Kína nem bír a szmoggal

A kínai városok 90 százalékában egészségtelen a levegő minősége, a kínai környezetvédelmi minisztérium által hétfőn közzétett adatok szerint ugyanakkor az elmúlt évekhez képest némi javulás tapasztalható.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A tárca honlapján nyilvánosságra hozott statisztikák szerint 2014 végén 74 kínai város közül, ahol a levegő szennyezettségét mérik, mindössze nyolcban sikerült az országos szabvány határértékén belül maradni. Az összes többiben meghaladta az egészségügyi határértéket az ózon, a szénmonoxid vagy szálló porszemcsék koncentrációja.

A helyzet így is javulást mutat az előző év statisztikáihoz képest. Míg korábban a 74-ből csupán a délkelet-kínai Hajkouban, a tibeti fővárosban, Laoszban és a kelet-kínai Csousan üdülőközpontban volt elfogadható minőségű a levegő, tavaly már a dél-kínai Sencsen, Hujcsou és Csuhaj, a délkelet-kínai Fucsou és a délnyugat-kínai Kunming is felzárkózott az említett három városhoz.

A tárca bő másfél éve hirdetett “háborút” az óriási méreteket öltő légszennyezés problémájának kezelésére, különös tekintettel a levegőt leginkább szennyező iparágak kibocsátásának visszaszorítására, a széntüzelés korlátozására, valamint az észak-kínai nagyvárosok levegőjének megtisztítására.

A légszennyezésért elsősorban a gyors ütemű kínai gazdasági növekedés a felelős, az autók terjedése mellett ugyanis a gyárak és az erőművek károsanyag-kibocsátása az egyik legsúlyosabb gond a távol-keleti országban, ami nyakló nélküli széntüzeléshez vezet: ha a kínai éves szénfogyasztást vasúti vagonokba pakolnánk, 550 ezer kilométer hosszú szerelvényt kapnánk.

Hatvan éve csapott le Londonra a “Nagy szmog”
Hatvan évvel ezelőtt, 1952. december ötödikén vastag korom és párafelhő nyelte el Londont. A „Great Smog” öt teljes napig tartotta fogságában a várost, a sokmilliós metropolisz iparosítás utáni történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva. A tömegközlekedés összeomlott, a mérgező ködben emberek ezrei vesztették életüket.
A statisztikák szerint az észak-kínai régióban a legrosszabb a helyzet – a tíz legszennyezettebb város többsége a főváros, Peking környékén, Hopej tartományban található, ezek között Paoting, Hsziangtaj, Sicsiacsuang, Tangsan, Hantan, Hengsuj is felkerültek a listára. A leginkább szennyezett Peking-Hopej-Tiencsin háromszögben a szálló por koncentrációja köbméterenként átlagosan 93 mikrogrammot tett ki, amely az egészséges 35-ös érték két és félszerese.

A régió levegőjének megtisztítására 2013 nyarán ötéves programot hirdettek, ennek során rekord nagyságú összeget, 277 milliárd jüant (12,5 ezer milliárd forint) költenek a levegőminőség javítására. A terv szerint a térségben a 2012-es év károsanyag-kibocsátásának adatait alapul véve 2017-re 25 százalékkal fognák vissza a környezetszennyezést.

Évente 18 ezren halnak meg a szénerőművek miatt
Egy kutatás szerint Európában közvetve 18 ezer ember haláláért tehetők felelőssé a szénbányák és a szénerőművek. A szén égetése következtében a levegőbe kerülő szennyezés miatt fellépő egészségügyi költségek még a legóvatosabb becslés szerint is elérik a húszmilliárd eurót, a széntüzelésre visszavezethető megbetegedések miatt kieső munkanapok száma pedig meghaladja a négymilliót.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo