Lassan halad a vegyszerek kivonása a ruhagyártásból

A divatipar világmárkái egyre többet tesznek azért, hogy zöldítsék termelési folyamataikat. De az ökoszisztémák mellett a fogyasztó teste, vagyis az emberi szervezet is olyan közeg, amelyet kímélni kell. 2020-ra vegyszermentesebb lesz a divatvilág.

A márkák fenntarthatósági programjaikat helyi közösségekkel és nem-kormányzati szervezetekkel karöltve valósítják meg a világ minden táján. Divattervezők, pénzügyi menedzserek, filmkészítők, marketingesek, szakszervezeti képviselők, ellátásilánc-menedzserek közreműködnek a gyártás átalakításában. A Greenpeace még mindig rendszeresen zúgolódik, amiért túl sok a vegyszer a ruhákban, ami nemcsak a viselőiket veszélyezteti – elvégre ezeket a felületek érintkeznek bőrünkkel, testünkkel –, hanem a kelme gyártása és festése során a helyi vízkészleteket is szennyezi.

Egyre tudatosabbak a vásárlók - Kép: Tudatos Vásárlók Egyesülete

Az Adidasnál a hongkongi székhelyű Hilde-Gunn Vestad felelős azért, hogy a német sportruhagyártó megfeleljen a jogi – beleértve a környezetvédelmi – szabályozásoknak. Vestad eleinte a H&M CSR-ügyeit egyengette a régióban, majd 2003-ban ment át az Adidashoz. A felelősségteljes vállalati működés azt is magában foglalja, hogy a beszállítóknál tapasztalható, már-már éhbér-kategóriába illő fizetéseket egy divatmulti igyekszik feljebb nyomni, s gondoskodik arról, hogy kényszermunkával ne foglalkoztassanak senkit a termék előállításában, és gyerekmunkásokat se alkalmazzanak.

A világmárkák ellátási láncának és termelési folyamatainak megtisztítása után a következő feladat az lesz, hogy a másodvonalban lévő divatcégek is felzárkózzanak a piacvezetők által magukévá tett sztenderdekhez. Szakértők szerint ezek még teljes mértékben a zavarosban halásznak, és átláthatatlan viszonyok között gyártják termékeiket. Egyre inkább teret nyer az a kezdeményezés, hogy a márkák igyekeznek a helyi közösségeket felvirágoztatni, és a „Buy local” mottó jegyében helyi termelőktől szerzik be az alapanyagokat azokban az országokban, ahol gyáraik vannak.

Méltányosság és kereskedelem
Mindenki egyetért azzal, hogy a munkáért megélhetését biztosító fizetség járjon. Hogy a gyermekmunka megengedhetetlen szörnyűség, és a Föld jövője érdekében is ideje lenne tenni valamit. A fair trade mozgalom viszont nemcsak kritizál, hanem a megoldási javaslatot is kidolgozta.
A legfenntarthatóbb globális vállalatok 2016-os toplistáján (Global 100 Most Sustainable Corporations Index) a következő divatcégek szerepelnek: Adidas (5.), H&M (20.), Marks & Spencer (21.). Ennyi. Se több, se kevesebb.

2014-ben a Greenpeace még zúgolódott, amiért az Adidas, a Nike és a Puma termékeiben veszélyes vegyi anyagokat mutatott ki. Az Adidas Predator futballcipőiben például 14-szer több PFC-t (perfluorozott anyagokat) találtak, „mint amit a cég saját előírásai megengednek”. A zöld aktivista szervezet több világmárka 33 termékében mutatott ki rákkeltő vagy a hormonrendszert megbolygató anyagokat, például PFC-t, nonil-fenol-etoxilátokat (NPE-k), hormonkárosító ftalátokat és dimetil-formamidet (DMF), utóbbit oldószerként használják a gyártás során. A Nike Tiempo cipőjét is kipécézték a kritikusok, akárcsak a Brazuca mezet. A vizsgált cipőknek pedig kétharmadában találtak NPE-t akkor.

A Greenpeace 2011-ben indított Detox kampányának köszönhetően 20 világcég – köztük a Benetton, a Zara, a H&M, az Adidas, a Valentino – kötelezte el magát, hogy 2020-ig méregteleníti ruhatermékskáláját.

2014-ben a Detox kampány részeként a Lidlt is a maga pártjára sikerült állítania a Greenpeace-nek: az áruházlánc vezetése vállalta, hogy 2016 júniusáig kivonja polcairól a veszélyes vegyi anyagokat tartalmazó ruhákat, különös tekintettel az alkil-fenol-etoxilátorra (APE), 2017 júliusáig pedig a flurozott vegyületeket, melyek károsítják az immunrendszert.

Felelős üzlet, felelős fogyasztó
Az értékrendváltozás már nem lehetőség, hanem kényszer, a mindennapjaink része. Ennek szele el fogja érni a magyar kkv-kat is. Fel kell készülni arra a világra, akár hisszük, akár nem. A változás nem kis lépésekben zajlik, hanem olyan ugrásokban, amelyek meglepő változásokat tudnak hozni egyes piacokra. Ezért meg kell tanulni legalább az alapkifejezéseit, -irányait ennek az új világnak, hogy ne maradjunk le végletesen. Fejlett és kipróbált eszközök, igazodási pontok állnak rendelkezésre mindazok számára, akik változtatni szeretnének. A kapitalizmusban kár tagadni, hogy a gazdasági rendszert a fogyasztó mozgatja. Hiába mutogatunk másra, a fogyasztó választásai és mindennapi döntései határozzák meg, hogy milyen üzleti modellek élnek túl, és melyek hullanak ki. A fogyasztó dönt. Ha nem fizetnek valamiért, az az üzleti modell előbb-utóbb ki fog halni. Ez közgazdasági közhely, de fontos megerősíteni. A felelős üzlet áttörést hozó változásait mind a fogyasztók változó döntései és szokásai váltották ki az elmúlt évtizedekben. A választással egy értékrend mellett is leteszi a voksát a fogyasztó.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo