Az amerikai elnök ismert arról, hogy lényegében nem fogadja el a globális felmelegedést és az amerikai gazdaság érdekeire hivatkozva támogatja például a szénbányászat fejlődését. E keretbe tartozik, hogy a következő hetekben csökkenteni kívánja, vagy akár el is törölheti elődjének, az Obama-kormánynak az autók fogyasztására bevezetett, a korábbiaknál szigorúbb normáit.
Ezt egyébként a gyártók annak idején kérték Trumptól, de nem számítottak arra, hogy az ilyen messzire megy, írta a The New York Times. A fogyasztási norma lazítása a károsanyag- kibocsátás jelentős növekedését jelentené. Kalifornia, az USA legnépesebb és a legtöbb robbanómotoros kocsival rendelkező állama azonban különösen elkötelezett a környezetvédelem mellett, így jelezte: ki fog tartani az Obama-bevezette normák mellett. Miután másik 13 tagállam is hasonlóan foglalt állást,
a gyártókat az a veszély fenyegette, hogy a jövőben egy helyett két amerikai piacot kell kiszolgálniuk, más normákkal rendelkező kocsikat kell gyártaniuk az ország egyik és másik részére.Ez szinte áthidalhatatlan problémákat okozott volna, ha például valaki az egyik „övezetben” vásárolt kocsijával áthajt a másikba, ahol azzal, az autó normái miatt, tilos közlekedni.
A sajátos helyzetben nagy gyártók: a Ford, a Volkswagen, BMW, a Honda, a Mazda, a Nissan, a Subaru titkos tárgyalásokat folytattak az illetékes kaliforniai szervekkel, amelyek sikeresek voltak. Az állam károsanyag- kibocsátási normáit csak kis mértékben teszik megengedőbbé, ami azt jelenti, hogy az autókat az ország egész területén forgalomba lehet majd hozni.
Az Obama-kormány eredeti rendelkezései szerint a kocsik átlagos fogyasztását, az elektromosakat is beszámítva, az európai számítási mód alapján 2025-re 4,3 l/100 km-re kellett volna leszállítani. Trump 6,4 literes átlagfogyasztást engedélyezne. A kaliforniai megállapodás azt tartalmazza, hogy 2026-ig kell 4,6 l/100 km-re csökkenteni a gyárak termékeinek átlagos fogyasztását.
A 17 amerikai autógyártó levélben kérte Trump elnököt: szülessék olyan megoldás, amellyel fenn
Trump beiktatása óta támogatta a hazai járműipart, ám bírálataik után a gyártók attól tartanak: az elnök a norma-ügy körüli viták miatt vámokat vethet ki a kocsikra és az alkatrészekre. Ez veszélyes lépés lenne, mivel sok amerikai autót Kanadában vagy Mexikóban szerelnek össze, az importáltakról nem is beszélve. A másik gond, hogy a vásárlók többsége továbbra is a nagy fogyasztású városi terepjárókat, a pick-upokat részesíti előnyben. Így azok árát meg kellene emelni, miközben jelentősen csökkentik az e-kocsik árát – ami persze veszteséget hoz a gyártóknak