számítottak arra, hogy az ilyen messzire megy, írta a The New York Times. A fogyasztási norma lazítása a károsanyag- kibocsátás jelentős növekedését jelentené. Kalifornia, az USA legnépesebb és a legtöbb robbanómotoros kocsival rendelkező állama azonban különösen elkötelezett a környezetvédelem mellett, így jelezte: ki fog tartani az Obama-bevezette normák mellett. Miután másik 13 tagállam is hasonlóan foglalt állást,

a gyártókat az a veszély fenyegette, hogy a jövőben egy helyett két amerikai piacot kell kiszolgálniuk, más normákkal rendelkező kocsikat kell gyártaniuk az ország egyik és másik részére.
Ez szinte áthidalhatatlan problémákat okozott volna, ha például valaki az egyik „övezetben” vásárolt kocsijával áthajt a másikba, ahol azzal, az autó normái miatt, tilos közlekedni.

A sajátos helyzetben nagy gyártók: a Ford, a Volkswagen, BMW, a Honda, a Mazda, a Nissan, a Subaru titkos tárgyalásokat folytattak az illetékes kaliforniai szervekkel, amelyek sikeresek voltak. Az állam károsanyag- kibocsátási normáit csak kis mértékben teszik megengedőbbé, ami azt jelenti, hogy az autókat az ország egész területén forgalomba lehet majd hozni.

Az Obama-kormány eredeti rendelkezései szerint a kocsik átlagos fogyasztását, az elektromosakat is beszámítva, az európai számítási mód alapján 2025-re 4,3 l/100 km-re kellett volna leszállítani. Trump 6,4 literes átlagfogyasztást engedélyezne. A kaliforniai megállapodás azt tartalmazza, hogy 2026-ig kell 4,6 l/100 km-re csökkenteni a gyárak termékeinek átlagos fogyasztását.

A 17 amerikai autógyártó levélben kérte Trump elnököt: szülessék olyan megoldás, amellyel fenn

Tovább szigorítanak az autók széndioxid-kibocsátásán, de hogy lehet ezt betartani?
Jelentősen tovább korlátozza az EU az autók károsanyag-kibocsátását. Kérdés, hogyan tudják majd a gyártók az előírásokat megtartani.
lehet tartani az iparban a foglalkoztatottságot és a fogyasztók számára elérhető áron tudnak termelni. A Fehér Ház azzal reagált, hogy Kalifornia a felelős, amiért nem született egységes megoldás és kilátásba helyezte, hogy érvényteleníti a tagállamok egy részének megállapodását .

Trump beiktatása óta támogatta a hazai járműipart, ám bírálataik után a gyártók attól tartanak: az elnök a norma-ügy körüli viták miatt vámokat vethet ki a kocsikra és az alkatrészekre. Ez veszélyes lépés lenne, mivel sok amerikai autót Kanadában vagy Mexikóban szerelnek össze, az importáltakról nem is beszélve. A másik gond, hogy a vásárlók többsége továbbra is a nagy fogyasztású városi terepjárókat, a pick-upokat részesíti előnyben. Így azok árát meg kellene emelni, miközben jelentősen csökkentik az e-kocsik árát – ami persze veszteséget hoz a gyártóknak

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo